هدایت علمی و معنوی امام حسن عسکری(ع) موجب حراست از ساحت دین و مکتب شد

محقق و پژوهشگر حوزوی گفت: حقیقتاً هدایت علمی و معنوی امام حسن عسکری(ع) موجب حراست از ساحت دین و مکتب شد.

حجت الاسلام حبیب بابایی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم ضمن تبریک سالروز ولادت باسعادت امام حسن عسکری (ع) گفت: نقش این امام هُمام در حراست از دین و مکتب ، آن هم در شرایط بسیار سخت دوران زندگی و امامت حضرت، یک نقش بسیار مهم و کلیدی است که باید از سوی مورخین و کارشناسان دینی و فرهنگی به درستی تبیین و تشریح شود.

 

کارشناس فرهنگی و پژوهشگر حوزوی افزود: البته همه امامان معصوم در این راستا نقش مهمی را برعهده داشته اند، منتهای مراتب نوع و کیفیت این مأموریت بر حسب شرایط و اقتضائات زمانه متفاوت بوده که این تفاوت ها البته در اصل بحث دفاع و حراست از ساحت دین و مکتب و عقیده، خللی ایجاد نکرده است.

 

وی همچنین گفت: آن چه قابل توجه است این که اگر امامت بعد از نبوت پیامبر اکرم(ص) وجود نداشت، حقیقتاً چیزی از دین و قرآن برای نسل های بعد باقی نمی ماند و لذا ما دیانت و فرهنگ و اعتقادات خود را مدیون رشادت و ایثار و از خودگذشتگی اهل بیت(ع) هستیم.

 

این محقق و پژوهشگر حوزوی در ادامه با اشاره به شرایط خاص دوران زندگی و امامت حضرت امام حسن عسکری(ع) افزود: ایشان در دوره ای زندگی می کردند که در عین پیشرفت جامعه اسلامی از منظر علمی، مردم با شبهات و افکار نحله های انحرافی مختلف مواجه بودند و در این بین، حضرت با وجود سختی بسیار شدید در ارتباط با شیعیان و دوستان، به هدایت افکار عمومی به شکل غیرمستقیم می پرداختند.

 

وی همچنین افزود: در واقع زندگی در حصر امام عسکری(ع) مانع از این نشد که رسالت ایشان متوقف شده و جامعه دچار بحران در بحث هدایت فکری، معنوی، علمی و دینی شود، کما این که حضرت در عین حال برای جامعه دوران مهدوی نیز بسترسازی و زمینه سازی فرمودند.

کد خبر 1115835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha