مبارزه با قاچاق از جلوه های اقتصاد سالم است/ ده ها هزار تن کالا در بنادر بلاتکلیفند

مولایی جم با بیان اینکه مبارزه با قاچاق یکی از جلوه های اقتصاد سالم است، گفت: حدود ۲۵ دستگاه مطابق ماده ۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، متولی مبارزه با قاچاق کالا و ارز هستند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، ابراهیم مولایی جم، سرپرست سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی شب گذشته (شنبه 22 آبان) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه مجموع ارزش کالاهای در اختیار این سازمان 55 هزار میلیارد ریال است، گفت: مبارزه با قاچاق یکی از جلوه های اقتصاد سالم است زیرا قاچاق موجب کاهش در آمدهای دولت و بیکاری می شود. حدود 25 دستگاه مطابق ماده 3 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، متولی مبارزه با قاچاق کالا و ارز هستند.

 

مولایی جم با اشاره به اینکه سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی در انتهای این زنجیره است, افزود: این دستگاه ها ضوابطی را مشخص می کنند که اگر رعایت نشود در چارچوب دادرسی و رسیدگی، برخی از اموال ضبط می شود و در اختیار این سازمان قرار می گیرد و این سازمان باید انها تعیین تکلیف کند.

 

وی با بیان اینکه این سازمان باید کارگزار دولت دیده شود, اضافه کرد: در این حوزه پارادوکس داریم که برخی فعالیت های حاکمیتی به این سازمان در سال 1392 اضافه شده است بدون اینکه زیرساخت های لازم را برای آن در نظر بگیرند.

 

سرپرست سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی گفت: یک نمونه از این زیر ساخت ها، انبارهای استاندارد است؛ انبار استاندارد باید بارانداز استاندارد و تجهیزات اعلام و اطفاء حریق و بسیاری از موارد دیگر را داشته باشد. این که این زیر ساخت ها برای این سازمان در نظر گرفته نشود اما تکالیفی را برای آن در نظر بگیریم, درست نیست.

 

مولایی جم با اشاره به اینکه اظهارنامه کالاهای متروکه، مشتمل بر ردیف، نوع و وزن کالاست، گفت: همه ورود و خروج کالاها، ثبت می شود و در حوزه کالاهای متروکه 8 هزار و 225 گروه کالایی داریم که 56 هزار و 100 پرونده قاچاق در این باره وجود دارد.

 

سرپرست سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی با بیان اینکه در استان تهران 570 پرونده قضایی فاقد رای بود که پس از استقرار تیم دادستانی، راستی آزمایی کردند و 560 پرونده فاقد رای بود یا رای داشت اما رای آن قطعی نبود، گفت: بنابراین سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی نمی توانست در مورد این کالاها اقدامی را انجام دهد.

 

مولایی جم با اشاره به اینکه در استان تهران 2100 پرونده فاقد رای قطعی در بخش تعزیرات بود که با راستی آزمایی حدود 2 هزار پرونده، رسیدگی نشده بود، اضافه کرد: طبق ماده 5 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سازمان تعزیرات موظف است در مدت یک ماه به پرونده ها رسیدگی کند اما بر اساس آمار تعزیرات، رسیدگی به این پرونده ها حدود 30 روز و کمتر از آن است اما در عمل، برخی از پرونده ها، بسیار حجیم هستند که ممکن است رسیدگی به آنها بیش از 6 ماه طول بکشد.

 

سرپرست سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی در ادامه این برنامه گفت: سامانه های سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی 81 درصد تکمیل شده ولی سامانه های گمرک حدود 30 درصد تکمیل شده است. تبادل اطلاعات بین دستگاه های مرتبط انجام نمی شود.

 

مولایی جم خاطر نشان کرد: سازمان اموال تملیکی وظایف حاکمیتی به آن اضافه شده ولی در قالب شرکت دولتی اداره می شود و زمانی که وظایف حاکمیتی به عهده یک سازمان گذاشته می شود بایستی یک ردیف بودجه از محل بودجه عمومی برای آن در نظر گرفته شود تا بتواند زیر ساخت ها را ايجاد و بر اساس آن تکالیف حاکمیتی را اجرا کند.

 

وی تصریح کرد: زمانی که کالا به سازمان اموال تملیکی اظهار می شود عملاً این کالا فاسد شده است مثلا سرم هایی که اخیراً بازدید شد بعد از اینکه منقضی شد به سازمان اموال تملیکی اعلام گرديد سازمان اموال تملیکی مسئول فروش اموال است و مسئول امحاء نیست.

 

سرپرست سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی با بیان اینکه هشت سامانه مربوط به دستگاهها وجود دارد و همه دستگاه ها باید سامانه های خود را تکمیل کنند، گفت: بر اساس آن تبادل اطلاعات کنند دستگاه هایی که دخیل در مبارزه با قاچاق کالا و ارز هستند به طور کامل این سامانه ها را تکمیل نکردند در حالی که سازمان اموال تملیکی در تکمیل سامانه ها از دستگاه های دیگر جلوتر است.

 

وی افزود: پیشنهادی را تنظیم کردیم که در دولت مطرح شود و اگر این مصوبه در دولت به تصویب برسد عملاً بسیاری از موانع برطرف می شود و احتمالاً در همین هفته به تصویب می رسد و بسیاری از کالاها تعیین تکلیف می شود و همچنین کمیته ای که به دستور ریاست قوه قضاییه تشکیل شده است موانع قضایی و پرونده های فاقد رای را رفع می کند.

کد خبر 1115850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha