وزارت نفت با پذیرش دانشجوی غیرایرانی دانشکده صنعت نفت آبادان موافقت کند

مولوی خواستار موافقت مدیران وزارت نفت با پذیرش دانشجویان غیر ایرانی در دانشکده صنعت نفت آبادان شد و گفت: با این اقدام مزایا و تجارب ارزنده و مناسبی در جهت ارتقای علمی کشور به ارمغان خواهد آمد.

«سید محمد مولوی» ظهر امروز (شنبه ۲۹ آبان) در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در منطقه آزاد اروند اظهار کرد: دانشگاه صنعت نفت شهید تندگویان آبادان با بیش از ۸۰ سال قدمت، یکی از قدیمی ترین مراکز آموزشی تخصصی در زمینه صنعت نفت در خاورمیانه بوده که به دلیل داشتن امکانات آموزشی و رفاهی مناسب و مقبولیت بین المللی و به جهت واقع شدن در منطقه آزاد اروند می تواند در توسعه تعاملات بین المللی به خوبی نقش آفرینی کند. 

 

نائب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری اطلاعات مجلس از مدیران وزارت نفت خواستار جذب دانشجوی غیر ایرانی در دانشگاه صنعت نفت شهید تندگویان آبادان شد و افزود: شروع و اجرای طرح پذیرش دانشجویان غیرایرانی، به ویژه دانشجویان کشورهای همسایه برای دانشگاه صنعت نفت آبادان و حتی کشور دارای منافع بسیاری خواهد بود.

 

وی موقعیت جغرافیایی آبادان را یکی از مزایای این طرح برای جذب دانشجویان کشورهای همسایه دانست و تصریح کرد: دانشکده نفت آبادان نزدیک ترین مرکز دانشگاهی تخصصی نفت به کشورهای همسایه از جمله عراق است که فاصله شهر آبادان تا بصره کمتر از یک ساعت بوده و دانشجویان عراقی با کمترین هزینه و زمان، امکان تردد را خواهند داشت.

 

مولوی اضافه کرد: حضور ستاد دانشگاه صنعت نفت و دانشکده نفت آبادان در منطقه آزاد اروند، تردد و تعاملات بین المللی را تسهیل می کند و زمینه حضور دانشجویان خارجی (به ویژه عراقی) بدون تشریفات و ضوابط خاص اتباع خارجی را فراهم خواهد کرد.

 

وی به امکان تدریس اساتید به زبان انگلیسی در این دانشکده اشاره کرد و ادامه داد: تمامی کتب و متون تخصصی موجود در کتابخانه های دانشگاه صنعت نفت به زبان انگلیسی بوده و همه پایان‌نامه ها در تمام مقاطع تحصیلی به زبان انگلیسی نگاشته می شوند و بسیاری از اساتید دانشگاه صنعت نفت نیز مسلط به زبان انگلیسی هستند.

 

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: دانشجویان فعلی علاوه بر گذراندن دروس عمومی، پایه و تخصصی مطابق با سرفصل های مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری در نیم سال اول تحصیلی مجبور به گذراندن ۱۶ واحد زبان انگلیسی نیز هستند و از این رو نیز می توان این امکان در این دانشکده فراهم شود تا دانشجویان خارجی به زبان انگلیسی تدریس ببیند.

 

وی با بیان اینکه آبادان با مناطق عملیاتی جنوبی ایران و عراق همجوار است خاطرنشان کرد: همجواری با مناطق عملیاتی D ۱۵ جنوب در ایران و عراق و امکان بازدید و آموزش های میدانی و تخصصی، امکان اجرای دوره بورس مشترک با دانشگاه بصره، از طریق اعزام اساتید به عراق با کمترین هزینه و فاصله زمانی از دیگر مزیت های دانشکده صنعت نفت سهید تندگویان آبادان است.

 

نائب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی از فراهم بودن امکانات آموزشی و رفاهی درون دانشگاهی در این دانشکده خبر داد و تاکید کرد: یکی دیگر از مزایای این دانشکده، وجود کلاس های آزمایشگاه های تخصصی، کارگاه ها، رستوران (پخت و سرو سه وعده غذایی در ۷ روز هفته)، خوابگاه، استخر و امکانات ورزشی منحصر به فرد در منطقه جنوب است. 

 

وی اذعان کرد: دانشگاه صنعت نفت حدفاصل سال های ۷۹ تا ۸۶ در زمینه اعزام دانشجو به خارج از کشور در قالب طرح ضربتی تامین نیروی انسانی با چندین دانشگاه معتبر اروپایی و آمریکایی و در طرح موسوم به دانشگاه های کالگری کانادا، کرتین استراليا و آی اف پی فرانسه تجارب بسیار خوبی داشته است.

مولوی به دیگر مزایای این طرح برای دانشگاه صنعت نفت و کشور اشاره کرد و گفت: ارتقای دانشگاه صنعت نفت به عنوان یک دانشگاه بین المللی، تحقق اهداف الگوی اقتصاد مقاومتی و شاخص شدن دانشگاه در نظام ارتقابندی کیفی آموزشی، ایجاد انگیزه و نشاط برای اساتید و دانشجویان دانشگاه، کمک به ارتقای جایگاه وزارت نفت ایران در حوزه علمی و فن آوری و معرفی آن به دنیا، توسعه نفوذ علمی ایران در میان کشورهای منطقه از جمله عراق، ایجاد بسترهای لازم جهت ارتباط فرهنگی با کشورهای مختلف منطقه و اثربخشی فرهنگی بر دانش آموختگان، ایجاد زمینه ارتباط علمی با دیگر کشورها و صادرات خدمات فنی تبدیل دانش به ثروت بخشی از این مزیت ها هستند. 

 

وی تقویت و گسترش ظرفیت علمی و رونق مالی در منطقه آزاد اروند را یکی از عوامل کسب تجربه در آینده خواند و بیان کرد: همچنین امکان کسب درآمد ارزی و کمک به صنعت تورسیم کشور برای آینده تجارب ارزنده ای را به ارمغان خواهد آورد.

 

 

 

کد خبر 1118284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha