برپایی بیش از ۱۰ هزار برنامه فرهنگی در کتابخانه ها

رمضانی از برگزاری ۳۳۰ برنامه استانی، ۲۵ برنامه ملی و بیش از ۱۰ هزار برنامه فرهنگی در سطح کتابخانه ها همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی امسال خبر داد.

 

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، مهدی رمضانی امروز دوشنبه 24 آبان در مراسم گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار که در تالار وحدت برگزار شد، گفت: روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار که سالروز بزرگداشت علامه طباطبایی مفسر بزرگ قرآن است را به همه تبریک می گویم. این مناسبت یادآور رستاخیز دانایی در عرصه کتابخوانی است. هفته کتاب و کتابخوانی فرصتی است که بتوانیم جایگاه واقعی کتاب و کتابخانه را نمایان کنیم و بهترین شیوه ها برای ترویج کتابخوانی را به کار گیریم.

 

معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور اظهار داشت: مقام معظم رهبری فرمودند فرهنگ هویت یک ملت است. ترویج کتاب و کتابخوانی یکی از ارزشمندترین خدمات فرهنگی است. ارتقای کتابخوانی و تکریم کتابداران وظیفه همگانی است. تنها مسئولی که بیش از ادای تکلیف به فرهنگ کتاب و کتابخوانی اهتمام دارد، مقام معظم رهبری هستند که همواره از کتاب نخواندن و عدم توجه مسئولان به کتاب ابراز نگرانی می کنند.

 

وی با بیان اینکه ذائقه عمومی در مطالعه استفاده از شبکه های اجتماعی و کتاب الکترونیک را ترجیح می دهد، افزود: کتابخانه ها می توانند با همت و تلاش کتابداران جایگاه خود را بازیابند. کتابدار آگاه می تواند با جذب فراگیر مخاطب و مشاوره اطلاعاتی کتابخانه را از یک مخزن ساکن به یک مرکز فرهنگی آموزشی پر نشاط تبدیل کند.

 

رمضانی خاطرنشان کرد: از وزیر متعهد فرهنگ و ارشاد اسلامی تقاضا می کنم در برنامه های ترویج کتابخوانی دولت سیزدهم نقش پررنگی به کتابخانه ها داده شود و همچنین زیرساخت ها و منابع فنی و انسانی لازم برای توسعه کتابخانه ها فراهم شود.

 

دبیر بیست و نهمین دوره هفته کتاب در نهاد کتابخانه های عمومی کشور با اشاره به ارایه خدمات در صفحات مجازی توسط کتابداران در دوران کرونا یادآور شد: خوشبختانه در شرایط فعلی شاهد از سر گیری فعالیت های اجتماعی هستیم. از هفته کتاب در سال گذشته تا امسال با تعطیلی بسیاری مراکز فرهنگی و آموزشی مواجه بودیم.

 

وی با بیان اینکه امروز از 75 نفر در 32 سطح و یازده حوزه تقدیر خواهد شد، گفت: سطوح تقدیرعبارت است از هشت نفر خیرین حقیقی و حقوقی، سه استاندار و پنج فرماندار انجمن کتابخانه های عمومی، انجمن ها از ارکان مهم نهاد کتابخانه ها هستند که با برگزاری جلسات سعی در حل مشکلات کتابخانه ها دارند. همچنین از 10 مدیر صفحه در بخش صفحات مجازی تقدیر می شود. 15 کتابخوان برتر، یازده کتابدار و مسئول برتر کتابخانه ها نیز مورد تقدیر قرار می گیرند. دو نفردر نوآوری ارایه خدمات کتابخانه ای، دو نفر در بخش کتابخانه برتر، یک نفر در بخش کتابخانه برتر در حوزه مجازی، دو فعال برتر در حوزه ناشنوایان، سه خدمتگزار، یک پیشکسوت، یک محفل ادبی و دو رابط فرهنگی نیز تقدیر می شوند.

 

دبیر بیست و نهمین دوره هفته کتاب در نهاد کتابخانه های عمومی کشور از برگزاری 25 برنامه ملی در هفته کتاب امسال خبر داد و افزود: 330 برنامه در سطح استانی و بیش از 10 هزار برنامه فرهنگی در سطح کتابخانه ای خواهیم داشت. به عنوان دبیر هفته کتاب در نهاد کتابخانه های عمومی از زحمات تمام کارکنان و کتابداران در یک سال گذشته تشکر می کنم. انشاءالله با تلاش بیشتر کاری کنیم که کتابخانه ها همواره اولین محل رجوع و پاسخگویی به سوالات باشند. امیدوارم که با هم افزایی و تلاش همکاران و کتابداران نقش نهاد کتابخانه ها در ارتقای ترازنامه فرهنگی ایران در حوزه کتاب و کتابخوانی بیشتر شود.  

 

کد خبر 1116413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha