ضرورت توجه به بخش تولید محتوا در فضای مجازی/ ۵ هزار جلد کتاب در مناطق محروم اهواز توزیع می‌شود

جوروند با بیان اینکه همزمان با آغاز هفته کتابخوانی طرح اهدای کتاب در مناطق محروم اهواز با اهدای پنج هزار جلد کتاب اجرا می‌شود گفت: متاسفانه در بخش تولید محتوا نیز بسیار ضعیف عمل کرده‌ایم که باید این موضوع مدنظر نهادهای فرهنگی قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، «محمد جوروند» امروز (شنبه 22 آبان) در نشست خبری با اصحاب رسانه، به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی اظهار کرد: طرح اهدای کتاب در مناطق محروم اهواز با اهدای پنج هزار جلد کتاب در هفته کتاب اجرا می‌شود.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان افزود: همایش تجلیل از خادمان چاپ و نشر خوزستان،‌ تجلیل از مروجان و مربیان باشگاه‌های کتاب و کتابخوانی کودک و نوجوان و برگزاری کارگاه آموزش ویژه مربیان باشگاه‌ها  از مهمترین و عناوین برنامه های هفته کتابخوانی خواهد بود.

 

وی برگزاری مسابقه کتابخوانی با موضوع کرونا و جامعه ایران و سویه‌های فرهنگی و اجتماعی را از دیگر برنامه های هفته کتاب عنوان کرد و ادامه داد: طرح خرید کتاب از نویسندگان و ناشران استانی و کارگاه‌های داستان‌نویسی در اهواز و سایر شهرستان‌ها اجرا می‌شود.

 

جوروند ابراز کرد: تلاش ما در برنامه ریزی به نحوی بوده که بتوانیم همه شهرستان ها را درگیر برنامه ها کنیم، در سال‌های گذشته که نمایشگاه‌ کتاب در استان برگزار می‌شد گاهی مبلغ فروش کتاب تا حدود یک میلیارد و 600 میلیون تومان می‌رسید که نشان‌دهنده علاقه‌مندی مردم خوزستان به کتابخوانی است.

 

وی در خصوص شعار هفته کتابخوانی اذعان کرد: شعار هفته کتابخوانی در سال جاری «جای خالی را با کتاب خوب پر کنیم» است که این شعار می تواند نگاه جامعه را به مطالعه تغییر دهد.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان به برگزاری همایش آوای فداکاری اشاره کرد و یاد آور شد: این همایش با هدف تجلیل از شهید نوجوان خوزستانی علی لندی در ایذه برگزار می‌شود و در کنار آن کارگاه چالش ادبیات را خواهیم داشت.

 

وی در پاسخ به خبرنگار شبستان در خصوص مهمترین اقدامات برای توسعه مطالعه در شبکه های اجتماعی عنوان کرد: باید براین مطلب اذعان کنیم که ما به نسبت کشورهای توسعه یافته از طرح های کتابخوانی در فضای مجازی عقب تر هستیم و ضرورت دارد در این زمینه بیشتر تلاش کنیم.

 

جوروند با بیان اینکه میانگین سرانه مطالعه در کشور چیزی نزدیک به هشت دقیقه است اضافه کرد: نکته ای که لازم است به آن دقت شود این بوده که میانگین مطالعه چگونه تعیین می شود، آیا مطالعه مجازی، تلاوت قران، نهج البلاغه و ... جزء مطالعه روزانه به شمار می آیند یا خیر؟ بنابراین باید در این زمینه بیشتر تحقیق شود و با وجود حوزه‌های علمیه و مراکز دانشگاهی و علمی موجود در خوزستان انتظار می‌رود که سرانه مطالعه در استان بالا باشد.

 

وی با اشاره به اینکه در ۲ سال اخیر با شیوع کرونا بیشتر فعالیت‌ها در بستر فضای مجازی انجام شده است خاطر نشان کرد: متاسفانه در بخش تولید محتوا نیز بسیار ضعیف عمل کرده‌ایم تا کودکان و نوجوانان بتوانند اطلاعات مورد نیاز خود را از محیطی امن دریافت کنند.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان یاد آور شد: در تلاشیم با تامین منابع مالی و یا برگزاری طرح‌های مختلف همچون طرح پاییزی برای فروش بیشتر کتاب، از کتابخانه‌ها حمایت کنیم، علاوه بر این در خصوص برگزاری نمایشگاه کتاب مقرر شده برای پنج استان در سطح کشور از جمله خوزستان، مجوز برگزاری نمایشگاه کتاب به صورت مجازی در بهمن صادر شود که خوزستان جزء این پنج استان استو در صورت صدور مجوز نمایشگاه به صورت حضوری برگزار می شود.

 

کد خبر 1115689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha