پلتفرم‌های موبایلی وظیفه ارتباط وکیل و اصیل را فراهم کرده‌اند

با توجه به شرایط جدید ارتباطی، باید از تمام پلتفرم‌هایی که دسترسی مردم به وکیل و مشاوره‌های حقوقی را تسهیل می‌کنند، استقبال کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، دنیای دیجیتال‌شده، کارآفرینان و فعالان عرصه استارت‌آپ را بر آن داشته که راهکارهای جدیدی برا‌ی زندگی در عصر جدید را شناسایی و معرفی کنند، از جمله سامانه‌ها و اپلیکیشن‌های موبایلی معرفی وکلا به مردمی که برای پیشبرد پرونده‌های حقوقی و قضائی خود نیازمند وکیل هستند.

 

در چند سال اخیر تعدادی از این سامانه‌ها و اپلیکیشن‌ها فعالیت خود را بر مبنای همین دیدگاه و ارائه خدماتی مانند معرفی وکلای حاذق و کاردان آغاز کرده‌اند؛ اما این اقدام حداقل در یک نمونه به مذاق کانون کلای دادگستری مرکز خوش نیامده و این کانون اقدام به شکایت از یکی از این نرم‌افزارها با نام سیدوک کرده است. این سامانه به پل ارتباطی بین وکیل و اصیل تبدیل شده است و متقاضیان استفاده از خدمات حقوقی می‌توانند با حضور در این بستر، وکیل خود را انتخاب کنند.
 
 
اما کانون وکلای دادگستری مرکز از این سامانه اینترنتی با عنوان "مداخله در امر وکالت" شکایت کرده است. این سامانه‌ها به دلیل در محل داوری بودن مردم و موکلان، می‌تواند مرجعی برای شفافیت عملکرد وکلا باشد و می‌توان ادعا کرد؛ این سامانه‌ها و نرم‌افزارهای موبایلی در بحث شفافیت عمکلرد وکلا نقش و اثرگذاری قابل توجهی دارند.
 
هر چند شفافیت عملکرد وکلا را باید از مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه درخواست کرد، چون شفافیت باید از طریق جایی اتفاق بیفتد که اطلاعات در دست اوست. به هر حال فرایند دادرسی در دستگاه قضائی انجام می‌شود و اگر این ذهنیت ایجاد شود که وکلا بر اساس پیروزی یا شکست در پرونده‌هایشان دسته‌بندی شوند، نتیجه خیلی مثبتی نخواهد داشت؛ اما نحوه تعامل، پیگیری پرونده، حضور در محاکم، دریافت حق‌الوکاله بر اساس تعرفه اعلامی از سوی قوه قضائیه و مواردی از این دست، موضوعاتی نیستند که بتوان نسبت به آن بی‌تفاوت بود و قطعاً مردمی که از ناحیه سامانه‌های دیجیتال به وکلا دسترسی پیدا می‌کنند، نظر واقعی از عملکرد وکلا را ارائه خواهند داد.
 
 
مشکل دیگری که مردم برای انتخاب وکیل دارند، عدم اطلاع درست از پروانه‌دار بودن وکلاست. در حالت عادی مشخص نیست که چه کسی پروانه وکالت دارد و چه کسی ندارد. برای صحت‌سنجی می‌توان به پورتال کانون وکلای دادگستری مرکز رجوع کرد که بخشی تحت عنوان جستجوی وکیل دارد؛ اما این پورتال فقط وکلای دارای پروانه از کانون وکلای مرکز را معرفی می‌کند. راهکار دیگر کسب اطلاعات از صندوق حمایت وکلای دادگستری است و البته برای صحت‌سنجی اطلاعات وکلای مرکز وکلای قوه قضائیه باید جای دیگری را پیدا کند.
 
 
حالا این سامانه‌های دارای مجوز و دارای نشان تجارت الکترونیک، علاوه ارتباط وکیل و اصیل، می‌توانند به عنوان بستر معرفی وکیل دارای پروانه باشند؛ یعنی هر مراجعه‌کننده‌ای از وکیل بودن افراد معرفی‌شده در این سامانه اطمینان قبلی خواهد داشت. این سامانه‌ها امکان جعل عنوان را از افرادی که خود را وکیل جا می‌زنند، برمی‌دارد.
 
 
و در پایان تأکید می‌شود؛ خلأ موجود در ارتباط درست وکیل و اصیل، از سوی نرم‌افزاهای موبایلی که اعتماد مردم را کسب کرده‌اند پوشش داده شده است و با توجه به شرایط جدید ارتباطی، باید از تمام پلتفرم‌هایی که دسترسی مردم به وکیل و مشاوره‌های حقوقی را تسهیل می‌کنند، استقبال کرد.
کد خبر 1116494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha