اسناد قجری حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) رونمایی شد

زاهدی گفت:اسناد دورۀ قاجار متعلق به حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، موجود در مرکز اسناد آستان قدس رضوی در یکصد و دومین برنامه سه‌شنبه‌های علمی‌ فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی معرفی و رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «محمدهادی زاهدی» امروز(۱۸ آبان)در مراسم رونمایی از اسناد حرم حضرت عبدالعظیم حسنی، که هم‌زمان با سالروز ولادت این صحابی چهار تن از ائمۀ معصومین(ع) برگزار شد، با اشاره به نگهداری بیش از 10 برگ سند با موضوع حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در مجموعه مدیریت اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی اظهار کرد: به جز یک مورد، بقیه اسناد مربوط به دوره قاجار است.

 

رئیس مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی به معرفی اسناد رونمایی شده پرداخت و گفت: سندی از کمک آستان قدس رضوی به روضه‌خوان حرم حضرت عبدالعظیم(ع) در سال 1310 هجری قمری قدیمی‌ترین سند این مجموعه است. وی افزود: دیگر اسناد موجود دارای موضوعات مختلفی از جمله «کمک‌های مالی آستان قدس رضوی به خدام حرم حضرت عبدالعظیم(ع)»، «پرداخت تکلف به علمای حرم»، «امانت کتاب به یکی از خدام حرم توسط سراج السلطان رئیس کتابخانه آستان قدس رضوی» و «تحصن علما و مردم در حرم است».

 

وی در تشریح محتوای این اسناد بیان کرد: در سندی باشماره اموالی 2753 به تحصن عده‌ای از اهالی تهران در حرم عبدالعظیم حسنی(ع) در اعتراض به انتخاب صمصام‌السلطنه به ریاست وزرا و جایگزینی وثوق‌الدوله به جای وی در سال 1336ق اشاره شده است.

 

زاهدی ادامه داد: در این سند آمده است که چند نفر تُرک قفقازی، از معتکفین پول گرفته و اسلحه به آنان تحویل داده‌اند و از آنجا که ژاندارم‌های ری حقوق هفت ماهه خودرا دریافت نکرده‌اند، از دستگیری تحصن‌کنندگان سرباز زدند و از سوی قزاق‌خانه، 300 نفر گسیل شدند تا متحصنین را جلب و روانه نظمیه کنند.

 

وی در ادامه به سند دیگری به شماره 21911 با موضوع پرداخت تکلف به علما در ذی‌حجه‌الحرام سال 1321 ه‌ق از خزانه آستان قدس رضوی اشاره کرد و گفت: از جمله این افراد، می‌توان به اعتمادالتولیه حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) اشاره کرد که مبلغ برات مذکور 50 تومان بود.

 

رئیس مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی پرداخت کمک‌های مالی به افراد مختلف از سوی آستان قدس رضوی، یکی دیگر از اسناد این مجموعه است که زاهدی به آن اشاره کرد. وی خاطرنشان کرد: در سندی به شماره اموالی 53060، به امانت سه جلد کتاب توسط شاهزاده سراج‌السلطان، رئیس کتابخانه آستان قدس به یکی از خادمان حرم حضرت عبدالعظیم در شوال 1323 ه‌ق اشاره شده است.

 

زاهدی گفت: گزارش از وزارت اوقاف به کابینه نیابت سلطنت در دوره پهلوی در مورد تفویض تولیت موقوفاتِ زاویۀ حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و مدرسۀ ناصری به میرزا هدایت‌الله به عنوان یکی از اعقاب حضرت عبدالعظیم از دیگر اسناد موجود در مجموعه اسناد آستان قدس رضوی است.

کد خبر 1114597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha