بازار گرم قلم زنی و سفال‌گری در شهر طولانی‌ترین غار آبی جهان

کبودراهنگ شهر آب و تالاب و راهنگ است که در کنار بزرگترین غار آبی جهان، مرکز تولید صنایع دستی متعدد شده، هرچند تعطیلی غار بازار فعالان این رشته‌ها را کم رونق کرده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از همدان، کبودراهنگ از شهرهای ترک زبان استان همدان است که با برخورداری از جاذبه‌های طبیعی زیبا و در برخی موارد، منحصر به فرد، مقصد مهم گردشگران داخلی و خارجی است. این شهر به دلیل برخورداری از چشمه‌های پر آب در گذشته "کِورنگ" نام داشت و "کبوتر آهنگ" هم نامیده می‌شد، اما اکنون کبودراهنگ با سکون حرف «د» نام دارد که از دو واژه «کبود» و «راهنگ» به معنی چشمه پر آب که رنگش به کبودی می‌زند؛ تشکیل شده است.

مهم‌ترین جاذبه طبیعی کبودراهنگ، غار علیصدر است که طولانی‌ترین غار آبی جهان بوده و جادوی آب و خاک و سنگ، مناظر شگفت انگیزی را در آن به تماشا گذاشته است. در کنار مناظر طبیعی چون آب و تالاب و راهنگ، بیش از 200 اثر تاریخی در این شهرستان وجود دارد که 119 مورد آن در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده و از مهم‌ترین آنها می‌توان امامزاده عبدا... روستای مسجدین یادگار دوران سلجوقی و تیموری و پل تاریخی کوریجان یادگار دوره صفویه را نام برد.

قالی «مهربان» کبودراهنگ هم شهرت دیرینه دارد که در روستایی به همین نام بافته می‌شود و در سال‌های اخیر با افزایش توجه مسئولان به لزوم رونق صنایع دستی، هنرهای دیگری هم در این شهرستان پا گرفته است. صنایعی که با برخورداری از طرفیت بزرگی چون غار علیصدر زمینه ایجاد بازارچه‌های متعدد و اشتغال‌زایی را فراهم کرده بود، اما تعطیلی چند ماهه غار با مصوبه ستاد کرونا ضربه بزرگی به آنها زد. با این حال، فعالان هنرهای دستی کبودراهنگ در دو بخش کارگاهی و خانگی از تلاش بازنایستاده و دست به کمر راه می‌روند.

اشتغال زایی 700 نفره از محل تولید صنایع دستی

به گفته رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کبودراهنگ، سفال و سرامیک، قلم زنی، نقاشی روی سفال، عروسک بافی، سراجی سنتی، قلاب بافی و تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی توانسته برای 500 تا 700 نفر در این شهرستان اشتغال زایی کند.

مهدی غلامی در گفتگو با شبستان افزود: قلم زنی و تولید سفال و سرامیک با توجه به نزدیکی به شهر جهانی سفال "لالجین"، بیشترین رقم اشتغال زایی را در بین رشته‌های بالا دارد.

وی از معرفی 17 هنرمند به بانک برای دریافت تسهیلات ۴ درصدی خبر داد و گفت: امسال یک میلیارد و 250 میلیون تومان به حمایت از صنایع‌دستی کبودراهنگ تخصیص یافته است.

رئیس میراث فرهنگی و گردشگری کبودراهنگ بیان کرد: دوره آموزش قلم زنی، نقاشی روی سفال و گلیم بافی برای 80 نفر برگزار شده است.

غلامی با اشاره به کارهای انجام شده در حوزه مرمت ابنیه تاریخی هم اعلام کرد: مرمت بقعه امامزاده عبدا...(ع) روستای مسجدین و بازار تاریخی کبودراهنگ از محل اعتبارات سال 99 انجام شده است.

رئیس میراث فرهنگی کبودراهنگ گفت: بازار تاریخی کبودراهنگ 105 سال قدمت داشته و با مشارکت اوقاف و شهرداری مرمت شده است.

ثبت پل قدیمی در فهرست آثار ملی

غلامی افزود: پرونده ثبت 4 بنای تاریخی شهرستان شامل حمام روستاهای کِردآباد، اَکَنلو و چارلی و پل  تاریخی روستای آلان علیا هم برای ثبت در فهرست آثار ملی به وزارت ویراث فرهنگی ارسال شده است.

وی بیان کرد: پرونده دو بازی محلی «اتولماقریش» و «تنور کلبه» هم برای ثبت در فهرست میراث ناملموس ملی به وزارتخانه ارسال شده و پیش از این هم دو فرش مهربان و دو غذای محلی به نام آش عِیران شوربا و آش غازیاقی کبودراهنگ در فهرست میراث ناملموس ملی ثبت شده است.

 

سمیه مظاهری/

 

کد خبر 1117450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha