توسعه زیرساخت‌های فرهنگ و هنر از نیازهای کردستان است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان گفت: از مهمترین مواردی که در کردستان نیاز به توجه دارد توسعه زیرساخت‌های فرهنگ و هنر است.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، عبیدالله رستمی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان در آئین رونمایی از پوستر سی و دومین جشنواره تئاتر کردستان که با حضور اعضای شورای شهر در مجتمع فرهنگی هنری سنندج برگزار شد، اظهار کرد: از مهمترین مواردی که در کردستان نیاز به توجه دارد توسعه زیرساخت‌های فرهنگ و هنر است که برای اصحاب فرهنگ و هنر ایجاد اشتغال خواهد کرد و در استان فرهنگی نیز جوابگوی نیازها و درخواست‌های فرهنگی مردم خواهد بود.

 

 

 

رستمی اعلام کرد: سالن گروس در بیجار با ظرفیت ۱۳۰ نفر افتتاح شد که تجهیزات آن نیز با مساعدت وزیر کشور که اخیرا سفری به کردستان داشتند انجام می‌شود.

 

 

وی بیان کرد: افتتاح بازگشایی کتابخانه امام خامنه‌ای در سنندج و انتخاب سنندج بعنوان پنج شهر کشور جزو نامزدهای پایتخت شهر کتاب در ایران از دیگر اقدامات فرهنگی است که در استان اتفاق افتاده است.

 

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان، انعکاس اخبار  جشنواره تئاتر خیابانی مریوان توسط اصحاب رسانه و استقبال مردم مریوان از تئاتر خیابانی را قابل تقدیر خواند.

 

 

رستمی اضافه کرد: وجود جشنواره‌های ملی، بین‌المللی و ممطقه‌ای در استان موجب شده تا کردستان استانی متفاوت به لحاظ فرهنگی با سایر استان‌ها باشد و بی‌شک پاشنه آشیل زیرساخت‌های فرهنگی در استان تالار فرهنگی سنندج است که اکنون بالای ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امیدواریم تا بهار سال آینده به اتمام برسد.

 

 

وی عنوان کرد: انجمن دف ایران با حمایت اعضای انجمن پیگیر شدند و در استان انجمن دف در کردستان به عنوان دفتر اصلی آن تشکیل می‌شود که از اقدامات ویژه وزارت ارشاد، برای تمرکززدایی و نگاه ویژه به استان خواهد بود.

 

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان اعلام کرد: رسالت ما تامین بودجه برنامه‌های فرهنگ و هنر است و باید اصحاب فرهنگ و هنر مطالبات خود را در این حوزه افزایش دهند تا برنامه‌های فرهنگی استان افزایش یاید.

 

 

رستمی از فضای مجازی بعنوان فرصتی در اجرای فعالیت‌های فرهنگی یاد کرد و گفت: سعی براین است که نگاه مردمی‌تر در برنامه‌های فرهنگ و هنر استان دیده شود.

 

 

وی تدوین کتاب تاریخچه تئاتر استان و چاپ نمایشنامه‌های طراز اول که حائز رتبه‌های برتر بوده را از جمله اقدامات حوزه تالیفات تئاتر استان است.
 

 

 

وی در خصوص حمایت از هنرمندان در ایام کرونا اضافه  کرد: حمایت از کسب و کارهای آسیب‌دیده در حوزه کرونا با ارائه تسهیلات کم بهره به متقاضیان، دریافت وام چهار درصد از طریق سامانه تحفه و ارائه وام ۱۲ درصدی از طریق سامانه کارا به متقاضیان حوزه فرهنگ و هنر ارائه شد.
 

 

 

مدیرکل فرهنگ و هنر ارشاد اسلامی کردستان بیان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به هنرمندان درجه‌های هنری می‌دهد که درجه چهار معادل فوق دیپلم، درجه سوم معادل لیسانس، درجه دوم معادل فوق لیسانس و درجه اول معادل دکتراست و هنرمندان شاخص و نویسندگان ما می‌توانند از این مزایا استفاده کنند.

 

 

رستمی با اشاره به اینکه سطح مراجعین به بیمه صندوق هنر بالاست، افزود: هنرمندان، اهالی قلم و خبرنگاران در صورتی که برای درخواست بیمه مراجعه کرده‌اند روال کار  به دلیل حجم بالای متقاضیان کشور دیر انجام می‌شود.

 

 

همدلی و همراهی را لازمه پیشبرد فعالیت‌های حوزه فرهنگ و هنر در کردستان است

 

 

اسعد فریدی از اعضای شورای شهر سنندج نیز در این آئین با اشاره به اینکه سنندج بعنوان شهر خلاق موسیقی شناخته شده است، افزود: این اتفاق باید با همراهی اصحاب هنر و رسانه تقویت و ماندگار بماند.

 

 

وی همدلی و همراهی را لازمه پیشبرد فعالیت‌های حوزه فرهنگ و هنر در استان دانست و آمادگی شورای شهر سنندج برای همراهی با ارشاد اسلامی استان در اجرای فعالیت‌های فرهنگی و هنری در سطح استان را اعلام کرد.

 

 

فعالیت‌های عمرانی شهرداری سنندج با پیوست فرهنگی اجرایی می‌شوند

 

 

انور رشیدی شهردار سنندج نیز در این نشست با اشاره به اجرای جشنواره آبیدر گفت: اجرای فعالیت‌های فرهنگی و هنری در دستور کار شهرداری است و بی‌شک شهر سنندج با انتخاب شدن بعنوان شهر خلاق موسیقی و یا قرار گرفتن در لیست پنج شهر نامزد پایتخت کتاب ایران از شهرهای پیشتاز کشور در حوزه فرهنگ و هنر است.

 

 

وی با اشاره به اینکه کردستان علیرغم فرهنگی بودن در حوزه تئاتر نیز حرف برای گفتن دارد، اذعان کرد: وجود هنرمندان تئاتر  در استان و اجرای جشنواره‌های مختلف تئاتر در کردستان بیانگر اهمیت و جایگاه این هنر در استان است.

 

 

شهردار سنندج اعلام کرد: آهنگ متن فعالیت‌های استان کار فرهنگی است و هر اقدامی که در شهرداری سنندج انجام شود با فعالیت‌های فرهنگی پیش می‌رود.

 

 

 

بازبینی ۲۱ اثر نمایشی جشنواره تئاتر استان

 

 

فاتح بادپروا رئیس انجمن هنرهای نمایشی کردستان نیز در این نشست اضافه کرد: فراخوان سی و دومین جشنواره تئاتر استانی از مرداد ماه منتشر شد که براساس این فراخوان ۲۵ گروه نمایشی استان اعلام آمادگی کردند و از این تعداد ۲۱ گرپه توسط هیات داوران بازبینی شد.

 

 

وی با اشاره به اینکه یازده اثر به جشنواره تئاتر استان ارسال و به نمایش درخواهد آمد، اعلام کرد: این جشنواره از ۲۷ تا ۳۰ آبان جاری در سنندج اجرا خواهد شد.

 

 

رئیس انجمن هنرهای نمایشی کردستان اضافه کرد: علیرغم شیوع کرونا اما جشنواره‌ تئاتر خیابانی مریوان در استان برگزار شد و جشنواره‌های دیگری از جمله جشنواره تئاتر کردی، جشنواره طنز کشوری و جشنواره تئاتر استانی برگزار می‌شود.

 

در این نشست پوستر سی و دومین جشنواره تئاتر استان کردستان با حضور شهردار و شورای شهر سنندج و اصحاب فرهنگ و هنر رونمایی شد.

 

کد خبر 1114825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha