بازدید معاون پژوهش حوزه های علمیه خواهران از مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر تهران

معاون پژوهش حوزه های علمیه خواهران به همراه جمعی از مدیران کل پژوهشی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران، ضمن بازدید از مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر تهران، در جلسه هم اندیشی پژوهشی شرکت کردند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، به نقل از پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خوهران، جلسه هم اندیشی مسئولین پژوهشی مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران با حضور خانم متولیان معاون پژوهش حوزه های علمیه خواهران و جمعی از مدیران کل پژوهشی مرکز مدیریت حوزه‌ های علمیه خواهران با اساتید و نخبگان پژوهشی و مسئولان مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر تهران روز شنبه 15 آبان برگزار شد. 
 
در ابتدای این جلسه، خانم جلالی، گزارش اجمالی از عملکردهای آموزشی و پژوهشی مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر تهران بیان کرد و در ادامه به امتیازات این مجتمع و فعالیت‌های پژوهشی شاخص همچون پیشگام بودن این حوزه در قلمرو فعالیت های پژوهشی برون مرزی و بین المللی اشاره کرد و گفت: در حوزه کلام، بیشترین رویکرد پژوهشی این مجتمع در حوزه زنان است که از مهم‌ترین طرح‌های پژوهشی با عناوین "الگوی ابوت"، "طیب الولاده"، "خودکنترلی" و مباحث توحید محوری می توان اشاره کرد.
 
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران، در این جلسه، یکی از مهم‌ترین مطالبات از واحدهای پژوهشی حوزه‌های علمیه را جهت دهی به سمت پژوهش های تخصصی و فاخر بیان کرد و در این راستا اظهار داشت: به دنبال ایجاد دو شیوه تحصیلی از حیث برنامه درسی، "پژوهشی_آموزشی" و "پژوهش محور" در حوزه های علمیه هستیم.
 
در ادامه این جلسه تعدادی از اساتید، فعالان و نخبگان پژوهشی مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر تهران، به بیان پیشنهادات و نقطه نظرات پژوهشی خود پرداختند که از جمله مهم‌ترین موارد بیان شده عبارت است از حمایت‌های مرکز مدیریت برای گسترش فعالیت‌های پژوهشی بین المللی حوزه‌های علمیه خواهران با سایر کشورهای جهان اسلام، برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی و بالابردن سطح پژوهش طلاب سطح 3 و 4، ایجاد انگیزه پژوهشی در بین طلاب، گنجاندن واحد پژوهشی در بین دروس آموزشی بویژه برای طلاب جدید الورود، برنامه مدون برای نیازسنجی پژوهشی طلاب، هدف گذاری و تبیین اندیشه‌های اهل بیت با اندیشه نو، لسان نو و تحلیلی، پرورش روحیه نقادی در طلاب و باز کردن فضای تحقیقی، شرط دارا بودن رزومه پژوهشی برای داوطلبان سطح4 به طور خصوص و در سطح 3 به طور کلی بود. 
 
در ادامه جلسه در بعدازظهر، خانم متولیان، به تدوین برنامه‌های پژوهش به صورت منسجم اشاره کرد و گفت: در این خصوص باید اساتید پژوهش رتبه بندی شوند و بسته‌های پژوهشی ویژه اساتید و طلاب به صورت تفکیکی برای سطوح 2، 3 و 4 تهیه شود.
 
وی با اشاره به نخبه گزینی طلاب سطح2، به ضرورت هدف دار بودن پذیرش در پرورش پژوهشی طلاب اشاره کرد و آغاز فرآیند رشد و ارتقاء پژوهشگران را از مرحله قبل از پذیرش دانست.
 
در ادامه این جلسه، آقای معارفی سرپرست کل پژوهش‌های عمومی حوزه های علمیه خواهران گفت: مدرسه محوری، راهبرد اصلی عملیات و اجرای هر فعالیت پژوهشی در دو تراز فاخر و انگیزشی است. حوزه‌های علمیه خواهران برای دستیابی به مرجعیت علمی در حوزه زن و خانواده برنامه خاص دارد که اجرای فعالیت های پژوهشی فاخر یکی از برنامه های خاص است. در عملیات سازی فعالیت های پژوهشی فاخر، به دنبال نظریه پردازی  در  سطح ۴  و تحلیل و بررسی در سطح ۳  هستیم.
 
وی، برنامه‌های پیش بینی شده برای فعالیت‌های مجتمع کوثر را انعکاس فعالیت‌های ملی در جامعه، اولویت بندی به سمت نهادهایی که خدمات رسانی پژوهشی به طلاب و حوزه های علمیه دارند، برگزاری کرسی های علمی- ترویجی، شاخص سازی بانوان طلبه در جامعه، تبدیل قالب یک فعالیت به فعالیت دیگر و برگزاری سمینار و نشست‌های علمی عنوان کرد. 
 
آقای حسینی، رییس امور نشریات و مجلات پژوهشی، در ادامه به بیان اصول و ضوابط نشریات پژوهشی و ارتقاء سطح علمی-تخصصی نشریات به علمی-پژوهشی و اخذ رتبه اشاره کرد و ارکان نشریه را بسیار حائز اهمیت دانست و توضیحاتی در این خصوص ارائه کرد. 
 
آقای کرامتی رئیس اداره مجامع و فعالیت‌های پژوهشی، در این جلسه، به ارائه گزارشی در خصوص آثار چاپ شده طلاب پرداخت و در خصوص چاپ آثار طلاب در تعامل با نشر هاجر اعلام آمادگی کرد. 
 
لازم به ذکر است خانم متولیان و مدیران پژوهش مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران، از واحدهای مختلف مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر بازدید بعمل آوردند.

کد خبر 1114220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha