کمبود دستگاه‌ها و تخت‌های دیالیز در گیلان

دهنادی مقدم از کمبود دستگاه‌ها و تخت‌های دیالیز در گیلان خبر داد و گفت: به همت وزارت بهداشت نواقص و ایرادات دستگاه‌های دیالیز ایرانی برطرف شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «انوش دهنادی مقدم» شامگاه سه‌شنبه( 25 آبان) در برنامه گفت‌وگوی خبری امکاناتی که برای بیماران کلیوی در استان گیلان فراهم شده است را برشمرد و اظهار داشت: در گیلان 267 تخت و دستگاه دیالیز وجود دارد که از طریق آن‌ها به هزار و 360 بیمار کلیوی خدمت ارائه می‌شود.
 
 
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه دستگاه‌های دیالیز تا همین چند سال پیش از کشورهای دیگر وارد می‌شد عنوان کرد: این امر باعث شده بود که ما در درمان و ارائه خدمات به بیماران کلیوی مشکل داشته باشیم اما در سال‌های اخیر شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی ورود کرده و دستگاه‌های دیالیز داخلی ساخته‌اند.
 
 
دهنادی مقدم از رفع یکسری اشکالات و ایراداتی که در دستگاه‌های دیالیز ایرانی وجود داشت با ورود وزارت بهداشت و درمان سخن گفت و اذعان کرد: در حال حاضر این دستگاه‌های دیالیز داخلی توسط واحد بیماران خاص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مدیریت و توزیع می‌شوند.
 
 
وی نسبت تعداد بیماران کلیوی گیلان به دستگاه‌ها و تخت‌های دیالیز موجود در استان را 5.2 دهم درصد اعلام کرد و افزود: استاندارد دستگاه‌ها و تخت‌های دیالیز به نسبت این تعداد بیمار کلیوی که در گیلان وجود دارد 4.2 دهم درصد است و این امر نشان می‌دهد ما در بخش دستگاه‌ها و تخت‌های دیالیز کمی دچار کمبود هستیم. 
 
 
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان از رایزنی با وزارت بهداشت و درمان برای رفع مشکل کمبود دستگاه‌ها و تخت‌های دیالیز در استان و همچنین استفاده از خیریه‌ها برای این هدف خبر داد و ابراز داشت: تعداد 30 تخت دیالیز با همکاری ارتش جمهوری اسلامی به بیمارستان سیدالشهدا(ع) لاهیجان اضافه شود.
 
 
دهنادی مقدم با بیان اینکه هم‌اینک خدمات دیالیز در تمام شهرستان‌های گیلان انجام می‌گیرد و اگر هم مشکلی وجود داشته باشد توسط شهر مجاور پشتیبانی خواهد شد افزود: معمولا وقتی کارکرد دستگاه‌های دیالیز به 10 هزار ساعت می‌رسد این دستگاه‌ها به تعمیر و بازنگری نیاز پیدا می‌کنند.
 
 
وی با تاکید بر اینکه دانشگاه علوم پزشکی گیلان از حیث تکنیکی هیچ کمبودی ندارد و عمل پیوند کلیه در آن سالیان سال است که در بیمارستان رازی انجام می‌شود افزود: در بحث پیوند مسائل مهمی مطرح است زیرا در دنیا تعداد کشورهایی که اجازه می‌دهند پیوند زنده کلیه انجام بشود بسیار محدود بوده و در اخلاق پزشکی هم این امر نکوهیده شده است.
 
 
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان به موضوع خرید و فروش کلیه اشاره کرد و با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت سیستم اختصاص کلیه را به دست خود گرفته و سامانه پیوند را ابداع کرد گفت: افرادی که می‌خواهند کلیه خود را هدیه بدهند از طریق این سامانه به شکل ناشناس مشخصات خود را وارد می‌کنند و گیرنده کلیه هم به همین صورت عمل می‌کند.
 
 
دهنادی مقدم با بیان اینکه در گیلان اگر عضوی از خانواده بخواهد کلیه خود را به عضو بیمار خانواده اهدا کند توسط دانشگاه علوم پزشکی حمایت می‌شود خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی واحدی در گیلان از سال 93 افزایش چشمگیری در تعداد کلیه‌های اهدایی از افراد مرگ مغزی شده را شاهد بودیم که البته این امر در سال 99 به علت شیوع کووید 19 حدود 44 درصد کاهش پیدا کرد.
 
 
 
 
کد خبر 1117102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha