رویکرد برنامه های رواق کتاب ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است 

مجید خوبی زاده گفت: رواق کتاب به دنبال ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه است و در این راستا، شنبه هر هفته گزیده ای از یک کتاب مفید و ارزشمند در بین اقامه نماز مغرب و عشاء توسط امام جماعت مسجد برای نمازگزاران خوانده شده و به این ترتیب معرفی می شود.

«مجید خوبی زاده» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، رواق کتاب را یکی از رواق های ۱۲ گانه سومین رویداد ملی فهما، برشمرد و گفت: یکی از طرح و برنامه های ابتکاری این رواق، طرح شنبه های کتاب است که با محوریت مسجد و تحت نظارت امام جماعت در حال برگزاری است.


مدیر ستاد فهمای جنوب کرمان با بیان این مطلب که رواق کتاب به دنبال ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه است، ابراز کرد: در راستای اجرای این طرح، شنبه هر هفته گزیده ای از یک کتاب مفید و ارزشمند در بین اقامه نماز مغرب و عشاء توسط امام جماعت مسجد برای نمازگزاران خوانده شده و به این ترتیب آن کتاب معرفی می شود.


وی بیان کرد: البته با توجه به شرایط کرونایی گاهی طرح شنبه های کتاب به صورت مجازی برگزار می‌شود و به همین منظور فیلم یک دقیقه ای از معرفی یک کتاب مفید و ارزشمند توسط امام جماعت مسجد، مدیر و اعضای کانون و یا کتابدار کتابخانه تهیه شده و سپس در رواق کتاب بارگزاری می شود.


خوبی زاده با اشاره به این که در سطح کانون های مساجد جنوب کرمان ۲۴۹ باب کتابخانه راه اندازی شده است، ابراز کرد: از این تعداد ۲۶ باب کتابخانه مخزن دار و ۲۲۳ باب کتابخانه باز است که ظرفیت بسیار خوبی برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در منطقه به ویژه مناطق محروم و کم برخوردار است.


مدیر ستاد فهمای جنوب کرمان ادامه داد: یکی از برنامه های رواق کتاب ثبت و بروز رسانی اطلاعات کتابخانه های کانون های فهما است تا به این ترتیب کتابخانه ها ساماندهی شوند بنابراین می طلبد کانون های منطقه جنوب کرمان نیز نسبت به تحقق این مهم، فعالیت جدی تری انجام دهند.


وی از فهرست نویسی کتاب به عنوان یکی دیگر از برنامه های رواق کتاب نام برد و اظهار کرد: این فعالیت نیز با هدف نظم بخشیدن و مدیریت منابع کتابخانه ای برای کانون ها در نظر گرفته شده است.


خوبی زاده اضافه کرد: در این بخش کانون ها پس از ثبت و بروز رسانی اطلاعات کتابخانه در سامانه فهما می توانند اقدام به فهرست نویسی کتاب های موجود در کتابخانه کنند.


مدیر ستاد فهمای جنوب کرمان یادآور شد: البته کانون ها با انجام این فعالیت و نیز از طریق ثبت ۲۵۰ جلد کتاب در بخش فهرست نویسی می توانند ۵۰۰ امتیاز کسب کنند و در مجموع هر کانونی با شرکت در رواق کتاب می تواند یکهزار و ۴۰۰ امتیاز کسب کند.


 وی طرح صدای کتاب را یکی دیگر از برنامه های رواق کتاب برشمرد و گفت: این طرح به منظور انس بیشتر بچه های مسجد با کتاب و کتابخوانی برنامه ریزی شده است و در راستای اجرای طرح صدای کتاب، فایل صوتی خواندن یک فصل از کتاب معرفی شده توسط اعضای کانون در سامانه بچه های مسجد بارگزاری می شود.


خوبی زاده ادامه داد: یکی از اهداف اجرای این طرح، تولید کتاب صوتی است و کانون های فهما با اجرای طرح صدای کتاب می توانند ۲۰۰ امتیاز کسب کنند.


مدیر ستاد فهمای جنوب کرمان در خاتمه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، رونق بخشیدن به کتابخانه های مساجد و احیای نقش کتابخانه های مساجد در اعتلای فرهنگ عمومی را برخی از اهداف برنامه های رواق کتاب در سومین رویداد ملی فهما برشمرد.

کد خبر 1114745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha