نقل گناه دیگران گناه است/ اخلاق جزء ذات و شاکله انسان باشد

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی گفت: نقل گناه دیگران گناه است، ما حق نداریم سخن زشت را برای یکدیگر نقل کنیم در روایت است که هر کس سخن زشت شخصی را برای دیگران نقل کند گویا که خود او این سخن را بیان کرده است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی شامگاه پنجشنبه در جلسه درس‌هایی از قرآن که از شبکه اول سیما پخش شد، گفت: انسان باید مراقب باشد که زبان او به دشنام و زیاده‌گویی آلوده نشود در عین حال ادب هم داشته باشد.

وی با استناد به فرمایش امام سجاد(ع) عنوان کرد: زبان خود را غلاف کنید و هرجا لازم بود سخن بگویید، زبان نشانه‌ عقل انسان است. اگر کسی به مسلمانی حرف زشت بزند خدا برکت را از عمر او می‌گیرد صبح تا شب کار می‌کند و به جایی نمی‌رسد چون بد دهن است.

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان اینکه مقابل سخن زشت دیگران مقابله به مثل نکنید، اظهار کرد: زمانی که شخصی به شما فحش می‌دهد شما در مقابل فحش ندهید تا او خود شرمنده و خداوند از شما راضی شود. فحش دادن‌های دیگران را هم برای یکدیگر نقل نکنید چراکه همان گناه فحش را دارد.

مفسر قرآن کریم با بیان اینکه نقل گناه دیگران گناه است، ادامه داد: ما حق نداریم سخن زشت را برای یکدیگر نقل کنیم در روایت است که هر کس سخن زشت شخصی برای دیگران نقل کند گویا که خود او این سخن را بیان کرده است.

وی با بیان اینکه از نظر اسلام بدترین افراد کسانی هستند که مردم از زبان آنها بترسند، ابراز کرد: به خصوص در خانواده مراقب باشید که اعضاء خانواده به خاطر زبان شما از شما ترس نداشته باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان اینکه زبان انسان باید مؤدب باشد، گفت: انسان باید زبان خود را به ادب و خوب سخن گفتن عادت بدهد تا جایی که حتی اگر از دیگران سخن زشتی شنید حاضر نشود که او هم با سخن زشت مقابله به مثل کند.

مفسر قرآن کریم با بیان اینکه باید اخلاق جزء ذات و شاکله انسان باشد، عنوان کرد: خداوند در قرآن اخلاق‌های نیک ثابت‌شده را تجلیل کرده است.

وی با بیان اینکه زبان، ذهن و فکر خود را به ذکر الهی عادت بدهید، اظهار کرد: خود را عادت بدهید که زیاد استغفار کنید و بخشش و کرامت داشته باشید و مکارم اخلاق را در وجود خود ایجاد کرده و به ثبات برسانید.

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان اینکه قرآن کریم برای سخن گفتن آدابی بیان کرده است، گفت: با دیگران به خصوص با والدین خود با کرامت، نرم و با نیکی سخن بگویید.

مفسر قرآن کریم با بیان اینکه اگر می‌خواهید خداوند عیب شما را بپوشاند شما هم عیب دیگران را بپوشانید، عنوان کرد: در روایات متعدد داریم که اگر کسی آبروی کسی را بریزد خداوند آبروی او را می‌ریزد.

 

کد خبر 1115304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha