پارک بانوان، ضرورتی که هنوز در فاروج تحقق نیافته است

داشتن فضای ویژه و اختصاصی برای بانوان در قالب پارک و بوستان، چند سالی است که مطرح و در چند شهرستان استان هم محقق شده اما در فاروج این ضرورت در کش و قوس های اعتباری و مدیریتی، بی سرانجام باقی مانده است.

خبرگزاری شبستان _ خراسان شمالی _ فاروج؛ پاییز است و روزهای کم بهره اش از رمق خورشید؛ لحظه هایی که قدم زدن در فضای باز و شنیدن موسیقی خش خش برگ ها بر سنگفرش خیابان و پارک می تواند کمی از خاصیت دلگیری روزهای کوتاه این فصل کم کند. فرصتی که بانوان فاروج از آن همچنان محرومند و به نظر می رسد متولیان هم تحقق آن را به فراموشی سپرده اند.

 

بانوان فاروج با ابراز گلایه مندیشان از طولانی شدن اجرای طرح پارک بانوان، جدیت متولیان در تکمیل آن را خواستار شدند.

 

یکی از بانوان فاروجی در این خصوص گفت: شیوه زندگی زنان، عدم استفاده  کافی از نور خورشید به دلیل زندگی آپارتمان نشینی و خانه‌های مشرف به یکدیگر و بیماری های متاثر از این سبک زندگی بی شک ضرورت توجه به ایجاد فضاهای ویژه بانوان را بیشتر و جدی تر می کند.

 

مریم عابدی افزود: از آنجا که بانوان نقش مهمی در کانون خانواده و در تربیت فرزندان دارند، توجه به ورزش و تفریح آنان در راستای زندگی بهتر امری ضروری است.

 

وی گفت: این در حالی است که امکانات و فضاهای ورزشی اختصاصی به بانوان در شهر فاروج کم یا اصلا وجود ندارد و به رغم وعده ها برای بهره برداری از پارک بانوان در فصل و سال های قبل، هنوز این اقدام به سرانجام نرسیده است.

 

بانوی دیگری گفت: طرح پارک بانوان، دو شهردار و دو دوره شورای شهر را به خود دیده اما همچنان راکد باقی است.

 

فاطمه احمدی افزود:  ایجاد پارک بانوان نشان از توجه متعادل مسؤلان به زنان و مردان در طرح های عمرانی و زیرساخت‌های شهری است.

 

وی بیان کرد: متاسفانه بانوان در فاروج به دلیل نداشتن مکان خاص برای تفریح و یا ورزش اکثر اوقات مجبورند که از علاقه‌های خود در این زمینه چشم پوشی کنند.

 

یک بانوی معلم هم گفت: بعضی از امکانات و تجهیزات موجود در هر شهر شاید در نگاه اول جزء ضروریات و مسائل مهم نباشد، اما با دقت بیشتر و تمرکز در آن به عمق اهمیت و اثرگذاری آن پی برده می شود.

 

سارا سیاووشی افزود: یکی از این امکانات، فضای تفریحی ویژه بانوان است، جایی که زنان و دختران جوان بتوانند با راحتی و آسایش به ورزش ها و فعالیت های مفرح بپردازند.


 

وی با بیان اینکه، اعتقادات دینی، فرهنگ، عادت ها، رسوم و خواسته های جامعه ما، انتظار ویژه ای از زنان دارد، گفت: دوچرخه سواری یا اسکیت زنان و ورزش های دیگر در معابر عمومی، پذیرفته نیست و با توجه به شرایط دینی و اجتماعی کشورمان، وجود فضاهای ویژه زنان، دارای کارکرد اجتماعی و مفید ارزیابی می شود.

 

 وی افزود: در دهه 70 بود که ایده راه اندازی پارک های ویژه زنان به تبعیت از برخی کشورهای مسلمان به ذهن مدیرانی ایرانی راه یافت و طرح اولیه این بود، «پارکی که در آن زنان راحت باشند و دیوارهایش را پرده های بلند رنگی بپوشاند» داشتن درخت های بلند یا قرار گرفتن در بلندی، دو شرط برای اختصاص دادن هر زمینی به ایجاد پارک بانوان در آن است.

 

 سیاووشی گفت: مزیت پارک های ویژه زنان برای بسیاری از بانوان می تواند این باشد که شاید دیگر صبح ها با خیال آسوده از پارکی که فقط اختصاص به زنان دارد، حتی نگهبان ها و دربانش زن هستند، برای پیاده روی استفاده کنند و حتی وقتی هوا کمی تاریک می شود، در محیط پارک احساس نا امنی نکنند.

 

وی گفت: زنان هر چه شرایط روحی و روانی بهتری داشته باشند، وظایف خود را در جامعه و خانواده مطلوب‌تر انجام می‌دهند.

 

وی افزود: زنان فاروج هم از این مهم مستثنی نیستند و در این راستا،ایجاد پارک بانوان برای توسعه سلامت زنان، امری حائز اهمیت است که در فاروج کمتر به آن توجه شده است.

 

پارک بانوان فرصتی برای تخلیه هیجانات

یک جامعه شناس هم گفت: احداث پارک برای بانوان در واقع پاسخ به نیازی است که به دلیل محدودیت های جامعه یا ترجیح شخصی، برای بانوان به وجود آمده است و به اعتقاد برخی از جامعه شناسان، این مساله می تواند تا حدی به تخلیه هیجانات زنان منجر شود.

 

«صادق باقری» افزود:  با توجه به شرایط فرهنگی کشور، راه اندازی این پارک بسیار مفید است، اغلب خانم ها دوست دارند در ساعاتی از روز یا هفته کنار یکدیگر باشند و اگر شرایطی فراهم شود که این کنار هم بودن دور از محیط خانه و در یک مکان تفریحی، ورزشی مناسب باشد طبعاً در روحیه خانم ها نیز تاثیر دارد.

 

وی بیان کرد: جانمایی درست و به کارگیری امکانات متناسب، ضرورتی است که اگر محقق نشود در حقیت ساخت چنین فضایی، کارایی چندانی نخواهد داشت.

 

باقری  گفت: علاوه بر نیازهای روانی، نیازهای جسمی زنان هم وجود این فضاها را می طلبد از جمله اینکه باید نیاز زنان و دختران به آفتاب برآورده شود.

 

وی افزود: برای رشد استخوان ها، سلامت و  شادابی پوست و مو و جذب ویتامین ها، بدن نیاز دارد در ساعاتی از روز، آفتاب مستقیم را تجربه کند ولی با وجود آپارتمان نشینی ها و پوشش موجود، امکان رسیدن آفتاب مستقیم به بدن وجود ندارد، بنابراین وجود پارک های اختصاصی زنان ضرورت پیدا می کند.

 

این استاد دانشگاه بیان کرد: همچنین دختران و زنان ما نیاز دارند مطابق با روحیاتشان بتوانند در فضاهای باز به بازی ها و شادی های فردی و دسته جمعی بپردازند، معاشرت کنند، پیاده روی یا دوچرخه سواری کنند که وجود پارک های اختصاصی بانوان این امکانات و آزادی ها را فراهم می کند.

 

وی تاکید کرد: استادان و صاحبنظران حوزه روانشناسی، آمار افسردگی در جامعه را بالا ارزیابی کرده و افسردگی زنان را بیشتر از مردان می دانند، منافع جسمی، هیجانی و عاطفی این پارک ها بی شک می تواند در کاهش افسردگی و ایجاد نشاط و سلامتی موثر باشد.

 

قول شهرداری فاروج تحویل دوهفته ای پارک بود

مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری خراسان شمالی گفت: در سفر شهریور ماه استاندار به فاروج، برای تکمیل این طرح مصوبه گرفتیم و شهرداری قول تحویل دو هفته ای آن را داد.

 

«ملیحه یغمایی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار کرد: بستر را فراهم کردیم اما مطالبه گری و پیگیری باید از سوی دستگاه متولی برای تحقق مصوبه انجام شود.

 

وی افزود: در روند تحقق مصوبه، پیگیری مدیر دستگاه مربوطه شرط است که در طرح پارک فاروج کمرنگ بوده است.

 

تخصیص اعتبار صفر بود

سرپرست شهرداری فاروج گفت: تخصیص اعتبار پیش بینی شده برای تکمیل پارک بانوان فاروج صفر است و منتظر قرار گرفتن این طرح در مصوبات سفر استاندار (که شهریور امسال انجام شد) هستیم.

 

«مجتبی مزرجی» افزود: آماده سازی پارک انجام شده، اما برای تجهیز و انجام کارهای نهایی 20 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

 

سرپرست شهرداری فاروج گفت: سازمان برنامه و بودجه در اعتبارات امسال 10 میلیارد ریال برای تجهیز پارک پیش بینی کرده بود که رقم تخصیص آن صفر است.

 

مزرجی افزود: ساخت این پارک از سال 97 در سطح یک هکتار آغاز و حصار کشی و پیاده رو سازی و بخشی از سنگفرش آن انجام شده است.

 

وی بیان کرد: در سفر اخیر استاندار خراسان شمالی به فاروج، بازدید مجدد و برآورد هزینه برای تعیین محل تامین اعتبار مقرر و این مراحل طی شد اما هنوز ابلاغی در خصوص مشخص شدن محل تامین اعتبار به شهرداری ارائه نشده است.

 

فروردين سال 96 بود كه استاندار وقت از ايجاد هشت بوستان بانوان در سطح شهرستان هاي استان خبر داد و فاروج نيز يكي از همين شهرستان ها بود اما بانوان فاروجي همچنان چشم انتظارند. این در حالیست که یکی از اعضای شورای شهر فاروج در گفتگو با رسانه های استان در شهریور امسال از بهره برداری پارک بانوان به زودی خبر داده بود.

 

 

کد خبر 1114031

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha