نقش مراکز فرهنگی در توسعه فعالیت های قرآنی

امروزه موضوع ترویج فرهنگ قرآنی از ملزومات جامعه اسلامی است و برای این منظور باید نگاه ویژه‌ای به نقش مراکز فرهنگی داشته باشیم؛ مساجد، مؤسسات قرآنی، دانشگاه ها، سینماها و ... از عوامل مؤثر در تولید و ترویج فرهنگ دینی و کمالات انسانی هستند.

 

خبرگزاری شبستان _ اهواز، علی سهری: زندگی حقیقی و حیات طیبه در پرتو عمل به دستور‌ات و رهنمود‌های قرآن شکل می‌گیرد؛ چرا که قرآن روش صحیح زیستن را به انسان می‌آموزد و برنامه‌ای را که دربرگیرنده تمام ابعاد زندگی انسان و تضمین کننده سعادت فردی، اجتماعی، دنیوی و اخروی اوست، ارائه می‌دهد.

 

انسان به میزان به کار گرفتن آموزه‌ها و دستور‌ات قرآن در زندگی موفقیت کسب خواهد کرد، اما هر اندازه از قرآن فاصله بگیرد، دچار خسارت و ضرر خواهد شد.

 

زندگی قرآنی بر اساس رعایت مقررات، عدالت، احسان، صفا و صمیمیت است و مردمی که این گونه زندگی کنند، اطمینان خاطر و آسایش خواهند یافت و سعادت ابدی و جاودانه را در آغوش خواهند گرفت.

 

قرآن کریم را برنامه‌ای هدفمند برای زندگی بشر است

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه حضرت ولیعصر (عج) خوزستان در گفت‌وگو با خبرگزاری شبستان اظهار می کند: با وجود اینکه دشمنانی مانند شیطان و هوای نفسانی همواره در کمین انسان هستند، اما خداوند متعال خواست تا انسان خلیفه و ولی او روی زمین شود؛ بنابراین خداوند برای رساندن انسان به این مقام  پیامبران و کتاب ها را نازل کرد و در وجود انسان نیرویی به ودیعه گذاشت که اگر به فعلیت برسد فرشتگان خدمتگزارش می‌شوند.

 

«حجت الاسلام عبدالرضا رستگار» می افزاید: با توجه به آیات شریفه «هُدًى لِلْمُتَّقِینَ»، «تبیان کل شى» و «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَجِیبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاکُمْ لِما یُحْیِیکُمْ» خداوند در آیه شریفه ۲۴ سوره انفال می‌فرماید «ای کسانی که ایمان آورده‌اید، دعوت خدا و پیامبر را اجابت کنید هنگامی که شما را به سوی چیزی می‌خواند که شما را حیات می‌بخشد»؛ در حقیقت خداوند اینگونه قرآن را مایه حیات بشر معرفی می‌کند.

 

وی در خصوص روایتی از رسول اکرم (ص) پیرامون تمسک به قرآن کریم اضافه می کند: پیامبر اکرم (ص) فرمودند «هرگاه آشوب ها چون شب تار شما را فرا گرفت به قرآن رو آورید و بدان چنگ زنید؛ زیرا قرآن شفیعی است که شفاعتش پذیرفته  می‌شود.

 

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه حضرت ولیعصر (عج) خوزستان قرآن کریم را برنامه‌ای هدفمند برای زندگی بشر می داند و تصریح می کند: از نظر مصداقی افرادی که به قرآن عمل کردند به سعادت حقیقی دست یافتند، به طور مثال جمهوری اسلامی ایران ضمن اطاعت از دستورات قرآن که می فرماید «اطیعوا الله و اطیعوا الرسول» و گردن نهادن به فرامین، ولی فقیه خود امروز به لطف خدا در منطقه به عنوان ابر قدرت و در جهان قدرت نو ظهور شناخته می‌شود.

 

وی ابراز می کند: قرآن برای افراد و جامعه هدایتگر می‌باشد؛ هر ملتی که به قرآن تمسک کند در دنیا و آخرت سعادتمند است.

 

لازمه کاهش آسیب اجتماعی آگاهی از جرائم است

یک کارشناس قرآنی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان می گوید: با توجه به آیه ۸۲ سوره اسرا «ما آنچه را براى مؤمنان مایه درمان و رحمت است از قرآن نازل مى ‏کنیم»؛ در حقیقت منظور از درمان، ثمرات روحی قرآن و اثرات ارزنده آن در زندگی فردی و اجتماعی است.

 

«حجت الاسلام احمد کاظمی منش» با تأکید بر ضرورت قرائت قرآن، تدبر در آیات و شناخت حقایق آن ادامه می دهد: اگر انسان از چرایی وجود خود و اتفاقاتی که در برزخ انتظارش را می‌کشد، آگاهی داشته باشد روند زندگی خود را تغییر خواهد داد و می تواند ثمرات بسیار مطلوبی را در زندگی خود شاهد باشد.

 

وی لازمه کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه را آگاهی از حقایق برخی از امور و جرائم می داند و عنوان می کند: زمانی که انسان حقایق برخی از امور و جرم‌ها را بداند آن زمان آسیب‌های اجتماعی در جامعه کاهش پیدا می‌کند، داستان‌های پیامبرانی مانند حضرت یوسف، حضرت موسی و حضرت لوط مواردی از آسیب‌های زندگی اجتماعی امروز ما است که باید به آن توجه شود.

 

این کارشناس قرآنی با اشاره به ارائه راهکار‌هایی جهت انس هر چه بیشتر مردم با قرآن کریم یاد آور می شود: همراه داشتن قرآن و خواندن آن، قرائت ترجمه قرآن و تفسیر آن توسط ائمه جماعات و تطبیق زندگی فردی با قرآن کریم از جمله راهکار‌هایی جهت انس هر چه بیشتر مردم جامعه با قرآن کریم است.

 

امروزه ترویج فرهنگ قرآنی از ملزومات جامعه اسلامی است و برای این منظور باید نگاه ویژه‌ای به نقش مراکز فرهنگی داشته باشیم؛ مساجد، مؤسسات قرآنی، خانه‌های قرآن شهری و روستایی، خانواده، مدارس، صدا و سیما، دانشگاه ها، سینما و تئاتر، اینترنت و روزنامه ها و ... از عوامل مؤثر در تولید و ترویج فرهنگ دینی و کمالات انسانی هستند.

 

کد خبر 1115806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha