تعداد قطعات الحاقی در طرح توسعه روستاها کافی نیست

بخشدار خبوشان گفت: خلاءهای قانونی یکی از مشکلات در حوزه بازنگری طرح های هادی در روستاهاست، از جمله محدود بودن تعداد قطعه های الحاقی و به توافق نرسیدن مالکان با بنیاد مسکن است.

«محمد علی فتاحی» به خبرنگار خبرگزاری شبستان در فاروج گفت: طرح هادی، محدوده روستا را با این رویکرد که ساخت و سازها باید در دایره آن انجام شود، مشخص کرده و ساخت و ساز خارج از این محدوده با چالش هایی مواجه است.

 

بخشدار خبوشان با بیان اینکه مالکان زمین های خارج از محدوده با مشکلات زیادی مواجهند، اظهارکرد: در صورتی زمین خارج از محدوده الحاق می شود که دارای سند ملکی باشد و این در حالی است که بیشتر زمین های خارج از محدوده در روستاهای شهرستان، کشاورزی و بدون سند است.

 

وی افزود: از سویی براساس تفاهم نامه بنیاد مسکن و جهاد کشاورزی، بعد از اجرای طرح هادی و یا بازنگری طرح، فقط پنج مورد می تواند الحاق به محدود شده و کاربری مسکونی بیابد.

 

فتاحی افزود: این روند در روستاهای کوچک و کم جمعیتی مثل حاج تقی با مایوان به عنوان پرجمعیت و بزرگترین روستای شهرستان یکسان لحاظ می شود و در آن توجه به جمعیت و نیاز مالکان نشده است.

 

وی افزود: برای اهالی که فاقد زمین هستند سمت توسعه محور قرار می گیرد در این بخش هم  با توجه  به تعدد مالکان، توافق به سختی انجام می شود بنیاد مسکن هم راه حلی در زمان به توافق نرسیدن مالکان ندارد و باید تا توافق مالکان صبر کند.

 

فتاحی در خصوص نرخ گذاری بر روی قطعات توافق شده بیان کرد: قیمت گذاری 20 درصد کمتر از قیمت عرفی روستاها از سوی کارشناس معرفی شده انجام می شود اما در روستاهایی مثل قلعه صفا که قیمت عرفی با توجه به کمبود زمین در آن متری پنج، شش میلیون تا 10 میلیون ریال، چیزی معادل نرخ زمین در شهر فاروج است، قیمت کارشناسی هم گرهی از گرانی زمین باز نمی کند.

 

 بخشدار خبوشان با اشاره به اینکه طرح هادی روستاهای گزکوه، یام، حاج تقی، قلعه صفا، نقاب، ترقی و نجف آباد نیاز به بازنگری دارد، بیان کرد: بسیاری از اهالی مهاجر مایل به بازگشت به روستا و شماری هم علاقمند به ساخت مسکن موقت هستند اما کمبود زمین و بوروکراسی اداری این خواسته را بی پاسخ می گذارد.

 

فتاحی با اشاره به اینکه افق 10 ساله طرح هادی 10 روستای بخش خبوشان به پایان رسیده، افزود: اولویت انجام طرح بازنگری با روستاهای قلعه صفا، خبوشان، نقاب و نجف آباد است.

 

بخشدار خبوشان گفت: در روستاهایی مثل حاج تقی، یام، گزکوه و اسفجیر طرح بازنگری انجام ولی هنوز به ثمر نرسیده و هنوز مردم نتوانسته اند در این روستاها زمین تامین و استفاده کنند.

 

کد خبر 1115161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha