مسیر ناهموار و پر فراز و نشیب کتاب

حوزه کتاب و کتابخوانی از نوشتن، نشر، اخذ مجوز تا خرید و دسترسی به منابع با مسیر ناهموار و پر فراز و نشیبی روبروست که جریان دانایی و کسب دانش را تحت تاثیر قرار می دهد.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: 24 آبانماه روز کتاب و کتابخوانی نامگذاری شده که اهمیت و جایگاه این حوزه را برای کشور متبلور می سازد که نظام حاکمیتی یکی از شاخصه های توسعه را بر این عرصه متمرکز کرده که البته تا جایگاه اصلی فاصله زیادی دارد.

توسعه کتابخوانی برای رشد و اعتلای جامعه یکی از ضرورت های این عرصه به شمار می آید که این روزها به دلایل مختلف نسبت به دهه های گذشته کم رنگ شده است.

 

بسیاری مثل نویسندگان، ناشران، کتابفروشان و کتابداران در این عرصه فعالیت موثری دارند و با فراز و نشیب های این حوزه سازگاری کرده و تحمل کرده اند.

حوزه کتاب و کتابخوانی از نوشتن، نشر، اخذ مجوز تا خرید و دسترسی به منابع با مسیر ناهموار و پر فراز و نشیبی روبروست که جریان دانایی و کسب دانش را تحت تاثیر قرار می دهد.

 

افزایش قیمت کاغذ و هزینه های چاپ، گرانی کتاب و سختی در دسترسی به منابع کتاب و کتابخانه های عمومی از عواملی است که در کنار حوزه فرهنگ مطالعه تحت تاثیر قرار گرفته و باید برنامه ریزی جدی در این خصوص صورت بگیرد.

ناشرانی که از هزینه های بالا گلایه دارند و کتافروشانی که مسائل اقتصادی را در تهیه کتاب مهم می دانند و از طرفی خانواده هایی که علاقه به مطالعه فرزندانشان دارند اما بچه های آن ها به دلیل توسعه فناوری های نوین بیشتر درگیر بازی و فضای مجازی هستند.

نگاه کلی بر حوزه کتاب و کتابخوانی نشان می دهد که پستی و بلندی و تنوع مشکلات در این عرصه زیاد است اما اجرای طرح های فرهنگی و توسعه زیرساخت ها در عرصه کتاب و تخفیف هایی که در مقاطع مختلف زمانی اختصاص می یابد توانسته کمی درد این حوزه را تسکین ببخشد.

 

درد دل نویسندگان و ناشران کتاب

 

357 ناشر، 472 چاپخانه و بیش از 310 فروشگاه کتاب در استان اصفهان فعالیت دارند که تسهیل شرایط امکان توسعه این مشاغل را هم به همراه خواهد داشت.

حسین صفری، نویسنده کتاب که از نبود حمایت دولت برای ناشران و نویسندگان گلایه کرد و دل و دل داشت، در این باره گفت: هزینه های بالای نشر و چاپ و هزینه های جانبی دیگر از ابتدای حرکت تا اینکه به فروش رسیده و دست مردم برسد انگیزه فعالان این حوزه را از بین می برد.

محمد معصومی دیگر فعال در حوزه کتاب از هزینه هایی که تحمیل می شود و بروکراسی اداری متنوع کار را برای فعالان این عرصه سخت می کند و کمتر هم از سوی نهادهای مختلف حمایت و پشتیبانی می شود.

 

* دسترسی سخت مردم به کتابخانه های عمومی

 

توسعه زیرساخت های کتابخوانی از جمله کتابخانه های عمومی دغدغه دیگری است که متوجه مردم شده و همین موضوع بر سرانه مطالعه اثر گذاشته است.

تلاش و همت مسئولان فعلا در فاز اول کتابخانه دار شدن شهرهای است که بتوانند دسترسی را برای مردم تسهیل و از طرفی با اجرای طرح کتابخانه های سیار بخش های روستایی و کمتر توسعه یافته را حمایت کنند.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی اصفهان در خصوص دسترسی مردم به کتابخانه های عمومی در این استان گفت: شهرهای بدون کتاب در استان اصفهان بسیاری زیاد بود به همین خاطر تنها 20 درصد مردم استان دسترسی به منابع و کتابخانه های عمومی داشتند.

«امیرهلاکویی« با اشاره به افزایش کتابخانه های عمومی در سال های اخیر، افزود: چهار سال گذشته 50 باب کتابخانه عمومی تاسیس شده است.

وی با اشاره به زیرساخت هایی که برای حوزه کتاب در فضای مجازی ایجاد شده، گفت: امکان دسترسی به کتب در این بستر فراهم اما کتاب فیزیکی دارای ارزش و اقبال و جایگاه مهم تری است.

 

*کمبود کتابفروشی ها و قیمت های بالای کتاب

 

بازار داغ کاغذ و شرایط سخت اقتصادی کشور و مردم همه میزان گرمای مشکلات عرصه دسترسی به کتاب را افزایش داده و در حالی که جذابیت های زیادی در طرف مقابل عرصه مطالعه وجود دارد، چالش های این حوزه نیز دوچندان می شود.

کمبود کتابفروشی و البته نبود این فروشگاه ها در شهرستان ها و مناطق دور دست از مرکز استان و همچنین قیمت بالای کتاب جز دغدغه ها و ناراحتی مردم و افراد علاقه مند به کتاب شده است.

دسترسی آسان برای خرید کتاب موضوع جدی است و البته که فروشگاه های آنلاین هم توانسته بخشی از این مشکل را حل کنند اما قدم زدن در کتابفروشی و بررسی کتاب و انتخاب یک عنوان که شاید شناخته نشده هم هست برای بسیاری مورد علاقه و توجه است.

سرمایه گذاری در حوزه کتاب نیاز جامعه بوده و مشارکت خیرین و افراد دارای تمکن در این عرصه از یک سو و همکاری دولت در حمایت از نشر و توزیع کتاب از جنبه دیگر مورد اهمیت است و نباید صرفه اقتصادی را مورد توجه قرار دهد.

کد خبر 1116361

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha