اصلاح ساختار بودجه با محور عدالت و با تکیه بر آمایش سرزمین خواهد بود

رئیس جمهوری با اشاره به اینکه اولویت دولت سیزدهم اتمام پروژه های نیمه تمام است، گفت: اصلاح ساختار بودجه با محور عدالت و تقسیم امکانات با تکیه بر آمایش سرزمین  خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، آیت الله ابراهیم رئیسی امروز در دیدار با نخبگان، علما، خانواده های شهدا و ایثارگر و جمعی از اقشار مختلف مردم اظهار کرد: نکاتی از سوی هر یک از اقشار در این جلسه مطرح شد که این دیدگاه ها مورد توجه قرار خواهد گرفت.

 


رئیس جمهوری با بیان اینکه امسال، سال توجه به تولید است، گفت: مساله فرهنگ در استان فرهنگی همچون زنجان که مفاخر و علما و حکمای بزرگ آن به ایران و جهان متعلق هستند و نام بلندشان در محافل و مراکز علمی می درخشد مورد تاکید است.

 


وی به شیخ اشراق و آثار گرانسنگی این دانشمند اشاره کرد و گفت: زنجان دیار غواصان دریادلی است که سخن گفتن از آنان آسان است ولی عمل کردن به آنچه آنان کردند سخت است.

 

 


رئیسی با اشاره به فرمایشات رهبری که فرمودند: در مراسمی که نام شهدا باشد برای همه ما درس آموز است، افزود: لازم است تا به مساله فرهنگ در استان و کشور توجه شود.

 


رئیس جمهوری به حکم ابلاغی مقام رهبری به شورای انقلاب فرهنگی اشاره کرد و گفت: در این حکم به فعال شدن چهره های فرهنگی برای توسعه اقتصاد فرهنگ و فعال شدن توجه کنند و در کنار آن دانشگاه ها و حوزه های علمیه در این استان در این بخش تلاش مضاعف داشته باشند و ما نیز به عنوان مسئولان به هدایت، نظارت و حمایت جدی در قالب تسهیلات و حمایت حقوقی از این مهم داشته باشیم.

 


رئیسی با تقدیر از کادر درمان و پزشکی به تزریق 100 میلیون دز واکسن در کشور اشاره کرد و یادآور شد: پرداخت معوقات کادر درمان مورد تاکید بنده است.

 


وی به موضوع توجه به محیط زیست و اینکه هر توسعه یافتگی در استان و کشور نباید با تهدید محیط زیست باشد اشاره کرد و گفت: توسعه نباید آلایندگی ایجاد کند و در بازدیدهایی که امروز از صنایع استان داشتیم شاهد الایندگی نبودیم.

 


رئیس جمهوری با اشاره به اینکه اولویت دولت سیزدهم پروژه های نیمه تمام است، گفت: چون این پروژه ها مردم را رنج می دهد از اینرو به این پروژه ها سروسامان می دهیم. 

 


به گفته وی، توجه به حقوق زنان امروز لازم است توجه جدی به زنان سرپرست خانواده و بدسرپرست و بانوانی که می خواهند زمینه اشتغال سالم داشته باشند وجود داشته باشد که  این مهم به اقتصاد کشور کمک می کند بنابراین لازم است بستری فراهم شود تا زنان نقش اجتماعی اقتصادی و تولیدی در کنار خانواده داشته باشند.

 


رئیس جمهوری افزود: در پیوست رهبری به شورای انقلاب فرهنگی مساله حفظ کرامت زنان و توجه به نهاد خانواده است که در این شورا باید به این مساله توجه شود و  اشتغال بانوان بایستی با پیوست فرهنگی همراه باشد.

 


وی به موضوع ساخت مهدکودک در سازمان و ادارات و مراکز تولیدی برای آرامش بانوان که در قانون جمعیت آمده اشاره کرد و گفت: دولت باید در این زمینه همت کند.

 


رئیسی به مساله فرودگاه به عنوان یکی از مطالبات مردم زنجان یاد کرد و گفت: صنایع تبدیلی و ارزش افزوده در این استان مهم است و دولت تلاش می کند تا این صنایع را در استان ها فعال کند. کارهای مقدماتی و قراردادها منعقد شده است و امیدواریم در اجرا و عمل تاثیر خود را نشاندهد. 

 


وی با یادآوری اینکه بودجه 1401 با محور عدالت خواهد بود، افزود:  اصلاح ساختار بودجه با محور عدالت و تقسیم امکانات با تکیه بر آمایش سرزمین  خواهد بود.

 


وی خاطرنشان کرد: زنجان، استان کشاورزی گردشگری و معادن است و لازم است معادن فعال شود؛ مشکلات رفع شود خام فروشی در معادن نباشد و فعال شدن معادن در دولت مورد تاکید است.

 


وی به موضوع حق آب در کشور و توجه به آن در دیپلماسی اب اشاره کرد و افزود: اینکه سهم ما در اقتصاد منطقه چقدر است و چه سهمی داریم همه را رنج می دهد.

 


رئیسی به قرارداد شانگهای و افرایش سهم ایران در تجارت منطقه اشاره کرد و گفت: باید مساله تولید در تصمیم گیری ها مورد توجه باشد پشتیبانی از تولید مورد تاکید است.

 


وی افزود: گزارشات ارائه شده در کارخانه هایی که بازدید کردیم رنج آور بود کارخانه ای که می تواند با فعالیت های شبانه روزی مشکلات را رفع کند چرا باید نیمه فعال است.

 


رییس جمهوری افزود: شاهد هستیم 40 درصد ظرفیت های تولیدی در کشور معطل است.

 


وی با بیان اینکه دانشگاه می تواند کریدور ارتباط دولت با نخبگان باشد، افزود: بایستی دانشگاه اتاق فکر دولت باشد ما می خواهیم دولت ما دولت تحول باشد بنابراین وضع موجود را با وضع مطلوب مقایسه می کنیم و بیانیه گام دوم سند این تحول است و بهترین اتاق فکر آن دانشگاه است.

 


وی یادآور شد: دانشگاه ها باید با اقتصاد صنعت و گردشگری ارتباط پیدا کند و دانشگاه باید برای فعال شدن تمام بخش ها وارد عمل شود.

 


به گفته وی، در استان زنجان زمینه کار و تلاش فراهم است و دانشگاهیان خود را در کنار اقتصاد قرار دهد.

 


رئیسی گفت: تولیدات باید در بازار فروش داشته باشد تا روستاییان علیرغم تمام امکانات به شهرها مهاجرت نکند. اگر روستاییان احساس کنند در روستا می توانند موثر باشند مهاجرت نمی کنند.

 


وی با اشاره به اینکه جهاد سازندگی باید احیا شود و ما به دنبال چابک سازی دولت هستیم، افزود: گروه های جهادی باید از طریق حمایت های تسهیلاتی و حقوقی از سوی دولت حمایت شوند.

 


رئیسی با اشاره به اینکه مساله حمایت از صنایع خرد و حمایت از کارگاه های تولیدی مورد تاکید است، خاطرنشان کرد: زمینه برای گام های بلند در کشور اماده است و هیچ گونه تهدید و تحریمی ما را از این حرکت سازنده باز نمی دارند.

کد خبر 1117725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha