میانگین بارش‌ها در ایران کمتر از میانگین‌های جهانی و ۲۴۳ میلی متر در سال است

محبوب فر با بیان اینکه میانگین بارش‌ها در ایران کمتر از میانگین‌های جهانی و ۲۴۳ میلی متر در سال است، گفت: آنچه که ما را با دنیا متمایز می‌کند، مسئله مدیریت آب است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، محمدرضا محبوب فر، کارشناس منابع آب و توسعه پایدار شب گذشته (شنبه 29 آبان) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه با توجه به رشد حمل و نقل، صنعت و جمعیت در جهان تغییرات اقلیمی و کاهش بارش ایجاد شده است، گفت: در ایران نیز میانگین بارش‌ها کمتر از میانگین‌های جهانی و ۲۴۳ میلی متر در سال است، اما آنچه که ما را با دنیا متمایز می‌کند، مسئله مدیریت آب است. میزان بارش در کشور‌های خاورمیانه از ایران کمتر است، اما آن‌ها با مدیریت آب از این بحران عبور کردند.

 

محبوب فر با اشاره به اینکه به دلیل کاهش بارندگی‌ها در دنیا تولید محصولات غذایی کاهش یافته است، اما با مدیریت منابع آب از میزان هدر رفت آن با کشاورزی مدرن جلوگیری کرده اند، ادامه داد: در ۲۰ سال گذشته میزان بارش‌ها در کشور به طور میانگین ۱۵ تا ۳۵ درصد کاهش، اما برداشت ما از منابع آب افزایش یافته است.

 

کارشناس منابع آب و توسعه پایدار با بیان اینکه در عین حال این میزان کاهش بارندگی نمی‌تواند ۸۰ درصد کشور را با بحران آبی روبرو کند و این فقط به مدیریت منابع آب باز می‌گردد، گفت: پیش بینی می‌شود در ۱۵ سال آینده بارش‌ها به مرور از این وضع خارج شود و افزایش یابد.

کد خبر 1118350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha