۱۳ کتابخانه خوزستان نیاز به بازسازی دارند/ اعلام آمادگی جهت ارائه ۶ طرح پیشخوان کتاب در روستاهای استان

حسین زاده با بیان اینکه ۲۰۷ کتابخانه در خوزستان فعال است و ۱۳ کتابخانه نیز به دلیل عدم استحکام ساختمان تعطیل هستند گفت: آمادگی ارائه ۶‌ طرح پیشخوان کتاب برای روستاها را داریم که ۲ میلبارد تومان نیز اعتبار برای آن درنظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، «عباس حسین‌زاده» امروز (شنبه ۲۲ آبان) در نشست خبری با اصحاب رسانه پیرامون هفته کتاب و کتابخوانی، ضمن گرامیداشت فرا رسیدن هفته کتاب اظهار کرد: یکی از ملاک‌های سنجش توسعه هر کشور، میزان توجه مسئولان آن کشور به فرهنگ و به ویژه کتاب و کتابخوانی است.

 

سرپرست نهاد کتابخانه‌های عمومی خوزستان افزود: در بحث توسعه فیزیکی تا پیش از انقلاب ۲۰ باب کتابخانه در استان خوزستان داشتیم و امروز ۲۰۷ باب کتابخانه در سطح استان داریم؛ ۱۳ باب کتابخانه دیگر نیز وجود دارند که به دلیل مشکلاتی چون عدم استحکام ساختمان و یا مشکل نیروی انسانی تعطیل هستند و سعی می‌کنیم آنها را به چرخه کتابخانه‌ها بازگردانیم.

 

وی  با بیان اینکه استفاده از ظرفیت های الکترونیک از برنامه های نوین این نهاد است اضافه کرد: شبکه‌های اجتماعی علی‌رغم مزایایی که در جایگاه خود دارند‏، در نهاد کتابخانه‌های عمومی به عنوان رقیب تلقی می‌شوند و برای آنها برنامه‌ریزی صورت می‌گیرد.

 

حسین زاده تصریح کرد: یکی از راهبردهای نهاد کتابخانه‌ها این است که به عنوان پایگاه اجتماعی فعالیت کند و علاوه بر خدمات قبلی خود، اقدام به برگزاری رویدادهای فرهنگی همچون رونمایی از کتاب، جلسات نقد و بررسی کتاب، برگزاری برنامه‌های کودک‌محور و توسعه بخش‌های خدمات خاص مثل بخش نابینایان و ناشنوایان کرده است.

 

وی عنوان کرد: در تلاشیم با برگزاری رویدادهای تخصصی بتوانیم گروه‌های خاص را به کتابخانه‌ها سوق دهیم که به همین منظور محافل ادبی، قرآنی و علمی را راه‌اندازی کردیم.

 

سرپرست نهاد کتابخانه‌های خوزستان ادامه داد: محفل ادبی قیصر امین‌پور با برنامه‌هایی چون نقد و رونمایی کتاب فعالیت می‌کند، محفل علمی در تلاش است با موضوعات تخصصی جلساتی را با متخصصان رشته‌های مختلف برگزار کند و محفل قرآن و عترت، برنامه‌های مذهبی و مناسبتی را پوشش می‌دهد.

 

وی درباره برنامه‌های کتابخانه‌های عمومی در دوره کرونا ابراز کرد: با شروع کرونا امکان برگزاری برنامه حضوری نداشتیم و باید تغییری در رویه خود ایجاد می‌کردیم و به فضای مجازی بیشتر می‌پرداختیم و به همین دلیل در حال طرح‌ریزی کتابخانه دیجیتال هستیم.

 

حسین زاده با اشاره به اینکه به منظور استفاده بهتر از فضای مجازی، همه کتابخانه‌های ما صفحاتی در فضای اینستاگرام دارند اذعان کرد: کرونا باعث شد طرح های خلاقانه‌ای داشته باشیم از جمله این طرح‌ها، راه اندازی پیک ارسال کتاب یا ایمک است.

 

وی از دیگر برنامه این نهاد را برگزاری پنجمین دوره جشنواره رضوی در استان خوزستان دانست و بیان کرد: برگزاری این رویداد از خرداد ماه آغاز شده و ۶ عنوان کتاب در سه رده سنی کودک، نوجوان و بزرگسال با دو موضوع ترویج سیره امام رضا (ع) و بخش ویژه امام زمان (عج) به مسابقه گذاشته شده و تاکنون ۲۸ هزار نفر در این جشنواره شرکت کردند.

 

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان با بیان اینکه در حال حاضر خدمات ما در ۷۰ درصد کتابخانه‌های عمومی سطح استان به صورت دو شیفت صبح و بعد از ظهر انجام می‌شود خاطر نشان کرد: نهاد کتابخانه‌ها به دلیل برنامه محور بودن ۵۶ دوره توانمندسازی تخصصی از ابتدای سال تاکنون برگزار کرده که این برنامه‌ها برای لایه‌های مختلف کتابخانه‌ها از مدیرکل تا روسای شهرستانی، کارشناسان ستادی و کتابداران در نظر گرفته شده است.

 

وی تاکید کرد: یکی دیگر از برنامه‌ها پیشخوان کتابخانه در روستا است که به منظور توزیع عدالت محور اطلاعات انجام شده و در این طرح، یک کتابخانه باید به نزدیکترین روستا (با دادن ۶ قفسه کتاب، یک میز و چهار صندلی) کمک کند؛ منابع کتابخانه با همکاری دهیاران در یک فضای عمومی قرار داده می‌شود و با معرفی یک کتاب‌یار در ارتباط با کتابخانه مادر، به مردم روستا خدمت ارائه می‌کند.

 

حسین زاده گفت: ما آمادگی ارائه ۶ طرح پیشخوان کتاب برای روستاها را داریم که در این راستا اعتبار ۲ میلیارد تومانی برای سراسر استان در نظر گرفته شده  و منتظریم که چه میزان از این اعتبار تخصیص پیدا می‌کند تا بتوانیم روستاها را صاحب کتابخانه پیشخوان کنیم.

 

وی در خصوص برنامه های این نهاد افزود: رونمایی از ۲ کتاب «عبادالرحمن» و «رهپویان و رهجویان» آیت‌الله شفیعی، برگزاری نمایشگاه کتاب با ۵۰ درصد تخفیف، نقد و بررسی کتاب «بلاهایی که جنگ بر سر زنان می‌آورد»، برگزاری مراسم قدردانی از فعالان کتاب و کتابخوان، قدردانی از نویسندگان حوزه دفاع مقدس و دیدار کتابداران با نماینده ولی فقیه از جمله برنامه‌های بیست و نهمین دوره هفته کتاب در استان است.

 

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان یاد آور شد: همچنین در هفته کتاب، بخش مرجع مجازی کتاب با ۲۲ میلیون منبع کتاب، پایان نامه و مقاله در ۱۶ شهرستان با خدمات رایگان آغاز به کار می‌کند.

 

کد خبر 1115703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha