برای گندم و دارو همچنان از ارز ترجیحی استفاده خواهد شد

زنگنه بیان کرد: بر اساس توافقی که با دولت داشته ایم، گندم و دارو همچنان از ارز ترجیحی استفاده خواهند کرد، اما ارز را به حمایت ریالی از وارد کننده تبدیل کنیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان، برنامه «صبح و گفتگو» رادیو گفت‌وگو در خصوص حذف ارز ترجیحی با دکتر محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی و دکتر مرتضی افقه، کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه به صورت تلفنی گفتگو کرد.

محسن زنگنه با تصریح بر اینکه شیوه اعطای ارز 4200 تومانی در چند سال گذشته بسیار نامناسب بوده است و همه بر آن اتفاق نظر دارند، گفت: ارز ترجیحی در حال حاضر فقط به هفت قلم کالا اعطا می شود که شامل گندم، دارو و نهاده های دامی هستند.

وی با تاکید بر اینکه همچنان باید حمایت حاکمیت و دولت از گندم و دارو تداوم داشته باشد، اظهار کرد: نظر مجلس این است که قطع ارز ترجیحی از گندم و دارو باعث بروز مشکلاتی می شود اما اعطای دلاری به وارد کننده باعث ایجاد رانت و فساد می شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو افزود: بر اساس توافقی که با دولت داشته ایم، گندم و دارو همچنان از ارز ترجیحی استفاده خواهند اما ارز را به حمایت ریالی از وارد کننده تبدیل کنیم و اطمینان خاطر را در توزیع نان و دارو با نرخ 4200 تومانی ادامه خواهد پیدا کرد.

وی درباره کالاهای اساسی دیگر بیان کرد: بین دولت و مجلس درباره دیگر کالاهای اساسی که شامل هفت قلم کالا می شوند بر حذف ارز ترجیحی اجماع وجود دارد. البته در جامعه این سوال مطرح است که با حذف ارز ترجیحی، چه بر سر گوشت، پروتئین و مواد لبنی خواهد آمد. یک نظر این است که به صورت حمایت ریالی و یارانه ریالی به انتهای زنجیره تولید پرداخت کنیم تا در نهایت قیمت گوشت و لبنیات در بازار تغییر نکند.

زنگنه افزود: نظر دولت این است که ارز ترجیحی حذف شود اما به کارت های مردم به عنوان یارانه مبلغی بین 90 تا 110 هزار تومان به صورت یارانه مواد پروتئینی و لبنیات پرداخت شود. نگرانی این است که این کار ممکن است به صورت مستقیم یا غیر مستقیم باعث ایجاد تورم در جامعه شود و هنوز جمع بندی در دولت و مجلس در این زمینه وجود ندارد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حذف ارز 4200 تومانی نیازی به مصوبه مجلس ندارد، گفت: البته نمایندگان در حوزه کارشناسی اظهار نظر می کنند اما بر اساس قانون بودجه، دولت می تواند تا هشت میلیارد دلار، ارز را ارزان تر هم بفروشد.

در ادامه مرتضی افقه در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو با بیان اینکه حذف ارز یارانه ای یک تصمیم پر ریسک است، گفت: در شرایط فعلی دولت قصد دارد مجلس در کنار او باشد تا مشکلات و تبعات حذف ارز ترجیحی را با هم حل و رفع کنند.

وی با تصریح بر این موضوع که بدون تردید تبعات افزایش قیمت در شرایط حساس فعلی، قابل توجه خواهد بود و حذف این ارز یک تصمیم بسیار حساس است، اظهار کرد: ایجاد رانت به خودی خود یک عنصر منفی محسوب نمی شود زیرا معمولا وقتی شکاف طبقاتی زیاد می شود، دولت ها در کشورهای در حال توسعه این رانت را برای کاهش نابرابری اعطا می کنند. اینکه به یک شرکت اعلام شود با حضور در منطقه محروم از مالیات معاف می شود یک رانت مثبت محسوب می شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: رانت زمانی منفی می شود که عده ای از آن سوء استفاده می کنند در حالی که اسامی آن ها موجود است و همه می شناسند اما نمی توانند با آن ها برخورد شود. در چنین شرایطی نمی توان صورت مسئله را پاک کرد. حذف ارز ترجیحی حذف صورت مسئله است و عده زیادی به دلیل افزایش قیمت دچار مشکل می شوند.

کد خبر 1115985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha