مرکز تحقیقات بیماریهای عفونی و گرمسیری موفق در ارائه خدمات پژوهشی در سیستان و بلوچستان

با توجه به ظرفیت های موجود در مرکز تحقیقات بیماریهای عفونی و گرمسیری سیستان و بلوچستان، تا کنون طرح ها و خدمات پژوهشی بسیار موثری در این مرکز به نتیجه رسیده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زاهدان، با توجه به ماموریت‌های محوله به دانشگاه‌ها یکی از حوزه‌های اصلی، مرتبط به تحقیقات و فناوری است، بسیاری از  محققین و دانشجویان شاید در مورد ظرفیت ها و توانمندی های دانشگاه  و مرکز تحقیقات بیماریهای عفونی و گرمسیری  اطلاعات محدودی داشته باشند در این راستا با معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت و گویی انجام گرفته است.

*هدف از تاسیس و راه اندازی این مرکز چه بوده است؟

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: بیماریهای عفونی مثل سل، مالاریا ، هپاتیت ، تب کنگو کریمه و ... از بیماریهای شایع در منطقه  است که وجود یک بیمارستان تخصصی و حضور تعداد زیادی از محققین و اساتید در این زمینه با اهداف ساماندهی تحقیقات مرتبط با بیماری های عفونی اعم از شناخت عوامل موثر در ابتدا ، مسیر و درمان بیماریها و ارتقا خدمات بهداشتی درمانی با همکاری محققان ، مراکز و سازمان های ملی و بین المللی در اوایل دهه هشتاد ضرورت راه اندازی چنین مرکزی احساس شد.

*موافقت قطعی با ایجاد مرکز در چه سالی تایید شد؟

وی ادامه داد: در سال ۸۵  دانشگاه موفق به اخذ موافقت اصولی از شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی شد و با توجه به تلاش قابل تحسین همکاران ، موافقت قطعی در سال 1386 صادر  و خوشبختانه با پیگیری های انجام شده در برنامه بودجه سال 1400 به این مرکز مستقلاً اعتبار اختصاص یافت.

*برای تسهیل فعالیت های پژوهشی در حال حاضر شرایط مرکز تحقیقات بیماریهای عفونی و گرمسیری چگونه است ؟

بخشانی افزود: برای رسیدن به اهداف مورد نظر، در حال حاضر علاوه بر شورای پژوهش که طرح های تحقیقاتی را بررسی و تصویب می کند ، همکاران این مرکز در سه کارگروه تخصصی بهداشت محیط ، قارچ شناسی و مالاریا فعالیت می کنند و جهت ارتقاء توانمندی های علمی در انتشار و تبادل اطلاعات یک مجله علمی بین المللی نمایه شده در Copernicus,ISC به صورت فصلنامه منتشر می شود.

*چه خدمات پژوهشی در این مرکز ارائه می شود؟

وی در زمینه خدمات پژوهشی صورت گرفته در این مرکز نیز گفت: این مرکز دارای آزمایشگاه مولکولی (استخراج ،PCR و الكتروفورز ) ، آزمایشگاه ویروس شناسی و میکروب شناسی و تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته مورد نیاز مثل Real Time PCR ، فلوسیتومتری و همچنین توانایی انجام تکنیک های کلونینگ و استخراج پروتئین آمادگی ارائه خدمات پژوهشی به محققین استان و سایر مراکز خارج از استان را دارد.

*لطفا مختصری از فعالیت های پژوهشی نیمسال اول سال 1400 را بفرمایید؟

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در ادامه با اشاره به فعالیت های پژوهشی نیمسال اول نیز گفت: از ابتدای سال 1400 ، همکاران این مرکز 40 مقاله علمی را در مجلات بین المللی نمایه شده در پایگاه های ISI ,PubMed , Scopus منتشر  و تعداد 23 طرح تحقیقاتی هم مصوب و در حال اجرا است.

بخشانی تصریح کرد: این مرکز همچنین آموزش دانشجویان دوره دکترای پژوهشی می‌پردازد که تعداد دو دانشجو فارغ التحصیل یا در حال دفاع پایان نامه هستند و برای دوره آتی هم فراخوان جذب دو دانشجوی دکترای تخصصی پژوهشی به وزارت متبوع ارسال شده است، دو شماره از چهار شماره مجله سال 1400 هم منتشر شده اند که انشالله دو شماره بعدی براساس برنامه زمانی انتشار می یابند.
 

کد خبر 1116478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha