افزایش نرخ جمعیت با تغییر نگرش نسل جوان

قرایی مقدم گفت:یکی از موانع سر راه فرزندآوری مسایل اقتصادی و عدم تامین معیشت است اما خیلی از افرادی که تمکن مالی هم دارند علاقه ای به فرزندآوری ندارند، بنابراین باید ذهنیت نسل جوان را تغییر دهیم.

«امان الله قرایی مقدم» در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان درباره نوع نرخ رشد جمعیت گفت: افزایش و کاهش جمعیت بستگی به ذهنیت و باورهای افراد دارد به طوری که افرادی با تمکن مالی نیز علاقه ای به فرزندآوری ندارند، بنابراین باید جدا از درست کردن وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم ذهنیت نسل جوان را نیز تغییر یا تقویت دهیم تا با کاهش نرخ جمعیت روبرو نشویم.

 

جامعه شناس  یکی از راهکارهای  افزایش نرخ جمعیت را افزایش امنیت شغلی بانوان دانست و ادامه داد: برخی از خانم هایی که قصد باردار شدن و فرزندآوری دارند، نگران از دست دادن شغل شان هستند یا پس از بارداری و فرزند آوری آن را از دست می دهند. باید برای زنانی قصد فرزند آوری دارند، بستری فراهم شود تا حدود دو سال بتواند از فرزند خود مراقبت کنند بدون اینکه درآمدی از آن ها کسر شود یا شغلشان را از دست بدهند.

 

او با بیان اینکه حمایت از هزینه های بهداشتی و درمانی فرزندآوری اهمیت دارد، تصریح کرد: برای ترویج باروری باید از زوج ها در زمینه هزینه های بارداری و فرزندآوری حمایت شود.

 

وی با تاکید بر اینکه برای افزایش نرخ جمعیت باید ذهنیت مردم تغییر یابد، گفت: باید به مسایل اقتصادی مردم، اشتغالزایی و رفع بیکاری توجه شود و در کنار آن نگرش مردم نیز تغییر یابد.

 

قرایی مقدم ادامه داد: باید برای افزایش باروری نرخ ازدواج را هم افزایش دهیم اما متاسفانه هزینه های ازدواج نیز بالا است و خیلی از مردم در تامین معیشت ناتوان هستند؛ از این رو خیلی از افرادی برای ازدواج و فرزندآوری به تمام مسایل فکر می کنند.  باید مسئولان توجه بیشتری به مسایل اقتصادی و امنیت روانی افراد داشته باشند.

 

او تاکید کرد: امروزه وضعیت اقتصادی نابسامان است و افراد بیکار در کشور زیاد هستند.  یک زوج با کمتر از درآمد ماهی 10 میلیون تومان نمی توانند زندگی خود را بچرخانند، از این رو نمی توانیم در این شرایط توقع افزایش باروری داشته باشیم.

 

این جامعه شناس کاهش جمعیت  را افزایش کهنسالی جمعیت را یک زنگ هشدار دانست و گفت: در آینده به لحاظ نیروی کارآمد و جوان با مشکل روبرو خواهیم شد.

 

قرایی مقدم یکی دیگر از علل کاهش نرخ جمعیت را عدم مسئولیت پذیری جوانان دانست و گفت: نظام آموزشی کشور باید از کودکی تا نوجوانی به فرزندان این کشور مسئولیت پذیری و وظیفه شناسی آموزش دهد.

 

به گفته قرایی مقدم، تغییر ذهنیت مردم، سامان یافتن وضعیت اقتصادی و رفع بیکاری می تواند باعث ازدواج و افزایش باروری شود.

کد خبر 1114064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha