شبکه رابطین فهما منجر به هم‌افزایی و هم‌اندیشی بین کانون‌های مساجد می‌شود

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کردستان گفت: شبکه رابطین فهما مرکز اتصالی است که کانون‌های مساجد را به هم متصل می‌کند و باعث هم‌افزایی و هم‌اندیشی بین آنها می‌شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، آبان ماه 1399 در مراسمی که به صورت مجازی برگزار شد، شبکه رابطین فهما در کشور افتتاح شد. شبکه‌ای که در این مراسم زنده‌ی تصویری، حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب رضا ارزانی رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور از آن به عنوان بستری برای مشاهده عملکرد کانون‌های مساجد کل کشور یاد کرد.

 

 

ارتقای کانون‌های فرهنگی غیرفعال، ارائه آموزش‌های لازم به کانون‌ها، آشنایی و آگاهی از وضعیت دیگر کانون‌های مساجد از جمله اهداف راه‌اندازی شبکه رابطین فهما از سوی مسئولان امر اعلام شد.

 

 

به منظور آشنایی بیشتر فعالیت شبکه رابطین فهما در استان کردستان گفتگویی با «کامل گلباغی» مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان انجام شده که در ذیل می‌خوانیم.
 

 


1. تعریف شما از شبکه رابطین فهما چیست؟

 

شبکه رابطین فهما همانند تابش نورافکنی برای راه پیش‌روست که مسیر را روشن می‌کند تا بیشتر مورد توجه قرار گیرد و رابطین فهما در این راستا قهرمانان واقعی برای ارتقای فعالیت‌های مسجدی به شمار می‌روند.

 


 

۲. از نظر شما راه‌اندازی شبکه رابطین فهما چه مزیت‌هایی برای کانون‌های فرهنگی مساجد دارد؟

 

شبکه رابطین فهما در واقع مرکز اتصالی است که کانون‌های مساجد را به هم متصل می‌کند و باعث هم‌افزایی و هم‌اندیشی بین آنها می‌شود. همچنین این شبکه مانند اتاق اندیشه‌ورزی است که زمینه‌ساز تبادل اطلاعات و بیان تجارب کانون‌های فرهنگی هنری مساجد است.


 

 

۳. برای آشنایی بچه‌های مسجدی و اعضای کانون‌های فرهنگی مساجد با شبکه رابطین فهما چه اقداماتی توسط ستاد کانونهای مساجد استان انجام شده است؟

 

قطعا برای کمک به ارتقای فعالیت کانون‌های مساجد فعال شدن شبکه رابطین فهما امری لازم و ضروری بود و در راستای آشنایی بچه‌های مسجدی و مدیران کانون‌های مساجد با شبکه رابطین فهما اقداماتی در سطح استان انجام شد که برگزاری نشست با رابطین فهما، برگزاری نشست با مدیران کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، برگزاری گردهمایی در تمام شهرستان‌ها، اطلاع‌رسانی در خصوص فعالیت‌های کانون‌های مساجد و تشویق و ترغیب مادی و معنوی و برقراری ارتباط مستمر با کانون‌ها از جمله این اقدامات است.


 

 

۴. برای فعال کردن کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در محلات حاشیه شهر و مناطق روستایی چه اقداماتی انجام شده است؟

 

انتخاب رابطین توانمند برای حاشیه شهرها، اعزام کارشناسان برای بررسی مشکلات کانون‌های مساجد، دعوت از مدیران کانون‌ها در نشست‌ها و ارتباط مستمر با کانون‌ها، آموزش بیشتر کانون‌های مساجد و حمایت از کانون‌های فرهنگی هنری مساجد از جمله اقدامات انجام شده برای فعال کردن کانون‌های فرهنگی در حاشیه شهر و مناطق روستایی استان است که توسط ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی در استان پیگیری و دنبال شده است.
 

 

 

۵. آیا شبکه رابطین فهما می‌تواند زمینه تبادنظر و آشنایی کانون‌های مساجد استان را با فعالیت کانون‌های مساجد سایر استان‌ها فراهم آورد؟ به چه صورت لطفا توضیح دهید؟

 

شبکه رابطین فهما علاوه بر برقراری ارتباط بین کانون‌های مساجد داخل استان زمینه برقراری ارتباط بین کانون‌های مساجد سایر استان‌ها و تبادل نظر و تجارب را بین آنها فراهم می‌آورد.
همچنین شبکه رابطین فهما می‌تواند رقابت سالم و همکاری را بین کانون‌های مساجد ایجاد کند.


 

۶. در شبکه رابطین فهما چند کانونِ رابط  و چند نفر رابط شهرستان همکاری دارند؟

 

در شبکه رابطبن فهما استان کردستان ۲۸ رابط در استان فعالیت دارند و هفت کارشناس کانون مساجد استان هم رابط یک الی دو شهرستان استان هستند.

 

 

۷. تعداد کانونهای مساجد استان در حال حاضر چقدر است؟ چند کانون در مناطق روستایی دایر است؟ در مجموع چند نفر عضو کانونهای مساجد استان هستند؟ استقبال بانوان در عضویت کانونهای مساجد بیشتر است یا آقایان؟

 

 

۶۱۲ کانون فرهنگی هنری مساجد در استان فعالیت دارند که از این تعداد ۴۳۳ مورد در روستاها قرار دارد و این کانون‌ها در مجموع ۱۲ هزار و ۱۲۶ نفر عضو ثابت دارند که در سامانه بچه‌های مساجد ثبت شده‌اند در واقع ۲۶ درصد کانون‌های مساجد در مناطق شهری و مابقی در مناطق روستایی استان فعالیت دارند.

 

براساس نمودار اعضا در سامانه بچه‌های مساجد تعداد آقایان عضو کانون مساجد استان بیشتر از بانوان است که ۵۹ درصد کل اعضا را آقایان، ۳۵ درصد را بانوان و جنسیت حدود ۶ درصد نیز نامشخص است.

 

۵۰ درصد اعضای کانون‌های مساجد استان بالای ۴۰ سال سن و بیشتر مدیران کانون‌های مساجد استان نیز بالای ۵۰ سال سن دارند.

 

سخن آخر:

 

در پایان لازم است که ذکر کنم ۵۰ درصد اعضای کانون‌های مساجد استان دارای تحصیلات زیر دیپلم هستند و نیاز است اعضای کانون‌های مساجد در سطح استان بویژه مناطق روستایی توانمند شوند که به نظر می‌رسد شبکه رابطین فهما ظذفیت و بستر موثری در این راستا باشد.

کد خبر 1115823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha