انتقاد از شهرسازی در بیرجند بدون نقشه جامع

آیت الله عبادی بر نظارت دقیق بر کیفیت ساخت و سازها تأکید کرد و گفت: لازم بود یک نقشه جامع برای کل شهر طراحی می شد تا در هر بخشی آنچه لازم بود را تثبیت می‌کردند اما این کار انجام نشد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از بیرجند، آیت الله «سید علیرضا عبادی» امروز (۲۴ آبان) در دیدار با اعضای جدید هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اظهار کرد: مسئله علم و تخصص در هر سرمایه‌گذاری حرف اول را می‌زند که مسئولیت بر عهده شما نیز از مصادیق همین اصل است.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به اهمیت مسکن، افزود: امیدواریم با همت مسئولان به جایی برسیم که فرد فاقد مسکن در جامعه نداشته باشیم اما مساله کیفیت و عمر مفید ساختمان مهم است چون مردم با خون دل و وام که همه اینها سرمایه ملی شمرده می‌شود، کشور را می‌سازند.

 

وی با تأکید بر نقش دقت در کیفیت ساختمان سازی ها که بعدها خود را در بلایای طبیعی نشان می‌دهد، یادآور شد: زلزله دیروز جنوب کشور که خداوند آن را در صحرا قرار داد ضایعات جانی نداشت اما اگر همین زلزله در داخل شهر بود، چه می‌کرد؟

 

آیت الله عبادی بر نظارت دقیق بر ساخت و سازها تأکید کرد و  و گفت: مشکل جزیی در هر یک از مراحل ساخت می‌تواند ایمنی کل ساختمان را در برابر حوادث طبیعی و غیرطبیعی با چالش مواجه کند.

 

امام جمعه بیرجند با اشاره به تاثیرگذاری مثبت کیفیت معنوی و فرهنگی ساختمان سازی براساس فرهنگ اسلامی در روحیه انسان، بیان کرد: امروزه نحوه کیفیت منازل در رعایت مسایل شرعی و محرم و نامحرم متفاوت با فرهنگ اسلامی است و ساخت این گونه بناها بعدها اثر خود را نمایان می‌کند که همه اینها دلیل بر اهمیت مسئولیت مهندسان است.

 

وی با بیان اینکه شهرسازی بدون نقشه جامع نظیر آنچه در مرکز استان شاهد بودیم، چهره شهر را نازیبا و برای مردم مزاحمت ایجاد می‌کند، گفت: برای مثال فردی که ۲ طبقه خلاف می‌سازد و جریمه آن را نیز به شهرداری پرداخت می‌کند، این شهرسازی نیست.

 

آیت الله عبادی تصریح کرد: نتیجه ساخت و سازهای غیرمجاز این است که وقتی تصاویر هوایی شهر ما را نشان می‌دهند، انسان خجالت می‌کشد ضمن اینکه مزاحمت برای مردم است و وقتی یک برج ساخته می‌شود امنیت منازل اطراف را به لحاظ فیزیکی، مخاطرات زلزله، نورگیری و مسائل اخلاقی به خطر می‌اندازد.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در ادامه افزود: لازم بود یک نقشه جامع برای کل شهر طراحی می شد تا در هر بخشی آنچه لازم بود را تثبیت می‌کردند اما این کار انجام نشد.

 

به گفته وی تصاویر فضایی ساخت و سازها در برخی شهرها لذت‌بخش است اما وضعیت بیرجند از این جهت خوب نیست.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی افزود: امیدواریم در بخش‌هایی که ممکن است مهندسان چه مشاوره با شهرداری و شهرسازی و چه راه‌های دیگر دست به دست هم دهند و اگر بخش خاصی را به طبقات بالا اختصاص می‌دهند، طرح مهندسی ارائه شود که آن واحد هم در رفاه باشد و این الگو در برخی شهرها از جمله تهران وجود دارد.

 

وی بیان کرد: استحکام شهرسازی باید به گونه‌ای باشد که دوام داشته چون سرمایه عظیمی برای نسل‌های آینده محسوب شود. 

 

کد خبر 1116366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha