المیزان ثمره سیره علمی علامه طباطبایی(ره) است

حجت الاسلام حسینی کارنامی کتاب تفسیر المیزان را یادگار باارزش علامه طباطبایی (ره)دانست و گفت: نیم قرن که این کتاب وارد بازار شده و ۴۰ سال علم پیشرفت کرده است اما هیچ تفسیری جای المیزان را نگرفته است چراکه المیزان ثمره سیره علمی علامه طباطبایی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری، حجت الاسلام والمسلمین «سیدحسین حسینی کارنامی» امروز(24آبان) در نشست علمی تبیین حیات علمی در حلقه شاگردان علامه طباطبایی؛ با تاکید بر حیات علمی علامه «حسن‌زاده آملی» ویژه اساتید، دانشجویان و حوزه های علمیه که به مناسبت بیست و نهمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در مازندران با حضور حجت الاسلام والمسلمین «محمود دیانی» استادیار گروه فلسفه و کلام، عضو هیات علمی دانشگاه مازندران و پژوهشگر در عرصه آرای علامه طباطبایی  و به میزبانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد،با بیان اینکه اگر بخواهیم شخصیتی را بشناسیم باید ببینیم چه چیزی از خود به یادگار گذاشته است، اظهار کرد: تالیفات علامه طباطبایی(ره) و شاگردان ایشان از جمله علامه حسن زاده آملی(ره)، علامه جوادی آملی، علامه شهید مرتضی مطهری و... بهترین میراث حضرت علامه محسوب می شوند.

 

 

 رئیس دانشکده علوم قرآنی آمل با بیان اینکه جهان اسلام با تفکر اخباری گری (تفکر «اخباری گری» یا «اخباری»، بر گروهی از فقهای شیعه اطلاق می‌گردد که خط مشی عملی آنان در دست یابی به احکام شرعی و تکالیف الهی، پیروی از اخبار و احادیث است نه روش‌های اجتهادی و اصولی)درحال نابودی بوده که علامه طباطبایی استدلال عقلی را وارد مسائل علمی ما کرده و در مقابل این تفکر اخباری گری بسیار کمک حال مسلمین و علمای امت اسلامی شده است.

 

 

وی با اشاره به مهم ترین اقدامات علمی علامه طباطبایی(ره) بیان کرد: این شخصیت برجسته تلاش کرد فضای عقل گرایی را به حوزه تفکر مسلمین بازگرداند.

 

 

حجت الاسلام حسینی کارنامی با اشاره به اینکه علامه طباطبایی(ره) در جهت احیای آن تلاش کرد، بازگرداندن قرآن به حوزه استدلال های مسلمین بوده است، افزود: علامه طباطبایی(ره) فلسفه اسلامی را هم به میدان آوردند.

 

 

وی با بیان اینکه کتاب تفسیر المیزان نیز از یادگارهای باارزش علامه طباطبایی (ره) است، خاطرنشان شد: حدودا نیم قرن است این کتاب وارد بازار شده تا به امروز هیچ تفسیر جای المیزان را نگرفته است ۴۰ سال علم پیشرفت کرده است و علامه جوادی آملی با تمام پشتکار در تحریر تفسیر تسنیم هنوز نتوانسته در اندازه المیزان تفسیر ارائه دهد. این نشان از بعد علمی علامه طباطبایی (ره) دارد.

 


 

 

 

کد خبر 1116623

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha