آثار بسیاری از هنرمندان ریشه در کتابخانه های کانون پرورش فکری دارد

رحماندوست با بیان اینکه جریان بازنویسی در ادبیات کودک و نوجوان در جهان پر قدرت است، گفت: هیچ کس به ارزش و اهمیت کتابخانه های کانون پی نبرده است.

 

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، مصطفی رحماندوست امروز 25 آبان در آیین اهدای جایزه نخستین دوره کتاب سال کودک و نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که در سالن غدیر کانون برگزار شد، گفت: طبق برنامه ریزی این مراسم باید فروردین امسال برگزار می شد. با تاخیر چند ماهه امروز مراسم پایانی کتاب سال کانون را برگزار می کنیم. جریان کتاب سال کانون پویا و به درد بخور بود به طوری که هر دو سال یک بار اتفاق می افتاد. کتاب های خوب را برای خرید کتاب انتخاب می کردیم.

 

دبیر جایزه نخستین دوره کتاب سال کودک و نوجوان کانون با بیان اینکه حدود هشت سال جریان کتاب سال کانون خوابید، عنوان کرد: بعد از حدود هشت سال به من گفتند که این جریان را راه بیندازم؛ خوشبختانه با وجود مشکلات زیاد توانستیم. قرار ما این بود که کتاب ها را توسط کارشناسان انتخاب و همچنین کتاب ها را برای کتابخانه های کانون خریداری کنیم. در واقع جایزه ما به نویسندگان و شاعران و انتشارات ها همین خرید کتاب هایشان بود.

 

رحماندوست ادامه داد: تعدادی از کتاب های انتخابی خریداری شده است، به کانون رفته و کانون نفس تازه ای کشیده است. کتابخانه های کانون بسیار مهم است. متاسفانه هیچ کس ارزش و اهمیت این کتابخانه ها را نمی داند. آدم هنرمندی نیست که کارش از کتابخانه های کانون ریشه پیدا نکرده باشد.

 

این نویسنده و شاعر با اشاره به اینکه دوره اول کتاب مرغک به شعر و داستان اختصاص یافت، بیان کرد: قرار بود دور دوم کتاب مرغک به تمامی رشته ها اختصاص یابد. آن زمانی که مدیر این جشنواره بودم، دیدم که سال اول به برگزیدگان یک سکه دادند، سال بعد جایزه نیم سکه شد و بدین ترتیب هر سال جایزه کاهش پیدا کرد. در این دوره هم به خاطر شرایط بد اقتصادی نتوانستیم جایزه ها را آن طور که می خواستیم به برگزیدگان بدهیم.

 

وی با بیان اینکه جریان بازنویسی در ادبیات کودک و نوجوان در جهان پرقدرت است، تصریح کرد: امسال جایزه بازنویسی را نیز لحاظ کردیم. دو هزار و 300 عنوان کتاب به دست ما رسید. کارشناسان بررسی ما 91 نویسنده و مروج کتاب بودند یعنی 91 نفر به بنده و کانون لطف کردند و آثار را بررسی و داوری کردند. 18 نفر داور برای کتاب سال داشتیم و خوشبختانه هیچ مسئولی در کار انتخاب کتاب ها نظر نداد و از این بابت باید از مدیران کانون تشکر کنیم.

 

دبیر نخستین دوره کتاب سال کودک و نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خاطرنشان کرد: امیدوارم این جایزه ادامه یابد تا کتابخانه های کانون قوی تر شود و از طرفی فرصتی ایجاد شود که ما نویسندگان و شاعران دور هم جمع شویم.

 

 

کد خبر 1116834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha