پاداش و فضیلت زیارت حضرت معصومه(س) در روایات/ حضرت فاطمه معصومه (س) دارای مقام عظمای شفاعت بودند

حجت الاسلام کرمی گفت: کسی که با معرفت و درک فضایل حضرت فاطمه معصومه (س) را زیارت کند، بهشت پاداش او می شود. همان طور که امام رضا (ع) فرمودند: هر کس خواهر من در قم را زیارت کند کعنهو من را زیارت کرده است.

به گزارش خبرنگار  اندیشه خبرگزاری شبستان،  حضرت معصومه(س) دختری ممتاز در خاندان عصمت و طهارت بود. شیعیان فاطمه معصومه(س) را بسیار بزرگ می دارند و برای زیارت ایشان در قم اهمیت بسیاری قائل هستند. در روایاتی که درباره حضرت معصومه(س) نقل می کنند از شفاعت وی برای شیعیان سخن گفته شده و بهشت را پاداش زیارت او دانسته اند. حضرت معصومه(ع) اول ذی القعده سال 173 ه.ش در مدینه منوره به دنیا آمد و از عالی ترین فضایل آن حضرت انتساب ایشان به بیت وحی و رسالت و امامت است او «بنت » رسول الله صلی الله علیه و آله و «بنت » ولی الله و «اخت » ولی الله و «عمة ولی الله » است و این امر خود سرچشمه سایر فضایل و کمالات معنوی و روحانی آن بزرگوار می باشد.لذا در این خصوص با حجت الاسلام «سعید کرمی»مسئول نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران گفت و گویی انجام دادیم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود.

 

در خصوص مقامات معنوی حضرت فاطمه معصومه (س) توضیح دهید؟

حضرت فاطمه معصومه (س) دارای مقامات و ویژگی های منحصر به فردی بودند که ایشان را در میان سایر امامزادگان متمایز می کند. این هم نه صرفا به دلیل اینکه از نسل امامت و ولایت هستند بلکه به دلیل کسب یک سری ویژگی های اکتسابی که ایشان موفق به کسب آنها شدند،حضرت معصومه (س) تنها بانویی هستند که زیارت نامه ماثوره دارند. این زیارت نامه توسط برادر گرامی شان امام رضا (ع) برای ایشان انشاء شده است، بانویی که هم خواهر امام هستند هم دختر امام و هم عمه امام می باشند.

 

یکی از فرازهایی که بیانگر اوج عظمت و مقام حضرت فاطمه معصومه (سلام‌الله‌علیها) است، زیارت‌نامه‌ای است که حضرت رضا (عیه‌السلام) در مورد آن حضرت بیان فرموده‌اند. در فرازی از آن چنین آمده است: «یا فاطمة اشفعی لی فی الجنه فانِِّ لک عندا... شأناً من الشأن؛ (ای فاطمه مرا در مورد ورود به بهشت شفاعت کن؛ چرا که در پیشگاه  خداوند دارای مقامات و درجات بسیار ارجمندی هستی. همچنین امام صادق (ع) این روایت را قبل از ولادت امام کاظم (علیه‌السلام) فرمود:«وستدفن فیها امرأةٌ من اولادی تسّمی فاطمهٌ فمن زارها وجبت له الجنَّه»؛( به زودی درقم بانویی از فرزندان من به نام فاطمه دفن شود. کسی که مرقد او را  زیارت کند بهشت برای او واجب گردد) بنابراین این ویژگی ها ناشی از مقام و منزلتی است که این بانوی بزرگوار اسلام به آن دست یافتند.

 

نام ایشان فاطمه (س) است اما به دلیل شدت پاکدامنی، طهارت روح و کمالات معنوی بالایی که داشتند، ایشان را ملقب به معصومه دانستند. حضرت معصومه (س) با اینکه عمر طولانی ای نداشتند و در سن 28 سالگی وفات یافتند اما در همین مدت کوتاه در کنار پدری همچون امام موسی بن جعفر (ع) و برادری چون امام رضا (ع) علوم دینی، فقه و تفسیر قرآن را آموختند. این امر سبب شد که حضرت فاطمه معصومه (س) از نظر علمی و آگاهی به مسایل دینی و معارف اسلامی اعم از احکام و اخلاق در حد بالایی از رشد علمی برسند تا آنجا که گاهی با نبودن پدر بزرگوارشان به پرسش های دینی و فقهی شیعیان پاسخ می دادند.

 

علت فوت حضرت فاطمه معصومه (س) چیست؟

در خصوص علت فوت این بانوی بزرگوار بین علما و بزرگان دین اختلاف وجود دارد. برخی معتقدند که حضرت معصومه (س) در ساوه مسموم شدند و سپس با حالت بیماری وارد قم شدند و پس از مدت کوتاهی به شهادت رسیدند. برخی نیز معتقدند که از شدت غم و اندوهی که در فراق برادر بزرگوارشان امام رضا (ع) بر ایشان عارض شد با چشمی گریان از دوری برادر وفات یافتند.

 

حضرت فاطمه معصومه (س) به قدری از فضایل و جایگاه رفیعی برخوردار بودند که بعد از وفات شان شهر قم به پناهگاه عالمان و پایگاه تشیع در جهان اسلام تبدیل می شود. امروزه شهر قم مشهور به شهر علم تشیع در جهان است. همه علما و مراجع، قم را به عنوان پایگاه انتشار معارف، احکام و آموزه های دینی می شناسند. از بین همه روایاتی که در وصف حضرت فاطمه معصومه (س) نقل شده است، همین بس که امام صادق (ع) فرمودند: کسی که آن حضرت(حضرت معصومه(س)) را زیارت کند در حالی که آگاه و متوجه شان و منزلت او باشد، بهشت پاداش اوست. همچنین از ایشان منقول است، آگاه باشید که حرم و حرم فرزندان بعد از من قم است. امام رضا (ع) هم می فرمایند: کسی که حضرت فاطمه معصومه (س) در قم را زیارت کند، پاداش او بهشت است. علاوه بر آن امام رضا (ع) در روایتی دیگر فرمودند: هر کس نتواند به زیارت من بیاید برادرم را در ری یا خواهرم را در قم زیارت کند که ثواب زیارت مرا در می یابد. امام جواد (ع) نیز در این خصوص فرموده اند: کسی که عمه ام را در قم زیارت کند، پاداش او بهشت است؛ بنابراین همه این روایات نشان از جایگاه معنوی بسیار رفیع حضرت معصومه فاطمه (س) در درگاه الهی دارد که طبق روایات زیارت از روی معرفت ایشان بهشت را بر انسان واجب می کند.

 

حضرت فاطمه معصومه (س) دارای مقام عظمای شفاعت بودند. چرا؟

در روز قیامت حق شفاعت از سوی خداوند به کسانی داده می شود که به مرتبه عالی از قرب الهی و بندگی خالصانه پروردگار رسیده باشند از جمله کسانی که به شفیعه بودنش در روایات و آثار دینی تصریح شده است فاطمه معصومه (س) است. همچنین در متون دینی ما مقام شفاعت منحصر به اهل بیت (ع)، اولیا و شهدایی است که خداوند تبارک و تعالی به آنها چنین منزلت و جایگاهی عطا کرده است و کسی جز در این مسیر و بدون اذن پروردگار متعال اجازه شفاعت ندارد اما حضرت فاطمه معصومه (س) در مسیر سیر و سلوک و در مسیر خودسازی، فضل و علم و دانش آنچنان سریع حرکت  کرده و در محضر پدر و برادر گرامی شان کسب فیض می کنند که به این مقام و منزلت دست می یابند. امام معصوم (س) ادعای بی جهت نمی کند. اهل بیت (ع) هم بدون دلیل و بدون استناد سخنی را به زبان جاری نمی کنند. وقتی در زیارت نامه مأثوره ای از امام رضا (ع) می خوانیم که «یا فاطمه اشفعی فی الجنه»در واقع به ما القا می کند که این بانوی بزرگوار دارای مقام والایی در بهشت هستند که می توانند ما را شفاعت کنند؛ بنابراین حضرت فاطمه معصومه (س) یک شخصیت نورانی و عظمت معنوی دارند که با تلاش خود موفق به کسب آنها شده اند.

 

علت فضیلت زیارت حضرت فاطمه معصومه (س) بر سایر امامزادگان چیست؟

در روایات نقل شده است، کسی که با معرفت و درک فضایل حضرت فاطمه معصومه (س) را زیارت کند، بهشت پاداش او می شود. همان طور که امام رضا (ع) فرمودند: هر کس خواهر من در قم را  زیارت کند کعنهو من را زیارت کرده است. همه اینها نشان دهنده عظمت و جایگاه این بانوی بزرگوار در پیشگاه پروردگار متعال است. امیدواریم ما نیز بتوانیم به برکت وجود حضرت فاطمه معصومه (س) و همچنین به برکت وجود حرم این بانوی بزرگوار در قلب ایران به مقام علم و فضیلت حضرت معصومه (س) دست یابیم.

 

 

 

کد خبر 1116756

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha