شهر در آرزوی صدای اذان زنده

فضای شهری سال هاست که با غفلت از پخش اذان زنده در انتظار شنیدن صدا ملکوتی و آسمانی قرار گرفته و احیا آن در بروکراسی اداری و واسپاری به گروه های مختلف قرار گرفته است.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: یکی از دغدغه های مهم افراد متدین و شاخص های شهر اسلامی وجود ظواهر و شاخصه های مبتنی بر اصول دینی است که یکی از آن ها پخش صدای اذان در مقاطع نماز در هر منطقه و ایجاد فضای معنوی است.

فضای معنوی شهر به واسطه سنت های حسنه احیا می شود که از جمله آن پخش صدای اذان به ویژه به صورت زنده و از سوی افراد خوش صدا است.

این موضوع مهم مورد مطالبه بخشی از مردم قرار گرفته که مدیریت شهری مسئولیت اصلی آن را در شهرها قرار می گیرد اما واقعا تنها حوزه متولی شهرداری ها هستند و یا دیگر نهادها مسئولیتی ندارند.

پخش اذان شرایط و ضوابطی هم دارد که مثلا صدای آن نباید به قدری بلند باشد که ایجاد مزاحمت بکند و از طرفی هم نباید بیش از پخش اذان، مطالب دیگر از مناره های مسجد و بلندگوهای شهری پخش شود.

رعایت همه این مسائل در ضمن توجه به پخش اذان اهمیت خاصی داشته و فرصتی برای ایجاد معنویت در شهر بشود که در این راستا فرهنگ و سنت حسنه اذان گویی در خانه ها، مجتمع ها، ادارات و سازمان های مردم صورت بگیرد.

 

ضرورت توجه به معنویت در فضای شهری

 

یکی از شاخص های شهر اسلامی وجود معنویت در روح و کالبد شهر است که پخش اذان و ایجاد فضای معنوی در ظاهر به جنبه معنوی نیز کمک م یکند.

پخش اذان تنها یک صدا و صوت نیست بلکه برآمده از محتوای عرفانی و مذهبی است که بر روح انسان اثر می گذارد و معنویت را تحت تاثیر قرار می دهد.

باطن شهر که زندگی مردم و چالش ها و فرصت های اجتماعی و فرهنگی را در برمی گیردکه اذان بر آن  و پیشگیری از آسیب های اجتماعی تاثیر می گذارد.

 

کارشناسان دینی، مشاوره و اجتماعی و فرهنگی توجه به موضوع معنویت در شهر تاکید داشته اند که نماینده ولی فقیه در استان اصفهان هم خطاب به مدیریت شهری همین موضوع را مورد تاکید قرار داد و گفت: نیازهای معنوی و فضاسازی مناسبتی در مدیریت شهری برای ایجاد حال و هوای معنوی در شهر است.

آیت الله «سید یوسف طباطبایی نژاد» فضاسازی شهری در مناسبت های مذهبی و ملی و اقداماتی مثل پخش اذان در شهر از مصادیق موثر در ایجاد فضای معنوی در شهر است.

وی توسعه را نیازمند توجه به همه نیازها در ابعاد مختلف دانست.

 

*قول پارلمان شهری اصفهان برای پخش اذان

 

سال هاست که موضوع پخش اذان در شهر مورد مطالبه قرار گرفته و در برخی از مناطق انجام شده ولی فراگیر نشده استت و مردم این بار به سراغ اعضای شورای اسلامی شهر رفتند این مهم را خواستار شدند.

کلانشهر اصفهان به لحاظ مرکزیت استان، سهم گردشگری و جایگاه فرهنگی و حضور جمعیت زیادی از مردم استان در مناطق مختلف، احیا این سنت از اهمیت خاصی برخوردار است.

 

البته دیگر شهرهای نیز چنین مطالبه ای دارند که باید به صورت عمومی از نهادهای مختلف از جمله مدیریت شهری، متولیان مساجد، ادارات و متولیان مجتمع ها و مراکز عمومی پیگیری شود.

عضو شورای شهر اصفهان پیرامون این موضوع گفت: صدای اذان در سراسر کلانشهر اصفهان تا پایان امسال پخش خواهد شد.

«مصطفی نباتی‌نژاد» پخش صدای اذان در شهر به هنگام نماز و وقت صبح، ظهر و شب در شهرها را علاوه بر ایجاد تقویت روحیه برای مردم، در تحقق شهر اسلامی ضروری خواند.

وی ادامه داد: امکان توسعه و تجهیز شهر برای پخش اذان توسط مدیریت شهری صورت می گیرد که شورای شهر در این خصوص همکاری با شهرداری دارد.

*تربیت موذن جوان و نوجوانان در نهادهای فرهنگی

 

 یکی از مطالبات مهم در حوزه گسترش و فراگیری پخش اذان، وجود موذن های خوش صدا است که این موضوع نیازمند تربیت نیروهای با استعداد و ایجاد فضای مناسب برای نمایش توانمندی ها است.

نهادهای فرهنگی در این باره باید وارد میدان شوند که مدارس و ماموریت معلمان پرورشی در شناسایی و رشد استعدادها غیرقابل انکار است اما کانون های مساجد، هیات های مذهبی و دیگر تشکل های فعال در این خصوص وارد شوند.

برگزاری مسابقات و رویدادهایی با موضوع اذان و «احیا ستاد اقامه اذان« که در گذشته طرح موضوع شد نیز اهمیت خاصی را دارد که باعث می شود این فریضه و سنت حسنه در جامعه فراگیر شود.

اجر و پاداش بالایی برای موذنین پیش بینی شده که منادیان نماز از بازخورد خوبی برخوردارند که پیامبر اسلام(ص) در وصف آنان می فرماید «موذن ها در آخرت نسبت به دیگران سرافرازترند».

 

کد خبر 1115584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha