مجلس با کلیات طرح مالکیت صنعتی موافقت کرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح مالکیت صنعتی موافقت کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی امروز چهارشنبه (26آبان) مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح حمایت از مالکیت صنعتی  را با 167 رأی موافق، 17 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 225 نماینده حاضر موافقت کردند.

سیدکاظم دلخوش  در دفاع از کلیات این طرح گفت: مالکیت صنعتی با 152 ماده در سه مجلس یعنی مجالس نهم، دهم و یازدهم بررسی شد. از آن جا که قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری قانون آزمایشی بوده و 23 بهمن ماه 97 مهلت این قانون به اتمام رسید که با اذن مقام معظم رهبری و به دلیل حمایت از مخترعان تمدید شد.

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با اشاره به موارد مطرح شده در طرح مالکیت صنعتی، گفت: تعریف اختراع، شرایط ثبت، حمایت از حقوق مخترع، جلوگیری از تضییع حقوق مخترعان، پیش بینی فرآیند ثبت اختراع، امکان اعتراض متقاضیان ثبت اختراع، تعیین تکلیف حقوق مادی و معنوی مخترع، حمایت از جنبه های معنوی اختراع، تعیین قواعد برای واگذاری اختراع از جمله مواردی است که در این طرح به آن توجه شده است.

نماینده دولت نیز  درباره کلیات این  طرح ، گفت: از آن جا که مرجع ثبت اختراعات سازمان ثبت اسناد و املاک است قوه قضائیه با این طرح موافق بوده اما به دلیل مرجع ثبت اختراعات دولت با آن مخالف است چرا که دولتمردان معتقدند باید سازمانی مستقل این موضوع را پیگیری کند.

وی خاطر نشان کرد: لایحه دولت درباره مالکیت صنعتی در حال ارسال به مجلس است این لایحه نسبت به طرح جامع تر است این در حالی است که طرح مذکور با نقشه جامع علمی کشور هماهنگ نیست.

نمایندگان در ادامه و در ماده 1 این طرح مصوب کردند؛ اختراع نتیجه‌ فکر فرد یا افراد است که راه‌حل عملی جدیدی را برای حل مشکل فنی مشخص در زمینه‌ صنعت ارائه می‌نماید. اختراع ممکن است به صورت فرآورده یا فرآیند باشد.

طبق ماده 2 این طرح ،گواهینامه‌ اختراع، سندی است که ‌مرجع ثبت مالکیت صنعتی که در این قانون «مرجع ثبت» نامیده می‌شود، برای اختراع صادر می‌کند و نشان‌دهنده‌ حقوق انحصاری مندرج در این قانون برای دارنده‌ آن است.

براساس ماده 3 این طرح؛ بهره‌مندی از حقوق ناشی از اختراع مندرج در این قانون، منوط به ثبت آن نزد مرجع ثبت است.

در ماده 4 این طرح نیز آمده است؛ موارد زیر از مصادیق اختراع موضوع این قانون نیست یا از حیطه‌ حمایت از اختراع خارج است:

1-‌ کشفیات، نظریه‌های علمی، روش‌های ریاضی و آثار هنری

2- کاربرد جدید از فرآورده‌ها یا فرآیندهای شناخته‌شده

3- طرحها، قواعد و روش‌های انجام فعالیت‌‌های ذهنی و فعالیت‌های اجتماعی، کسب‌ و کار و بازی‌ها

4- روش‌‌های پیشگیری، تشخیص، جراحی و درمان در بیماری‌‌های انسان و حیوان

تبصره- این بند شامل فرآورده‌های مورد استفاده در روش‌‌های مذکور که منطبق بر تعریف اختراع است، نمی‌شود.

5- گیاهان و جانوران و ریزسازواره(میکروارگانیسم)‌ها و اجزای آنها آنچنان که در طبیعت یافت می‌شوند، ارقام گیاهی و جانوری و اجزای ژنتیکی آنها، مشتقات زیستی طبیعی و همچنین فرآیندهای اساساً زیستی طبیعی

تبصره1- این بند ریزسازواره (میکروارگانیسم)‌های دست‌ورزی‌شده ژنتیکی و فرآیندهای میکروبیولوژیک تولید و تکثیر آن که به واسطه مداخله مستقیم انسان در ترکیب ژنتیکی به دست می‌آیند و خواصی دارند که در حالت عادی از گونه‌های طبیعی حاصل نمی‌شود و همچنین فرآیندهای یستی مبتنی‌بر طراحی و مداخله فنی و دارای شروط سه‌گانه اختراع از مصادیق این بند محسوب نمی‌شوند.

تبصره2- ارقام گیاهی دست‌ورزی‌شده مطابق قانون ثبت ارقام گیاهی و کنترل و گواهی بذر و نهال مصوب 1384/4/29 و منابع دامی دست‌ورزی‌شده مطابق قانون نظام جامع دامپروری کشور مصوب 1388/5/7 با اصلاحات و الحاقات بعدی به ثبت می‌رسند.

6- اختراعی که بهره‌برداری از آن، خلاف موازین شرعی، نظم عمومی و یا اخلاق حسنه است.

7- اختراعی که بهره‌برداری از آن با حفظ حیات یا سلامت انسان مغایرت دارد یا موجب آسیب جدی به محیط زیست یا کاهش تنوع زیستی می‌گردد.

 

کد خبر 1117197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha