۲۷ موقوفه با موضوع کتاب و کتابخوانی در خراسان رضوی ثبت شده است

حجت الاسلام ایزدی با بیان اینکه ۹ کتابخانه عمومی در زمین موقوفه بنا شده اند؛ گفت: ۲۷ موقوفه با موضوع کتاب و کتاب خوانی به صورت انتفاعی و منفعتی در استان فعالیت دارند.

حجت الاسلام «جمال ایزدی» در گفتگو با خبرگزاری شبستان در مشهد گفت: در خصوص ارزش و اهمیت کتاب و کتابخوانی و به تعبیری علم آموزی با توجه به اینکه باعث معرفت افزایی افراد می شود و هر چه انسان معرفت بیشتری پیدا کند، زمینه کمال و قرب الی الله او بیشتر می شود، در قرآن و روایات تاکید فراوانی شده و لذا موضوع کتاب و کتابخوانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی افزود: در زمینه کتاب و کتابخوانی 9 کتابخانه عمومی در زمین موقوفه بنا شده اند ( زمین این کتابخانه ها موقوفه است ) که این کتابخانه ها در شهرستان های گناباد، قوچان، مشهد، طرقبه- شاندیز و داورزن هستند

 

وی گفت: در خراسان رضوی 27 موقوفه با موضوع کتاب و کتاب خوانی به صورت انتفاعی و منفعتی (یعنی عوائد آن برای کتابخوانی هزینه می شود) داریم؛ همچنین بر اساس امضای تفاهم نامه اداره اوقاف استان با کتابخانه های عمومی خراسان رضوی، در سه بقعه از بقاع متبرکه چون امام زاده شعیب (ع) سبزوار، امام زاده سید حمزه  (ع) کاشمر و امام زاده سید محمد عابد (ع) کاخک گناباد، کتابخانه ایجاد کردیم.

 

حجت الاسلام والمسلمین ایزدی افزود: علاوه بر ایجاد کتابخانه در سه بقعه متبرکه، در حدود 50 بقعه متبرکه استان،کتابخانه های کوچکی در حد قفسه در یک جای مشخصی از بقعه ایجاد شده و در اختیار زائرین قرار گرفته تا از این ها استفاده کنند .

 

وی با اشاره به کتابخانه تخصصی وقف در مشهد بیان کرد: کتابخانه تخصصی وقف در محل اداره کل اوقاف استان یکی از کتابخانه های تخصصی کم نظیر در کشور می باشد که  از سال 97 فعالیت خود را آغاز کرده است و عموم افراد به ویژه دانشجویان و طلابی که بخواهند در موضوع وقف پژوهش کنند، می توانند از این کتابخانه تخصصی استفاده نمایند.

 

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با بیان اینکه  انسان با یک سرمایه کم می تواند واقف باشد ؛ گفت: اگر فردی بخواهد وقفی در زمینه کتاب و کتابخوانی داشته باشد، می تواند با وقف یک جلد کتاب در زمره واقفین قرار گیرد؛ همچنین برای وقف بیشتر می تواند کتابهایی را وقف کند که عموم از آن استفاده کنند و یا آنکه زمین یا یک ساختمانی را جهت کتابخانه وقف کند.

 

وی ادامه داد: به عنوان مثال زمین را یک نفر وقف کند و اعیان آن را خیر دیگری بسازد تا به کتابخانه تبدیل شود؛ همچنین می تواند وقف منفعتی جهت ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی داشته باشد یعنی لازم نیست کتابخانه بسازد و یا زمینی را برای کتابخانه وقف کند بلکه می تواند ملکی را که واحد مسکونی، تجاری و یا سهام باشد و یا هر چیزی که عینیت داشته باشد را وقف کند که اجاره و عوائد آن در جهت ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی هزینه شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین ایزدی بیان کرد: اکنون در بحث وقف های کوچک طرحی در استان اجرا می شود که در قالب این طرح هر سال بیش از 3 هزار جلد قرآن کریم توسط خیرین هدیه آن پرداخت می شود و همان جا برای استفاده عموم وقف می شود.

 

وی تصریح کرد: هر چه مردم نسبت به موضوع کتاب و کتابخوانی دغدغه بیشتری داشته باشند و اعلام نیاز کنند به همان میزان خیرین ورود و ایجاد وقف می کنند. خیرینی که در گذشته بودند با توجه به نیاز زمان خود ایجاد وقف کردند و در حال حاضر نیز هر چه مردم نسبت به موضوع کتاب و کتابخوانی احساس نیاز بیشتری کنند، خیرین هم که دنبال شناسایی نیازهای زمان هستند در موضوع ورود خواهند کرد پس اشتیاق مردم نسبت به کتاب و کتابخوانی موجب می شود مرکز مشاوره وقف نیز نسبت به این موضوع خیرین را جهت دهد.

 

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با اعلام این خبر که به زودی یک ملک بسیار ارزشمند در مشهد برای ایجاد کتابخانه توسط یکی از خیرین وقف خواهد شد.؛ گفت: در حال حاضر در حال نوشتن وقف نامه این خیر هستیم.

کد خبر 1118268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha