زکات واجب فراموش شده ای که باید احیا شود/ رفع فقر و معضلات اجتماعی با زکات 

حجت الاسلام حمید بامری گفت: زکات واجب فراموش شده ای است که باید احیا شود چرا که نیازهای فقرا و معضلات اجتماعی را می توان از طریق زکات برطرف کرد و اگر زکات به درستی احیا شود همه این خلع ها پر می شوند.

حجت الاسلام «حمید بامری» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، با اشاره به اهمیت زکات، گفت: در جای جای قرآن کریم به زکات پرداخته شده و هم تراز با نماز قرار داده شده و تنها واجبی که در قرآن کریم به طور مستقیم ۳۲ مرتبه مستقیم تکرار شده است.


امام جمعه عنبرآباد افزود: این تکرارها و تاکیدات، نشان از اهمیت زکات دارد و احیای این فریضه الهی موجب رفع بسیاری از مشکلات و نیاز های جامعه می شود.


وی با بیان این مطلب که متاسفانه در جامعه اسلامی زکات خیلی کم رنگ شده است، ابراز کرد: یکی از عوامل کمرنگ شدن زکات، عدم آگاهی مردم است چرا که اگر مردم از آثار فردی، اجتماعی و برکات زکات مطلع شوند نسبت به پرداخت زکات ترغیب خواهند شد.


حجت الاسلام بامری بیان کرد: مقام معظم رهبری در این خصوص فرمودند؛ همه مسئولین در جامعه اسلامی نسبت به کم کاری در موضوع زکات، عفو و آمرزش خداوند را طلب کنیم.


امام جمعه عنبرآباد ادامه داد: احیای زکات احیای دین است و با احیای این فریضه الهی سیمای جامعه اسلامی جلوه زیبایی پیدا می کند و یکی از موضوعاتی است که خداوند از پیغمبر اکرم (ص) به واسطه آن، از مردم تشکر کند.


وی با بیان این مطلب که ما باید بیشتر به سراغ مردم برویم و یکی از بهترین راه های ترویج فرهنگ زکات در جامعه، بیان آثار، فواید و برکات آن است، تاکید کرد: روحانیت و مبلغین نقش بسزایی در فرهنگ سازی، تبیین و آگاه کردن مردم نسبت به زکات دارند و عاملین زکات، بزرگان، نهادهای دولتی همچون ادارات، جهاد کشاورزی و کمیته امداد، ظرفیت بزرگی در این زمینه هستند.


حجت الاسلام بامری ادامه داد: کلیه دستگاهای مرتبط برای احیای این امر و ساماندهی آن با جدیت تلاش کنند تا موضوع زکات به درستی احیا شود.


امام جمعه عنبرآباد اضافه کرد: جهاد کشاورزی نقش ویژه ای در شناسایی و ارتباط با کشاورزان دارد و باید از طریق تعامل با کمیته امداد امام خمینی (ره) در خصوص پرداخت زکات کشاورزان اقدام کند.


وی یادآور شد: این منطقه قطب کشاورزی است و ظرفیت های بسیار خوبی از جمله باغات کشت و صنعت، باغات ۱۵خرداد و باغات دیگر که باید در بحث زکات ورود کنند و این مهم با جدیت توسط تمام دستگاهای مرتبط پیگیری شود.


حجت الاسلام بامری با بیان این مطلب که با بررسی های صورت گرفته توسط کارشناسان مربوطه، باید سالانه ۴ میلیارد تومان زکات در شهرستان عنبرآباد جمع آوری شود، عنوان کرد: با توجه به سطح زیر کشت و ظرفیت های کشاورزی منطقه با هماهنگی، هم افزایی و مشارکت مسئولین مربوطه این امر محقق می شود.


امام جمعه عنبرآباد افزود: یکی دیگر از راه های تبیین و ترویج فرهنگ زکات، استفاده از بستر فضای مجازی، ارتباط مستقیم با کشاورزان، برگزاری جلسات و همایش های زکات در هر منطقه ای از شهر و روستا است.


وی با اشاره به این که باید مسئله زکات احیا و ارتقا پیدا کند، گفت: زکات واجب فراموش شده ای است که باید احیا شود چرا که نیازهای فقرا و معضلات اجتماعی را می توان از طریق زکات برطرف کرد و اگر زکات به درستی احیا شود همه این خلع ها پر می شوند.


حجت الاسلام بامری ابراز کرد: زکات مستحبی نیز دارای آثار و برکات بسیاری است که می طلبد مردم را نسبت به این مهم ترغیب کنیم.


امام جمعه عنبرآباد یادآور شد: الحمدالله شهرستان عنبرآباد با توجه به کشاورزی، وجود باغات نخیلات و مرکبات ظرفیت بالایی برای پرداخت زکات دارد و می طلبد می طلبد همه مدیران، دستگاه های مسئول و نهادهای مرتبط برای تحقق این مهم، وارد عرصه عمل شوند.

 وی در خاتمه عنوان کرد: امیدواریم خداوند متعال در توجه و عمل به فریضه الهی زکات به ما توفیق دهد.

کد خبر 1113837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha