خیز دوباره کرونا در خراسان شمالی

بی توجهی مردم به رعایت دستورالعمل های بهداشتی در خراسان شمالی، دوباره چراغ سبزی برای جولان ویروس کووید ۱۹ شده به طوری که اکنون رنگ کرونایی این استان قرمز شده است.

خبرگزاری شبستان _ خراسان شمالی؛ اواخر شهریورماه بود که استان خراسان شمالی از وضعیت قرمز کرونایی خارج شد اما از روز پنجشنبه گذشته، رنگ کرونایی شهرستان های گرمه و جاجرم قرمز اعلام شده و شهرستان های بجنورد، اسفراین و شیروان در وضعیت نارنجی و شهرستان های فاروج، مانه و سملقان و رازوجرگلان هم در وضعیت زرد قرار دارند.

 

در روزهای اخیر شمار بستری های کرونا و فوتی های ناشی از این بیماری بسیار کاهش یافته بود، برخی از روزها شمار فوتی ها صفر اعلام شد، اما همان زمان هم کارشناسان و مسئولان گفتند که وضعیت شکننده است و مردم همچنان باید به رعایت دستورالعمل ها پایبند باشند.

 

اکنون روند صعودی ابتلا به کرونا سبب شده تا دو شهرستان در وضعیت قرمز قرار گیرد و در این زمینه عامل اصلی شعله ور شدن این آتش، بی توجهی مردم به رعایت شیوه نامه های بهداشتی اعلام شده است.

 

در حال حاضر استفاده از ماسک کمتر شده، ترددها در شهر افزایش یافته است، دورهمی ها و مراسم عروسی برگزار می شود و این بدان معنا است که مردم هراس و حساسیت قبلی را ندارند.

 

برگزاری دورهمی ها در این فصل که به علت سرمای هوا، در و پنجره ها بسته و تهویه مناسب وجود ندارد، می تواند به شیوع کرونا دامن بزند از این رو، این بی توجهی ها سبب نگرانی است.

 

بی توجهی 60 درصد مردم به دستورالعمل های بهداشتی

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در این باره گفته است که میزان رعایت دستورالعمل های بهداشتی در استان پایین است، به طوری که تنها 40 درصد از مردم آن را رعایت کرده و مابقی نسبت به آن بی توجه هستند.

 

«افشین دلشاد» اظهارداشت: آخرین ارزیابی ها نشان می دهد میانگین رعایت شیوه نامه های بهداشتی در استان کمتر از ۴۰ درصد است.

 

وی افزود: تزریق واکسن این ذهنیت را ایجاد کرده که ایمنی حاصل شده است و فرد دیگر بیمار نخواهند شد اما شهروندان باید بدانند واکسیناسیون به تنهایی نمی تواند مانع ابتلا به کرونا باشد، از این رو رعایت دستورالعمل ها همچنان باید مورد توجه باشد.

 

آغاز تزریق دُز سوم واکسن کرونا 

 

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی از آغاز واکسیناسیون دُز سوم واکسن کرونا خبر داده و گفته است: تزریق دُز سوم واکسن کرونا برای افراد ۶۰ سال انجام می شود و این قشر که شرایط تزریق دُز سوم واکسن را دارند، می‌توانند به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.

 

«سیدجواد پورنقی» اظهارداشت: افراد بالای 60 سال که دو نوبت واکسیناسیون اولیه از واکسن‌های غیرفعال شده را تزریق کرده اند، باید نوبت سوم واکسن را ترجیحا مشابه نوبت اول، فعال شده، تزریق کنند.

 

وی افزود: واکسن‌های سینوفارم، کواکسین بهارات و کوایران برکت از واکسن‌های غیر فعال شده ویروس کرونا است که در دُز اول و دوم تزریق شده و در دُز سوم هم باید مشابه همین واکسن‌ها تزریق شود.

 

دکتر پورنقی گفت: نوبت سوم واکسن کرونا به فاصله چهار ماه از نوبت دوم دریافت می‌شود و حداقل فاصله بین دریافت واکسن نوبت دوم و سوم یک ماه است.

 

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی افزود: واکسیناسیون دُز سوم کادر درمان و بیماران خاص هم در استان آغاز شده است.

 

 

کد خبر 1113583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha