واگذاری ۱۷۰۰ دیتای پرسرعت خانگی ftth در خوزستان/ برای توسعه شبکه مخابرات نیاز به بازنگری در تعرفه تلفن ثابت داریم

فلاح زاده از واگذاری یک هزار دیتای پرسرعت خانگی ftth در خوزستان خبر داد و گفت: به دلیل عدم تغییر تعرفه‌های تلفن ثابت طی ۱۲ سال اخیر، امکان توسعه، نوسازی و بازسازی شبکه مخابرات وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، «رحیم فلاح زاده» ظهر امروز (سه شنبه 18 آبان) در نشست خبری با اصحاب رسانه، با اشاره به اینکه مخابرات ایران 18 آبان سال 88 بر اساس اصل 44 قانون اساسی به بخش خصوصی واگذار شد اظهار کرد: یکی از سرفصل ها و سرویس های اصلی شرکت مخابرات تلفن ثابت است که طی چند سال گذشته به دلیل توسعه شبکه های تلفن همراه استقبال از آن کاهش پیدا کرده و در حال حاضر ظرفیت یک و نیم میلیون شماره تلفن ثابت منصوبه در استان خوزستان داریم که 903 تا 904 هزار مورد آن فعال هستند.

 

مدیر مخابرات منطقه خوزستان به فعالیت 118 مرکز شهری و 238 مرکز روستایی در خوزستان اشاره کرد و با بیان اینکه 12 مرکز پرظرفیت در اهواز و 2 مرکز در کارون است افزود: اینترنت بر بستر سرویس ADSL خانگی نیز طی سال های اخیر ارائه شده هرچند شرکت های خصوصی هم این سرویس را ارائه می دهند ولی نگهداری تجهیزات با مخابرات است.

 

وی با اشاره به اینکه درآمد ماهانه دریافتی خط تلفن ثابت در خوزستان به صورت میانگین 6 هزار تومان ولی هزینه نگهداری از تجهیزات و پرسنلی آن 25 تا 30 هزار تومان است اضافه کرد: طی چند سال اخیر به صورت مستمر حقوق، دستمزد و هزینه حامل های انرژی افزایش داشته ولی مخابرات در 12 سال گذشته هیچ افزایش تعرفه ای نداشته است.

 

فلاح زاده با بیان اینکه باید بازسازی و نوسازی شبکه مخابرات استان انجام شود اما به دلیل عدم تغییر تعرفه‌های تلفن ثابت این امکان وجود ندارد گفت: همچنین به دلیل سرقت، تخریب و حفاری‌های متعدد آسیب‌هایی به شبکه وارد می‌شود که باید مخابرات آنها را جبران کند.

 

وی توضیح داد: وقتی به شبکه آسیبی وارد می‌شود باید به کمک تجهیزات و نیروی انسانی نسبت به رفع آنها اقدام و شبکه بازسازی شود اما همه این موارد نیاز به بودجه دارد که مخابرات در تامین آن به شدت با مشکل مواجه است.

 

مدیر مخابرات منطقه خوزستان با اشاره به برنامه ریزی برای واگذاری 15 هزار خط تلفن ثابت در خوزستان و تحقق هفت هزار نفری آن در 6 ماهه اول عنوان کرد: هر چند روند استفاده از تلفن ثابت در تمام دنیا کاهش پیدا کرده ولی شهروندان سراسر کشور برای بهره مندی از خدمات ADSL، تعرفه ارزان نسبت به تلفن همراه و همچنین تعلق خاطر همچنان از این شبکه استفاده می کنند.

 

وی به فعالیت 105 هزار شماره برای استفاده از شبکه ADSL اشاره کرد و ادامه داد: سرقت، تخریب، فعالیت های عمرانی و حفاری های متعدد باعث آسیب به شبکه های مخابراتی می شود؛ هرچند در حال توسعه سرویس فیبر نوری در استان خوزستان هستیم ولی سرمایه گذاری عظیمی برای شبکه قدیمی (مسی) انجام شده و در تمام دنیا هم به این شکل کنار گذاشته نشده و آن را ارتقا می دهند.

 

فلاح زاده با بیان اینکه یک هزار و 700 شبکه فیبر نوری واگذار شده و برای امسال نیز واگذاری یک هزار و 500 شبکه در برنامه است ابراز کرد: مودم این شبکه بین 2 تا سه میلیون تومان و برای مخاطبان در این وضعیت اقتصادی گران محسوب شده و به همین خاطر استقبال از آن خیلی بالا نیست.

 

وی در خصوص سرقت کابل های مخابرات و قطع شبکه تلفن ثابت اذعان کرد: در 6 ماهه امسال و خصوصا از خرداد تا پایان مهر ماه 134 کافوی نوری (صندوق توزیع خطوط مشترکین) مورد سرقت و تخریب قرار گرفته است؛ این کافوها هر کدام 800 تا 900 مشترک را پشتیبانی می کند.

 

مدیر مخابرات منطقه خوزستان تصریح کرد: سرقت ها در تمام مناطق حتی مرکز شهر صورت گرفته و برای تعمیر هر کافوی سنتی بین 80 تا 100 میلیون تومان و برای هر کافوی نوری نیز باید بین یک تا 2 میلیارد تومان هزینه کرد؛ هرچند نیروی انتظامی هم کشفیات خوبی داشته ولی میزان سرقت ها بالاست و مردم باید در صورت مشاهده موارد مشکوک آن را به سامانه پلیسی 110 گزارش دهند.

 

وی با اشاره به اینکه 105 هزار مشترک مخابراتی ADSL و 95 هزار مشترک خصوصی ADSL در این استان فعال است بیان کرد: پوشش شبکه فیبر نوری را در خوزستان از 2 هزار کیلومتر به بالای چهار هزار و 600 کیلومتر افزایش دادیم و با توجه به اینکه برخی شهرستان ها از جمله اندیکا، هندیجان، ایذه و گتوند نیز شبکه فیبر نوری یک طرفه دارد ولی از شبکه های جدید رینگ برای آنها استفاده کردیم.

 

فلاح زاده با اشاره به برنامه ریزی برای راه اندازی سرویس رینگ در اروندکنار و چوئبده تاکید کرد: دیتا شبکه اینترنت مخابرات استان را از 30 به 40 گیگ افزایش دادیم و در حال حاضر یک هزار و 500 سایت نسل 2G و 915 سایت نسل 3G و 933 سایت نسل 4G و همچنین 699 سایت نسل 4.5G داریم.

 

وی خاطر نشان کرد: مقرر شده تا چهار سایت را در اهواز به نسل 5G متصل کنیم، همچنین راه اندازی 40 سایت جدید برای اهواز برنامه ریزی شده که 26 مورد آن طراحی شده است.

 

مدیر مخابرات منطقه خوزستان با بیان اینکه سامانه 9990 شکایت ها را دریافت و برای شکایت های شبکه ADSL نیز سامانه 2020 فعالیت دارد یاد آور شد: برخی از شهروندان در مقابل استقرار دکل های مخابراتی جبهه می گیرند که باید به آنها این اطمینان را بدهیم که تجهیزات شرکت مخابرات از نظر استاندارد به تأیید سازمان انرژی اتمی و همچنین سازمان استاندارد رسیده است؛ بنابراین هیچ خطری برای سلامتی آنها ندارد و اطمینان خاطر کافی در این زمینه داشته باشند.

 

کد خبر 1114595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha