پیامبر(ص) هیچ‌گاه از مردم عیب‌جویی نمی‌کردند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: عیب‌جویی تجسس در عیب‌های باطنی افراد و به رخ کشیدن آن است که نزد پیامبر(ص) بسیار زشت و مضموم است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آیت‌الله محسن مجتهد شبستری پیش از آغاز درس خارج فقه در توصیه های اخلاقی خطاب به طلاب حوزه علمیه آیت‌الله ایروانی گفت: امام حسین(ع) به نقل از امیرمومنان امام علی(ع) درباره اخلاق معاشرت رسول خدا(ص) می‌فرمودند که پیامبر اکرم(ص) همیشه خوش رو و خندان بودند و قیافه عبوس و خشن نداشتند.

وی افزود: پیامبر(ص) همواره با مردم با ملایمت رفتار می‌کردند مهربانی و رأفت داشتند به این معنا که با نرمش و ملایمت با مردم برخورد می‌کردند.

آیت‌الله شبستری ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) خشن نبودند و هنگام صحبت با کسی هیچ‌گاه پرخاشگری نمی‌کردند و بسیار با آرامش و طمانینه صحبت می‌کردند.

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) عیب‌جو نبودند، اظهار کرد: درباره عیب مردم دو نوع برخورد داریم یکی عجیب نمایی و دیگری عیب‌جویی است. در عیب‌نمایی تخلفات ظاهری شخص برای خود او بازگو می شود که آن را برطرف کند که این اقدام امر به معروف و نهی از منکر و انجام آن با شرایطی که در دین اسلام بیان شده لازم است.

تولیت حوزه علمیه آیت‌الله ایروانی افزود: نوع دیگری از برخورد با عیب مردم عیب‌جویی است یعنی انسان عیب‌های باطنی افراد را تجسس کرده آن را بیابد و به رخ افراد بکشاند این عیب جویی است. این اقدامی بسیار زشت و مضموم است که پیامبر(ص) اینگونه نبودند یعنی از مردم عیب‌جویی نمی‌کردند.

 

وی در ادامه حدیث با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) سه چیز را رها کرده بودند، اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) اهل مجادله نبودند. حضرت حرف حق را می‌زدند و استدلال می کردند اگر شخص آن را می‌پذیرفت که کار تمام شده بود اما اگر نمی‌پذیرفت دوباره تکرار و جدال نداشتند.

آیت‌الله شبستری افزود: پیامبر اکرم(ص) پرگویی نمی‌کردند. سخنان ایشان مفید و مختصر بود. پیامبر(ص) در کاری که به او مربوط نبود دخالت نمی‌کردند. پیامبر(ص) مجادله، پرگویی و دخالت در کار دیگران را ترک کرده بودند.

 

 

 

 

 

کد خبر 1114426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha