شناسایی ۱۴ هزار بیمار دیابتی در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت 

علی اصغر خیرخواه گفت: در حال حاضر ۱۴ هزار بیمار مبتلا به دیابت در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت شناسایی شده وتحت درمان و مراقبت پزشک ومراقبین سلامت هستند.

«علی اصغر خیرخواه» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، با بیان این مطلب که از ۲۲ تا ۲۸ آبان ماه به عنوان هفته دیابت نامگذاری شده است، گفت: امسال شعار هفته دیابت، مراقبت دیابت هر روز بیشتر از همیشه، است.


معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت افزود: در حال حاضر ۱۴ هزار بیمار مبتلا به دیابت در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت شناسایی شده وتحت درمان و مراقبت پزشک ومراقبین سلامت هستند.


وی در تعریف بیماری دیابت، اظهار کرد: زمانی که بدن یک شخص نتواند به اندازه کافی انسولین تولید کرده و یا انسولین تولید شده را استفاده کند، آن شخص به بیماری دیابت مبتلا شده است.


خیرخواه بیان کرد: انسولین هورمونی است که لوزالمعده در بدن تولید می کند این هورمون، قند خون بدن را تنظیم می کند در مبتلایان به دیابت یا میزان انسولین کم است یا انسولین تولید شده به اندازه کافی نیست در نتیجه میزان قند خون بالا می رود و با گذشت زمان باعث آسیب به برخی اعضای بدن می شود.


معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت با بیان این مطلب که ۲ نوع دیابت وجود دارد، اضافه کرد: دیابت نوع اول و نوع دوم از انواع دیابت هستند و در دیابت نوع اول که شیوع کمتری دارد و در کودکان و جوانان بیشتر شایع است و دیابت نوع دوم که شایعترین دیابت در جهان است، در بزرگسالان بیشتر دیده می شود.


وی ضمن توصیه تاکید کرد: افراد باید در صورت مشاهده علائم پرنوشی، پرخوری، تکرر ادرار، کاهش وزن، خستگی بیش از حد، تاری دید و مشکلات بینایی و ترمیم کند زخم ها و عفونت ها حتما به پزشک مراجعه کنند.


خیرخواه ادامه داد: افراد کم تحرک، افراد با سابق خانوادگی دیابت در بستگان درجه یک، افراد فشار خونی، افراد دارای سابق بیماری قلبی عروقی و چربی خون بالا و افراد چاق بیشتر در معرض خطر بیماری دیابت قرار دارند.


معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت ابراز کرد: افراد دیابتی حتما باید دیابت خود را کنترل کنند تا به عوارض دیابت از قبیل عوارض کلیوی که عمدتا منجر به دیالیز و پیوند کلیه، نارسایی قلبی، مشکلات بینایی،  معلولیت مبتلا نشوند.


وی در خصوص درمان و کنترل بیماری دیابت، خاطرنشان کرد: اولین قدم در درمان دیابت اصلاح روش سبک زندگی از جمله داشتن رژیم غذایی مناسب و تغذیه صحیح، فعالیت بدنی منظم به صورت روزانه، کاهش، ترک سیگار و دخانیات، کاهش استرس و درمان دارویی است که تحت نظر پزشک معالج است.


خیرخواه در خاتمه با بیان این مطلب که همواره پیشگیری بهتر از درمان است با اشاره به راه های پیشگیری از دیابت، عنوان کرد: اگر اضافه وزن دارید وزنتان را کم کنید، فعالیت بدنی کافی داشته باشید، شکر و کربوهیدارت های تصفیه شده را از رژیم غذایی حذف کنید، آب زیاد بنوشید، از فست فود ها، غذاهای کنسروی بپرهیزید و از استرس دوری کنید و به اندازه کافی خواب راحتی داشته باشید ، سیگار و دخانیات را ترک کنید.

کد خبر 1114904

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha