کمبود سیلندر گاز و سرگردانی مردم خوسف

چند هفته ای است کمبود و نایابی سیلندر گاز مایع در شهرستان خوسف دغدغه اهالی روستاهای محروم از نعمت گاز شده است که این مهم با توجه به فصل سرما و نیاز مبرم روستائیان شهرستان باید هرچه زودتر رفع شود.

خبرگزاری شبستان-خراسان جنوبی: سمیه محمدی؛ روستائیان شهرستان خوسف هر روز صبح با دمیدن نخستین شراره‌های خورشید از خانه بیرون می‌زنند تا هر چه سریع‌تر خود را به صف دریافت سیلندرهای گاز برسانند. برخی ها 140 کیلومتر را برای دریافت یک سیلندر گاز مایع طی می کنند اما سهم شان از گاز؛ هیچ است و دست خالی دوباره راهی خانه هایشان می شوند.

 

با آغاز فصل سرما، چند هفته ای است که موضوع کمبود و نایابی گاز مایع دغدغه اهالی روستاهایی شده که با توجه به محروم بودن از این نعمت، نیاز مبرمی به آن دارند. دلالان این کپسول ها را به چند برابر قیمت به مصرف کنندگان در بخش های خانگی و صنعتی عرضه می کنند جدای از این مسائل؛ مشکل نایابی که از حدود یک ماه قبل آغاز شد در روزهای اول چندان مهم به نظر نمی رسید اما از حدود دو هفته قبل و با تمام شدن موجودی انبارها رنگ دیگری به خود گرفت و موجب دغدغه و نگرانی روستائیان شده است.

 

شهروندانی که از لوله کشی گاز در شهرستان خوسف محرومند، در پی نایاب شدن سیلندر گاز دچار سردرگمی شده و خواستار پیگیری مسؤولان در این زمینه هستند.

 

با وجود اینکه طرح الکترونیکی توزیع گاز مایع در کشور با هدف تأمین رفاه شهروندان، جلوگیری از عرضه خارج از شبکه و استفاده غیرمجاز از گاز مایع و نیز ساماندهی توزیع فرآورده‌های نفتی با استفاده از کارت بانکی سرپرست خانوار در همه شهرستان‌های زیر پوشش مناطق شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی در حال اجرا است، اما کمبود گاز در اوج فراوانی، حلقه مفقوده ای است که نیاز به اقدامات نظارتی دو چندان دارد.

 

کمبود سیلندر گاز در خوسف

«محمدی» نماینده روستاهای همند و برمنج در گفتگو به خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار کرد: دو، سه هفته ای کپسول گاز در شهرستان خوسف پیدا نمی شد و درب شرکت موزع به دلیل نداشتن گاز بسته بود. هر روز 40 کیلومتر را برای دریافت سیلندر گاز به مرکز شهرستان می آمدم اما دست خالی به روستایمان برمی گشتیم.

 

وی ادامه داد: برای حل مشکل سوخت مردم روستاهای همند و برمنج که از نعمت گازکشی محرومند، 70 کیلومتر مسیر روستا را تا مرکز استان پیمودم و سیلندر مورد نیاز را از شرکت بوتان بیرجند تهیه کردم.

 

سهمیه گاز مایع خوسف کم شده/ نیاز مردم رفع نمی شود

«یوسفی»، متصدی تاسیسات سیلندرپرکنی گاز مایع خوسف در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خصوص کمبود گاز مایع در شهرستان خوسف اظهار کرد: سه ماه هست که شرکت بوتان به ما گاز کم می هد. سهمیه ما 120 تُن گاز مایع بوده که شهریور ماه 30 تُن از سهمه ما کم شده و مهر ماه هم تنها 19 تُن و 20 کیلو گاز به شرکت تحویل شده و مابقی به اصلا دست ما نرسیده است.

 

وی با بیان اینکه هفته گذشته مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی در اخبار شبکه استان اعلام کرد در مهر 41 تن گاز مایع به بنده تحویل شده و نظارتی در توزیع نیست، تصریح کرد: این در صورتی است که از ابتدای مهرماه تا پایان این ماه تنها 19 تن و 20 کیلو گاز مایع تحویل شهرستان خوسف شده است.

 

یوسفی ضمن گلایه از سخنان مدیر شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه خراسان جنوبی مبنی بر آمار گاز مایع توزیعی در شهرستان خوسف، گفت: آمار نباید بدون اطلاع به مردم گفته شود، هفته گذشته یکی از کارکنان شرکت نفت به من پیامک داد که در آمار اشتباهی رخ داده است.

 

وی با بیان اینکه اداره صنعت و معدن مرا زیر سوال برده که گازها چه شده است، ادامه داد: گفته اند از اول تا 23 آبان ماه، 90 تُن گاز مایع به بنده داده اند، در صورتی که سه محموله 59 تُنی تحویل ما شده است، که 31 تن کسری گاز است و مدیر شرکت پخش فرآورده های استان نباید این حرف ها را بگوید.

 

متصدی تاسیسات سیلندرپرکنی گاز مایع خوسف بیان کرد: بازرسان اداره صنعت، معدن و تجارت، دفتر نظارت و بازرسی اماکن، دو معاون فرماندار خوسف هفته گذشته از نزدیک از ما گزاش تهیه کرده اند و در جریان روال گاز رسانی هستند، مشکل ما این هست که 14 روز بی گاز بوده ایم.

 

وی تصریح کرد: مردم در فصل سرما گناه دارند، از روستای بصیران 140 کیلومتر چند مرتبه برای دریافت سیلندر مراجعه کرده اند اما دست خالی برگشته اند.

 

یوسفی با بیان اینکه شرکت بوتان دو هفته گذشته قرار بوده گاز به ما تحویل بدهند اما نداده اند، گفت: این وعده ها هر روز تکرار شده و بالاخره، هفته گذشته ساعت سه بعد از ظهر یک محموله گاز مایع با همراهی نهاد مردمی بسیج و سپاه برای توزیع بین مردم خوسف تزریق شد.

 

متصدی تاسیسات سیلندرپرکنی گاز مایع خوسف با بیان اینکه سال گذشته پنج دستگاه گاز 23 تنی به شهرستان خوسف تزریق شد که این مقدار کفاف می کند، ادامه داد: معادن هیرد، کودکان، چدن و سایر معادن خوسف سیلندرهای 50 کیلویی گاز مایع دارند و مصارف زیادی دارند که باید برای رفع نیاز آنها چاره اندیشی کرد.

 

۹۲ تن گاز مایع در خوسف توزیع شده/ سهمه ای کم نشده

«قربانعلی مردانی» مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی هم در گفتگو با خبرنگار شبستان در شرایطی که موضوع کمبود گاز در برخی شهرستان ها مشکلات بسیاری را برای خانواده‌ها ایجاد کرده است، درخصوص کمیابی گاز در شهرستان خوسف اظهار کرد: ما مشکلی در تامین گاز مایع نداریم و هیچ سهمیه ای از شهرستان خوسف کم نشده است.

 

 

وی با بیان اینکه در آبان ماه جاری 92 تُن گاز مایع در خوسف توزیع شده است، گفت: حدود 80 تُن گاز مایع به خود تاسیسات و مابقی هم شرکت بوتان به صورت جارویی در خوسف توزیع کرده است به این معنی که برخی از مردم نمی توانند به تاسیسات مراجعه کنند لذا برای کمک حال مردم با وانت تاسیسات بوتان در خیابان‌ها سیلندرها تعوض می‌شوند.

 

مردانی تصریح کرد: در سنوات قبل یعنی 9 سال پیش که هیچ گازکشی در خوسف نبوده است، میانگین گاز توزیعی خوسف ماهی 100 تُن بوده است؛ همین الان که 90 درصد خوسف گاز کشی شده 90 تن گاز توزیع شده است.

 

وی با بیان اینکه گاز مصرفی شهرستان خوسف بر اساس درخواست موزع تحویل می شده است، گفت: هیچ ماهی سهمیه کامل گاز مایع خراسان جنوبی جذب نشده چون نیازی به جذب آن نبوده است.

 

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی با بیان این مطلب که اگر مشکلی در تأمین گاز استان می بود باید در کل استان این مشکل می بود نه تنها در خوسف، ادامه داد: سهمیه شرکت های موزع را ما کم نمی کنیم و کل سهمیه گاز به شرکت بوتان داده می شود.

 

نظارت بر شرکت های موزع گاز افزایش یافت

مردانی با تأکید بر اینکه در تأمین گاز مایع مشکلی نداریم و مردم نباید دست خالی به روستاهای خود برگردند، گفت: دو ماه است کنترل و نظارت ها بر شرکت های پخش و موزع بیشتر شده است.

 

وی بیان کرد: نظارت اصلی بر گاز مایع بر عهده سازمان صنعت، معدن و تجارت است اما ما نیز نظارت را در دستور کار داریم؛ برای حل مشکل گاز مایع در شهرستان خوسف یک محموله دیگر تهیه و ارسال می شود و با دستور فرماندار قرار شد اداره صنعت، معدن و تجارت به عنوان اداره متولی برآورد و نیاز اصلی را در دستور کار داشته باشد.

 

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی با بیان اینکه برای افزایش سهمیه گاز مایع خوسف ما محدودیتی نداریم، گفت: اگر سازمان صمت در این خصوص درخواستی به ما بدهد، گاز مورد نیاز را تامین می کنیم اما در حال حاضر 80 تُن گاز مایع هم برای خوسف زیاد است چراکه قبل از گاز کشی روستاهای خوسف، 90 تا 100 تن گاز توزیع می شده است.

 

تزریق یک محموله گاز مایع تا آخر آبان به خوسف

مردانی تصریح کرد: مصرف گاز مایع در خوسف با توجه به گازکشی منازل باید 27 درصد کاهش داشته باشد نه افزایش؛ از ابتدای امسال تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته 25.4 درصد در کل استان کاهش مصرف گاز مایع داشته ایم که در خوسف هم این عدد هست.

 

وی اضافه کرد: طی 23 روز آبان؛ 89 تن گاز مایع به خوسف تزریق شده است و یک محموله دیگر هم تا آخر ماه تحویل شده است.

 

در پایان باید گفت حلقه مفقوده گاز مایع تقریبا هر سال در فصل سرما در شهرستان خوسف اوج می گیرد، لذا نظارت ها باید بابت توزیع گاز مایع از سوی دستگاه های متولی تا روستاهای این شهرستان انجام شود تا مردم در فصل سرما با مشکل مواجه نشوند.

 

 

 

کد خبر 1117380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha