لزوم استفاده از تکنولوژی در صنعت چاپ/ خوزستان جزء ۱۰ استان برتر در حوزه نشر کتاب است

جمشیدی با بیان اینکه صنعت چاپ از حالت سنتی به سمت تکنولوژی رفته و ما نباید از این موضوع غافل باشیم گفت: در حوزه نشر نیز خوزستان جایگاه خوبی را در کشور دارد که طبق آخرین آمار خانه کتاب، جزء ۱۰ استان برتر کشور در حوزه نشر کتاب هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، «مرتضی جمشیدی» امروز (سه‌شنبه ۲۵ آبان) در آئین تجلیل از فعالان صنعت چاپ و نشر خوزستان، با اشاره به اهمیت صنعت چاپ اظهار کرد: حوزه چاپ در بیشتر کشورهای توسعه یافته جهان جزو پنج صنعت نخست است که طبق آمار تا سال ۲۰۲۵ حجم بازار چاپ و بسته‌بندی یک هزار و ۲۰۰ میلیارد دلار خواهد بود؛ این رقم در منطقه غرب آسیا ۷۰ میلیارد دلار و سهم ایران در آن تنها سه میلیارد دلار است.

 

معاون فرهنگ و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با بیان اینکه طی چند سال اخیر کشور جایگاه مناسبی در صنعت چاپ نداشته که این موضوع باید بررسی شود افزود: البته در این راستا تحریم، کرونا، مالیات‌ها و ارزش‌افزوده از چاپخانه‌ها و ناشران، نوسانات قیمت ارز که تأثیر مستقیمی بر قیمت ماشین‌آلات چاپ، مواد اولیه و ... دارد، تاثیرگذار بوده است.

 

وی از مشکلات دیگر ناشران و چاپخانه‌داران را نبود نقدینگی در ادارات دولتی و سازمان‌ها دو سه سال اخیر دانست و تصریح کرد: این موارد باعث شده تا حجم سفارش‌ها و کارهای چاپی کم شود اما با وجود این مشکلات، صنعت چاپ زیان‌ده نیست و هرکس در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده، بازدهی خوبی داشته است.

 

جمشیدی با اشاره به اینکه خوزستان جزو معدود استان‌هایی است که تاکنون واحدهای چاپی در آن تعطیل نشده اضافه کرد: چاپخانه‌ای با ۵۰ تا ۶۰ سال قدمت به کار خود ادامه می‌دهند که این موضوع عشق و علاقه آنها را می‌رساند.

 

وی با بیان اینکه صنعت چاپ از حالت سنتی به سمت تکنولوژی رفته است و ما نباید از این موضوع غافل باشیم خاطر نشان کرد: استفاده از ظرفیت‌های کشور همسایه از جمله عراق می‌تواند کمک شایانی بر پیشرفت صنعت چاپ خوزستان کند.

 

جمشیدی با اشاره به اینکه در حوزه نشر نیز خوزستان جایگاه خوبی را در کشور دارد که طبق آخرین آمار خانه کتاب، جزء ۱۰ استان برتر کشور در حوزه نشر کتاب هستیم ابراز کرد: از اتفاقات خوبی که در این حوزه رخ داده، تفویض اختیار صدور مجوز کتاب به ادارات کل استان بود که خوزستان جزء ۱۰ استانی اولی بود که این اختیارات را کسب کرد.

 

وی با بیان اینکه با این کار روند مجوز چاپ کتاب که بیش از ۲ ماه زمان می‌برد، اکنون از یک روز تا یک هفته کاهش یافته است عنوان کرد: از اقداماتی که در بحث حمایت از ناشران صورت گرفته بحث خرید کتاب از نویسندگان است که هر چند اعتباراتمان محدود است ولی هر ساله این اقدام صورت می‌گیرد.

 

معاون فرهنگ و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان همچنین به حمایت اداره از کتاب‌فروشی‌های استان اشاره کرد و ادامه داد: ما هیچ قانون و مجوزی مبنی بر نظارت بر کتابخفروشی‌ها نداریم چون صنف جداگانه دارند، ولی با اجرای طراح‌هایی همچون طرح پائیزه کتاب، طرح تابستانه و بهارانه کتاب از کتابفروشی‌ها حمایت می‌کنیم.

 

وی با اشاره به مشکلات صنعت نشر اذعان کرد: با توجه به نوسانات ارز، روز به روز قیمت کاغذ نیز در حال افزایش است که باید دولت در این راستا فکری کند چرا که این امر به مشکلی جدی تبدیل شده است.

 

جمشیدی به نبود مراکز پخش کتاب در خوزستان اشاره کرد و یادآور شد: این موضوع یکی از مشکلات جدی در استان است که در این راستا اعلام می‌کنیم در صورت ورود بخش خصوصی به این حوزه حمایت ویژه از آنها صورت می‌گیرد و تسهیلاتی نیز ارائه می شود.

 

کد خبر 1116971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha