فراخوان هفتمین همایش بين المللی گفتگو و مناظرات رضوی منتشر شد

نوریان گفت: فراخوان هفتمین همایش بين المللی گفتگو و مناظرات رضوی از سري برنامه های هجدهمين جشنواره بين المللی امام رضا (ع) منتشر شد.

«سعید نوریان» به خبرنگار خبرگزاری شبستان در اردبیل گفت: فراخوان هفتمین همایش بين المللی گفتگو و مناظرات رضوی از سري برنامه هاي هجدهمين جشنواره بين المللي امام رضا (ع) منتشر شد.

 

معاون هنری فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل تصریح کرد: این همایش با هدف اشاعه و ترویج فرهنگ منور رضوی، گسترش فعالیت های پژوهشی مرتبط با سیره ائمه معصومین و به ویژه حضرت امام رضا (ع)، گرامیداشت تولید کنندگان و پدیدآورندگان برتر آثار پژوهشی در زمینه سیره و معارف امام رضا (ع) و کمک به انتشار گسترده تر این آثار و ترویج فرهنگ گفتگو و مناظره با الهام از مناظرات حضرت امام رضا (ع) برگزار می شود.

 

این مقام مسئول یادآور شد: هفتمین دوره همایش بین المللی گفتگو و مناظرات رضوی را همزمان با عید سعید مبعث در بخش های اصلی و آزاد و گفتگوی ادیان و مذاهب اجرا خواهد شد.

 

وی افزود: همه محققان و پژوهشگران داخلی و خارجی، اساتید، طلاب و دانشجویان مراکز علمی، دانشگاهی، حوزوی و نیز اعضای هیئت های علمی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و موسسات تحقیقاتی و پژوهشی، می توانند در این بخش بخش اصلی و آزاد شرکت کنند و دبیرخانه هیچگونه محدودیتی از لحاظ سن، مدرک تحصیلی و نیز تعداد مقالات ارسالی ندارد.

 

نوریان بیان کرد: محورهای مقالات پژوهشی بخش اصلی شامل تاریخ علم در گفتگو و مناظرات رضوی، مناظره در سیره و فرهنگ اهل بیت (ع)، بررسي جنبه‌های مختلف گفتگو و  مناظرات حضرت امام رضا(ع) به عنوان  الگوی گفتگو و مناظره در ‌تاريخ اسلام، گفتگو و نقش آن در جوامع دینی و ضرورت های آن در اندیشه رضوی، شاخص های فرهنگ عمومی در گفتمان رضوی، مظاهر و نشانه های انصاف در مناظرات تاریخی، جايگاه گفتمان دینی در كتب فقهی و علوم اسلامی، گفتگو و مناظرات علمای اسلام با انديشه مندان ادیان دیگر، بررسي دلايل اجتناب علمای وهابيت ازگفتگو و مناظره با اندیشه مندان و علمای شيعه، ارتباطات و نقش آن در گفتگوی تمدن ها و ادیان و مذاهب، نقش رسانه ها در گفتگوی ادیان و مذاهب، فرهنگ گفتگو و نقش آن در ارتقای سرمایه اجتماعی، گفتگو در اندیشه های حضرت امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی، گفتگو، دفاع و مقاومت، گفتگو و گام دوم انقلاب اسلامی، گفتگو و نقش آن در خانواده، نقش گفتگو و مناظره در اعتلای جامعه در عصر حاضر، جايگاه گفتگو و مناظره در روابط بين الملل و جايگاه گفتگو و مناظره در علوم اجتماعی است.

 

معاون هنری فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اظهار داشت: اطلاع رسانی و فرآیند ثبت نام و ارسال اثر از طریق تارنمای شمس توس به نشانی ardebil.shamstoos.ir  و portal.shamstoos.ir انجام می شود و عموم محققان و پژوهشگران می توانند مقالات خود را به صورت تایپ شده حداقل در 15 صفحه و حداكثر در 25 صفحه  A4 به صورت تك رو و با فونت Lotus 12 به سامانه ثبت نام الکترونیکی ارسال كنند.

 

وی عنوان کرد: مقالات ارائه شده نباید در دوره های گذشته برنامه هاي موضوعي جشنواره بين المللي امام رضا (ع)، دوره های قبلی همایش گفتگو و مناظرات رضوی و نیز جشنواره های دیگر شرکت کرده باشند و دبیرخانه همايش در انتخاب، تصحیح و گزینش آثار برای چاپ مجموعه مقالات آزاد است.

 

نوریان ادامه داد: دبیرخانه حق استفاده از مقالات ارسالی را برای چاپ با ذکر نام پدیدآورنده اثر برای خود محفوظ می دارد و مقالات برگزیده در همايش توسط صاحبان اثر ارائه خواهد شد،  مقالات با روش تحقيق علمي نگاشته شده و فهرست منابع و مآخذ در پایان مقالات ذکر شود ومقالات برگزیده همایش درصورتی که در جایی دیگر منتشر نشده باشند و ضوابط لازم را به لحاظ علمی دارا باشند و در مرحله داوری فصلنامه علمی پژوهشی فرهنگ رضوی امتیازات لازم را کسب نمایند، با رعایت اولویت در این فصلنامه منتشر می شوند.

 

 

این مقام مسئول تاکید کرد: بخش گفتگوی ادیان و مذاهب نیز مختص اندیشه مندان، صاحب نظران، محققان و پژوهشگران ادیان و مذاهب و روسا و اعضای انجمن های اقلیت های دینی است که در قالب نشستی در یکی از مراکز دانشگاهی اردبیل برگزار خواهد شد و علاقه مندان به حضور در این بخش می توانند به صورت کتبی برای شرکت در گفتگوی ادیان و مذاهب اعلام آمادگی کنند.

 

معاون هنری فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اضافه کرد: محورهای بخش گفتگوی ادیان و مذاهب نیز شامل نقش راهبردی گفتگو در تقریب مذاهب و ادیان، ارتباطات و نقش آن در گفتگوی تمدن ها، ادیان و مذاهب، گفتگو و مناظرات رضوی و نقش آن در نگاه اندیشه مندان ادیان و مذاهب، جريان شناسی گفتگو و مناظره در عصر حاضر و نقش گفتگو و مناظره در صلح جهانی است.

 

نوریان با اشاره به اینکه علاقمندان برای شرکت در این بخش برای اطلاعات بیشتر به سامانه اینترنتی جشنواره مراجعه کنند، اذعان داشت: داوری تمامی بخش ها توسط اساتیدی از اعضای هیئت علمی مرتبط با موضوع در دانشگاه های استان و پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات انجام خواهد شد و به شرکت کنندگان گواهی معتبر حضور در همایش، اعطا خواهد شد و آثار برگزيده به صورتی كتابي چاپ و براي شركت كنند گان ارسال خواهد گرديد.

 

وی با بیان این مطلب که آخرين مهلت ارسال آثار 30 دی ماه 1400 است، خاطر نشان کرد: آثار برگزيده 20 بهمن ماه اعلام و همایش اختتامیه این جشنواره نیز همزمان با بعثت فرخنده پیامبر گرامی اسلام، حضرت محمد(ص) نهم و دهم اسفندماه برگزار خواهد شد.

 

این مقام مسئول تصریح کرد: البته برگزاری اختتامیه همایش منوط به مجوزهای لازم از ستاد مقابله با بیماری کرونا خواهد بود.

 

کد خبر 1115598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha