مخالفت شورا با الحاق اراضی خارج از محدوده به بیرجند

اعضای دوره ششم شورای اسلامی شهر بیرجند با الحاق اراضی خارج از محدوده به شهر و افزایش محدوده خدماتی شهر بیرجند مخالفت کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند، طی جلسه‌ای که پیش از ظهر امروز (۲۲‌ آبان) در شورای شهر بیرجند برگزار شد موارد مختلفی اعم از الحاق ۲۲.۵ هکتار از اراضی خارج از محدود به شهر، و همچنین درخواست‌های مردم از شورا مورد بحث و بررسی گذاشته شد.

 

الحاق ۲۲.۵ هکتار اراضی در غرب فنی و حرفه ای و افزایش محدوده خدماتی شهر بیرجند از درخواست های تعدادی از مالکین بوده که توسط شهرداری مورد بررسی قرار گرفته است و نتیجه آن به شرح ذیل امروز به شورای شهر اعلام شد که در بیرجند بخش اعظمی از اراضی داخل بافت شهر قابلیت بارگذاری به مساحت حدود ۹۰۰ هکتار و امکان ساخت و ساز و پاسخگویی به نیازهای آتی گسترش کالبدی شهر را دارد. از سویی نوسازی و بازسازی بافت فرسوده میانی شهر در صورت الحاق اراضی جدید با مشکلات مواجه می شود و امکان توسعه دورن‌زای شهر مقدور نخواهد شد. اراضی ۲۲.۵ هکتاری مذکور فاقد اراضی خدماتی می‌باشد که در آینده هزینه های فراوان جهت تملک اراضی خدماتی جهت ایجاد رفاه و آبادانی حداقلی ایجاد خواهد کرد. از سویی در مجاورت خط محدوده شهر به صورت مشاعی اراضی بسیاری از دهه های گذشته توسط تعاونی ها خریداری شده و به شهروندان واگذار شده که الحاق اراضی مذکور توقع طرح موضوع ورود به محدود آن اراضی را نیز ایجاد خواهد کرد. همچنین به علت تعدد مالکین امکان توافق با همه آن ها جهت تقاضای ورود به محدوده در جهت استفاده از مزایای آن میسر نیست و به لحاظ حقوقی در صورت ورود به محدوده شهر مشکلات عدیده ای در استیفای حقوق قانونی شهرداری ایجاد خواهد شد.

 

«مهدی بهترین» شهردار بیرجند در این رابطه گفت: اراضی مذکور (معصومیه) بیش از ۴۰۰ مالک سندار دارد که شهرداری ۲۰۰ مالک را شناسایی کرده و با آنان در ارتباط است اما نسبت به مابقی مالکان شناختی ندارد. با توجه به اینکه مالکان سند دارند حتی شهرداری در تهیه معبر این منطقه هم با مشکل مواجه می شود و خریداری زمین از مالکان نیز بار مالی برای شهرداری دارد.

 

وی ادامه داد: این اراضی قبل از انقلاب به صورت شهرک مجزا ساخته شده که ارتباطی با بافت شهری پیدا نکند. ضمن اینکه الحاق این اراضی به محدوده شهر را شروع پروسه ای می دانم که افراد زیادی درخواست الحاق به محدوده شهر داشته باشند.

 

شهردار بیرجند افزود: سیاست شهرداری و شورای شهر باید به این سمت برود که نوسازی و بازسازی با اولویت بافت فرسوده انجام شود.

 

«مرتضی یزدان شناس» عضو شورای شهر بیرجند هم در ادامه بیان کرد: الحاق اراضی به محدوده شهر مربوط به شورای شهر و شهرداری نیست و دستگاه های فرادستی تصمیم گیری نهایی می کنند.

 

وی گفت: هر زمانی که ظرفیت های داخل حریم شهری تکمیل شود و دیگر اراضی باقی نماند، مسئولان استانی برای افزایش محدوده شهر بیرجند تصمیم خواهند گرفت اما تا وقتی ین ظرفیت ها خالی است نباید به فکر توسعه شهر باشیم.

 

«ویدا ناصری» یکی دیگر از اعضای شورای شهر بیرجند نیز اظهار داشت: طرح جامع شهر توسط اداره کل راه و شهرسازی در حال تدوین و بازنگری است از این جهت در تخصص ویژه شورای شهر نیست که برای توسعه محدوده شهر تصمیم نهایی بگیرند اما می تواند نظر مخالف یا موافق خود در این رابطه را به مسئولان اعلام کنند.

 

در ادامه این جلسه اعضای دوره ششم شورای اسلامی شهر بیرجند نیز با الحاق اراضی مذکور به شهر و افزایش محدوده خدماتی شهر بیرجند مخالفت کردند.

 

بررسی شرایط بهره مندی شهروندان از تخفیف عوارض شهرداری برای صدور پروانه ساختمانی از دیگر موضوع های مورد بحث و بررسی این جلسه از شورای شهر بیرجند بود.

 

«مرتضی یزدان شناس» عضو شورای شهر بیرجند در ادامه با بیان اینکه تخفیف عوارض شهرداری با هدف تشویق و ترغیب شهروندان برای ساخت و ساز و پرداخت مطالبات ارائه می شود، گفت: در سال‌های گذشته کسانی که به بازه زمانی تخفیف عوارض می رسیدند و پول را پرداخت می‌کردند از تخفیف بهره مند می‌شد لذا باید به این فلسفه احترام بگذاریم.

 

«عباس سروی» عضو دیگر شورای شهر بیرجند نیز تأکید کرد: ارائه تخفیف عوارض شهرداری لطف به مردم نیست بلکه در واقع شهرداری به وصول مطالباتش می رسد و جیبش پُر می شود؛ بنابراین نباید بگویم این تخفیف عوارض فقط به نفع و لطف مردم است!

 

در ادامه یزدانشناس در پاسخ با این عضو شورای شهر بیرجند گفت: جای بحثی نیست وقتی شهرداری تخفیف می دهد و مردم استقبال می کنند رضایت نسبی مردم را به دنبال دارد. ضمن اینکه اگر جیب شهرداری پُر شود خدمات به شهر می‌دهد. ارائه تخفیف عوارض هم شرایط مطلوبی برای شهروندان است.

 

وی خطاب به این عضو شورای شهر بیرجند افزود: قهرمان بازی که نمی‌خواهیم دربیاوریم، باید به مردم در عمل خدمت کنیم نه اینکه ژست بگیریم. شما بگوید در این چندماه چه کاری انجام دادید؟ هیچ کاری نکردید و فقط چوب لای چرخ شورا گذاشته اید، مردم قضاوت خواهند کرد. شما از فرد خاصی حمایت می کردید و پشت پرده به چندنفر قول داده بودید اما موفق نشدید. شما با این حاشیه سازی‌ها به هیچ جایی نمی‌رسی و نمی توانی فالورهایت را زیاد کنی.

 

سروری نیز ارائه خدمات به شهر را وظیفه شهرداری دانست و افزود: ما دنبال قهرمان بازی نیستیم، شما فقط شعار خدمت به مردم می دهید. باید دنبال عملکرد خودتان باشد و به بقیه کار نگیرید. مردم هم کارهای ما را قضاوت کردند، بروید و ببینید؛ شمایی که دَم از مردم می زنید چرا به نظر مردم احترام نگذاشتید؟ مگر من دنبال توسعه زمین هایم بود که به کسی قول بدهم؟ شما چرا از شهرداری دفاع می کنید، ما که شورای شهرداری نیستیم، شورای مردم هستیم. من اینجا از مردم دفاع می کنم. شما در شورای شهر، مردم را بدبخت و بیچاره کردید.

 

«رضا حسنی صفت» عضو شورای شهر بیرجند در این خصوص اظهار کرد: شهرداری در طول سال به مناسبت های مختلف تخفیف های برای پرداخت عوارض صدور پروانه می گذارد که به نفع دو طرفه مردم و شهرداری است.

 

وی ضمن تأکید بر اطلاع رسانی دقیق ایام این تخفیفات عوارض به شهروندان، بیان کرد: افرادی می توانند از این تخفیف بهره مند شوند که پرونده ساختمانی خود را به شرایط صدور پروانه رسانده باشد وگرنه کارها را نیمه کاره انجام می دهند و کار شهرداری بلاتکلیف باقی می ماند.

 

در جلسه شورای شهر بیرجند مصوب شده شهروندانی که از قبل برای استفاده از تخفیف عوارض شهرداری اقدام کرده اند تا پایان امسال فرصت دارند پروانه ساختمانی خود را دریافت کنند اما متقاضیان جدیدی که مراجعه می کنند از زمانی که کل مبلغ را پرداخت کنند به مدت چهار ماه فرصت خواهند داشت که کارهای خود را تمام کنند تا از تخفیفات عوارض صدور پروانه ساختمانی بهره مند شوند.

 

 

کد خبر 1115663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha