کارگاه آموزشی آداب و آفات مراسم عزاداری در قروه برگزار شد

کارگاه آموزشی آداب و آفات مراسم عزاداری ویژه مداحان در اداره تبلیغات اسلامی شهرستان قروه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، کارگاه آموزشی آداب و آفات مراسم عزاداری با حضور۵۰ نفر از خواهران و برادران مداح و شاعر شهرستان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی نور اداره تبلیغات اسلامی این شهرستان برگزار شد.

 

حجت‌الاسلام حاتمیان مدیر کل تبلیغات اسلامی استان کردستان در این کارگاه آموزشی، ضمن اشاره به فصاحت و بلاغت در مداحی اظهار کرد: فهماندن شعر خوب، هنر مداح است و هر کس که شوق مداحی دارد باید صلاحیتش را در خود به وجود آورد.

 

وی افزود: آسیب اجتماعی به هر نوع عمل فردی یا جمعی اطلاق می‌شود که خارج ازچارچوب اصول اخلاقی و قواعد اجتماعی است.

 

حجت‌الاسلام حاتمیان با بیان اهمیت آسیب شناسی گفت: هر جامعه‌ای متناسب با شرایط خود، فرهنگ، رشد و انحطاط خود با انواعی از انحرافات و مشکلات روبه‌روست که تاثیرات مخربی روی فرآیند ترقی آن جامعه دارد، شناخت چنین عواملی می‌تواند مسیر حرکت جامعه را بسوی ترقی و تعامل هموار سازد، بطوری که علاوه بر درک عمل آنها و جلوگیری از تداوم آن عمل با ارائه راه حلهایی به سلامت جامعه کمک نماید.

 

وی سپس به هدف ها و مقاصد آسیب شناسی اجتماعی اشاره کرد و گفت: مطالعه و شناخت آسیب‌های اجتماعی و علل و انگیزه های پیدایی آنها و نیز بررسی شخصیت کژ رفتاران و ویژگی های جسمانی، روانی، فرهنگی و اجتماعی آنان، شناخت درست درد ها و آسیب ها، نخسین شرط چاره جویی و بیش از نیمی از درمان است.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی کردستان بیان کرد: یک عمل خوب و سازنده مذهبى از قبیل عزادارى، نماز، روزه، قرائت قرآن، حج و غیره وقتى به ‏صورت عادت در بیاید و از کارکرد اصلى آن غفلت شود در این حالت براى فرد و اجتماع خطرناک است.

 

حجت‌الاسلام حاتمیان گفت: شکى نیست که هر دستورى که خداوند و معصومین «علیهم‏السلام» به ما داده‌‏اند به ‏خاطر خود ما بوده است و به این علت بوده که رعایت آن دستور و انجام آن وظیفه نوعى سازندگى و رشد براى ما ایجاد مى‏کند، امّا نباید غفلت کرد که هر چیز سازنده و خوبى داراى آفت یا آفاتى است که اگردر آن چیز خوب نفوذ کند، نه تنها سازندگى خود را از دست خواهد داد، بلکه به چیزى مخرّب و مضرّ تبدیل خواهد شد.

 

وی در پایان با بیان صفات و خصایص نیکوی یک مداح اهل بیت(ع) اعلام کرد: اعتقاد به اصول و قواعد اسلامی، اقامه نماز اول وقت، اهل گریه برای اهل بیت(ع) و توبه به درگاه خداوند متعال، مانوس بودن و تدبر در قرآن، دور بودن از حسادت، غرور، دروغ، غیبت و تهمت، شرکت نکردن در مجالس لهو و لعب و گناه، رفت و آمد با افراد صالح و درستکار، صبوری در مقابل مشکلات، راضی بودن به رضای خداوند در همه امور، اهل مطالعه و تحقیق بودن، رفت و آمد با ظاهری مناسب در شان مداح اهل بیت (ع) در جامعه، دوری از تجملات، قرار ندادن مداحی به‌عنوان اعتبار، شغل و وسیله در آمد، داشتن صداقت و راستی در کارها نمونه‌هایی از ویژگی‌های یک مداح خوب عنوان کرد.

کد خبر 1117632

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha