غله کاران خراسان شمالی در انتظار باران پاییزه

یک ماه و نیم از سال زراعی گذشت و پاییز به نیمه خود رسیده، زمان کشت غلات در حالی سپری می شود که غم آب و کاهش بارندگی، کشاورزان را برای کشت پاییزه نگران کرده و غله کاران برای روییدن دانه های گندم، چشم بر آسمان دوخته اند.

خبرگزاری شبستان _ خراسان شمالی؛ کشاورزان خراسان شمالی، تابستان سختی را پشت سر گذاشتند، گندم کاران و جوکاران استان زخمی خشکسالی، امسال درآمد خوبی از محصول خود به دست نیاوردند و امسال چشم به آسمان دارند تا شاید خسارت های پارسال جبران شود.

 

سال زارعی گذشته، میزان تولید گندم در خراسان شمالی به علت خشکسالی به شدت کاهش یافت و البته تازیانه های کم بارشی سبب شد تا کیفیت گندم ها خوب نباشد و امسال هم گویا کم بارشی در ماه های آتی تداوم دارد.

 

سال زراعی گذشته غله کاران استان به ویژه دیم کاران، بسیاری از کشتزارهای خود را رها کرده و محصولی از آن برداشت نکردند، امسال هم چشم به آسمان دوخته اند تا نسبت به خشکه کاری اقدام کنند اما خشک دستی آسمان آنان را در پاشیدن بذر در زمین های خشک، مردد کرده است.

 

باران های پاییزه در خراسان شمالی با تاخیر می بارد 

 

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی خراسان شمالی پیش از این گفته بود که بررسی ها نشان می دهد بارندگی های موثر برای کشت پاییزه امسال با تاخیر خواهد بود.

 

«مهدی کمالی» اظهارداشت: پیش بینی فصلی بر این است که بارندگی پاییزه با تاخیر خواهد بود و میزان آن کمتر از نرمال است.

 

وی افزود: میزان بارندگی ها در سال آبی جاری بسیار کم بود و تا پایان شهریورماه که پایان سال زراعی است، بارندگی موثری نخواهیم داشت.

 

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در سال آبی گذشته 156.1 میلی متر بارندگی در استان گزارش شده که این رقم نسبت به مدت مشابه در سال آبی ماقبل 47 درصد کاهش دارد.

 

وی با بیان اینکه میزان بارندگی در استان نسبت به بلند مدت 40 درصد کاهش دارد، اظهار داشت: اکنون حدود 79 درصد از پهنه این استان درگیر خشکسالی است که بیشترین آن در اسفراین، بجنورد و راز و جرگلان است.

 

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی خراسان شمالی اظهارداشت: شدت خشکسالی در شهرستان های مزبور بیش از 90 درصد است.

 

تحقق تنها 4 درصد از برنامه کشت گندم دیم خراسان شمالی 

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: پیش بینی می شود سال زراعی جاری 96 هزار هکتار از کشتزارهای دیم استان زیر کشت گندم برود که تاکنون کشت در چهار درصد از این زمین ها انجام شده است.

 

«محمدجواد تشکری» اظهارداشت: تاخیر در بارندگی پاییزه، سبب تاخیر در کشت گندم ها به ویژه در دیم شده و اکنون کشاورزان در انتظار بارندگی ها هستند.

 

وی افزود: تاکنون حدود 20 درصد از زمین های آبی گندم کاران استان زیر کشت رفته و پارسال هم کشت گندم تا پایان آذرماه طول کشید و امسال هم با توجه به کاهش شدید بارندگی، کشاورزان در آبیاری زمین مشکل دارند و برآورد می شود کشت ها تا اواخر آذرماه به طول بیانجامد.

 

وی خاطرنشان کرد: اکنون فصل پاییز به نیمه رسیده و 50 درصد از زمان برای کشت غله از دست رفته و انتظار می رفت نیمی از کشت گندم در این مدت انجام می شد اما به لحاظ فنی، امکان جبران زمان از دست رفته وجود ندارد.

 

تشکری با بیان اینکه کشاورزی بدون آب امکان پذیر نیست، افزود: کشاورز برای کشت و کار، باید از تامین آب اطمینان حاصل کند، اما امسال کاهش منابع آبی سبب شده تا گندم کاران به لحاظ زمانی عقب باشند.

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گفت: تاکنون هشت هزار و 500 هکتار زمین آبی زیر کشت گندم رفته و پیش بینی می شود این محصول در 47 هزار هکتار زمین آبی کشت شود.

 

وی گفت: خشکسالی سبب شد تا مزارع به شدت خشک شده و شخم و شیار در زمین به سختی انجام شود.

 

تشکری اظهارداشت: باتوجه به شرایط خشکسالی به کشاورزان پیشنهاد می شود کشت کُلزا را توسعه دهند، قیمت مناسب خرید تضمینی این محصول دو برابر گندم است از این رو می تواند مشوقی برای کشت آن باشد.

 

وی با اشاره به اینکه قیمت خرید تضمینی کُلزا ۱۵ هزار تومان و گندم هفت هزار و۵۰۰ تومان برای سال زراعی جاری تعیین شده است، گفت: کشت کُلزا می تواند نسبت به گندم اقتصادی تر باشد.

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: به گندم کاران توصیه می شود از ارقام کم آب طلب استفاده کنند تا کمتر با مشکل کم آبی روبه رو شوند.

 

ذخیره هفت هزار تُن کود برای کشت پاییزه 

 

مدیر شرکت خدماتی حمایتی کشاورزی خراسان شمالی هم گفت: هفت هزار تُن کود برای کشت پاییزه در این استان ذخیره شده که شامل پنج هزار تُن کود ازته، یک هزار تُن کود فسفاته و یک هزار تُن کود پتاسه است.

 

«محسن نظام دوست» با بیان اینکه امسال ۱۰ هزار تُن کود یارانه ای تامین و بین کشاورزان توزیع شده است، افزود: میزان کود ذخیره شده برای کشت پاییزه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۵ درصد رشد دارد.

 

وی افزود: کشاورزان برای فصل کشت پاییزه در تامین انواع کود شیمیایی ازته، پتاسه و فسفاته هیچ نگرانی نداشته باشند از هم اینک تمام انبارها برای فصل کشت و کار ذخیره سازی شده تا بین بهره برداران طبق تقویم کشت، توزیع شود.

 

مدیر شرکت خدماتی حمایتی کشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد: تا پایان سال ۱۷ هزار تُن کود شیمیایی دیگر طبق سهمیه بندی پتروشیمی ذخیره سازی می شود.

 

 

 

کد خبر 1114353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha