داشتن برنامه و نقشه راه از محاسن دولت سیزدهم/برنامه ریزی برای ایجاد یک میلیون و ۸۵۰ هزار شغل

امشب سهمیه جبرانی بنزین با سهمیه آذر واریز می‌شود، داشتن برنامه و نقشه راه از محاسن دولت سیزدهم است، کاهش ۷۰۰ میلیون متر مکعبی ورودی آب سد زاینده رود، برنامه ریزی برای ایجاد یک میلیون و ۸۵۰ هزار شغل برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز یکشنبه ۳۰ آبان شبستان به شرح زیر است:

نقشه راه اقتصادی دولت سیزدهم هماهنگی و انسجام در سیاست های مختلف است

سیدمحمدهادی سبحانیان، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی شب گذشته (شنبه 29 آبان) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما با بیان اینکه یکی از نقطه ضعف دولت های گذشته، عدم هماهنگی و انسجام در تصمیمات اقتصادی است، گفت: در دولت سیزدهم اقدامات اقتصادی در چارچوبی یکپارچه برای رونق تولید و کاهش تورم ایجاد می شود. نقشه راه اقتصادی دولت سیزدهم هماهنگی و انسجام در سیاست های مختلف است.

 

سبحانیان با بیان اینکه وضعیت معیشتی مردم و شرایط اقتصادی و سرمایه گذاری کشور در آغاز به کار دولت مناسب نبود، گفت: رشد سرمایه گذاری منفی بود. باور "کنترل تورم موجب رکود می‌شود" غلط است. تجارب مختلفی در برخی کشور‌ها وجود داشته که همزمان با کاهش تورم، رونق تولید به وجود آمده است.

 

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: برای اجرای هر نقشه راه اقتصادی و کنترل تورم و بهبود وضعیت اقصادی نیاز به همکاری بخش های مختلف است.

 

داشتن برنامه و نقشه راه از محاسن دولت سیزدهم است

وحید شقاقی، کارشناس اقتصادی شب گذشته (شنبه 29 آبان) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما داشتن برنامه و نقشه راه را از محاسن دولت سیزدهم برشمرد و گفت: داشتن برنامه پاسخگویی را هم به دنبال خواهد داشت.

 

کارشناس اقتصادی گفت: هر نقشه راهی نیاز به تقدم و تاخری دارد چرا هنوز برخی از نواقص نقشه راه دولت که قرار است اجرا شود برطرف نشده است.

 

وی تراز اقتصادی کشور را مهمترین اقدامات لازم دولت برای کاهش تورم بر شمرد و افزود: برای کنترل تورم، دولت باید سه ناترازی را حل کند. کنترل تورم نیاز به ۱۲ جراحی در اقتصاد کشور لازم است.

 

امشب سهمیه جبرانی بنزین با سهمیه آذر واریز می‌شود

سهمیه بنزین در آغاز هر ماه در کارت‌های سوخت شارژ می‌شود، بر این اساس سهمیه بنزین آذر۱۴۰۰، امشب در کارت‌های سوخت واریز خواهد شد. سهمیه ثابت بنزین برای خودروهای سواری شخصی بنزینی ۶۰ لیتر، خودروهای سواری شخصی دوگانه‌سوز ۳۰ لیتر و برای موتورسیکلت‌ها نیز ۲۵ لیتر در ماه است و می‌توان در هر کارت سوخت، سهمیه ۹ ماه را ذخیره کرد.

 

علاوه بر سهمیه‌های ثابت، امشب سهمیه جبرانی بنزین که بعد از حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت از طرف دولت در نظر گرفته شد نیز واریز خواهد شد. 

 

هیات دولت در جلسه روز چهارشنبه(۲۶ آبان) با اعطای سهمیه جبرانی بنزین به دارندگان کارت سوخت برای جبران هزینه وارده در دوره عدم دسترسی به سامانه هوشمند سوخت موافقت کردند.

 

به‌منظور جبران هزینه وارده به دارندگان کارت سوخت بنزین در دوره عدم دسترسی به بنزین سهمیه‌ای به دلیل بروز اشکال در سامانه هوشمند سوخت، وزارت نفت را موظف کرد از طریق شرکت تابعه ذی‌ربط، سهمیه جبرانی بنزین با قیمت هر لیتر ۱۵ هزار ریال را به سهمیه ماهانه خودروها در آذر ماه ۱۴۰۰ فقط برای یک بار اضافه کند.

 

بر این اساس، سهمیه جبرانی ۱۰ لیتر بنزین برای خودروهای سواری شخصی و مدل بالا، سواری و مدل بالا جانبازان و معلولان، مسافربر شخصی، آموزشگاه‌های رانندگی، آژانس و دستگاه‌های عمومی، وانت کم‌مصرف، وانت پرمصرف (دوگانه سوز و LPG) و کامیون (دوگانه‌سوز و LPG)، پنج لیتر برای موتورسیکلت، ۲۰ لیتر بنزین برای خودروهای سواری عمومی (دوگانه‌سوز و LPG)، تاکسی و تاکسی ون (دوگانه‌سوز و LPG)، خطی بین‌شهری (دوگانه‌سوز و LPG)، وانت پرمصرف و کامیون (بنزین سوز)، ۳۰ لیتر بنزین برای خوردوهای سواری عمومی (بنزین‌سوز)، تاکسی (بنزین‌سوز)، خطی بین شهری (بنزین سوز)، آمبولانس (بنزین‌سوز، دوگانه‌سوز و LPG) و ۴۰ لیتر بنزین برای اتوبوس، تاکسی ون (بنزین سوز) و مینی‌بوس (بنزین سوز) خواهد بود. 

 

حدود ۷۰۰ میلیون متر مکعب ورودی آب سد زاینده رود کاهش یافته است

هوشنگ ملایی، رئیس حوضه آبریز زاینده رود شب گذشته (شنبه 29 آبان) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه حدود ۷۰۰ میلیون متر مکعب ورودی آب سد زاینده رود کاهش یافته و به حدود ۸۲۲ میلیون متر مکعب در سال رسیده است، گفت: در سال‌های گذشته یک و نیم میلیارد متر مکعب روان آب وارد سد زاینده رود می‌شد.

 

وی با بیان اینکه میانگین بارش دراز مدت در حوضه آبریز زاینده رود ۲۴۴ میلیون میلی متر است، اضافه کرد: وسعت حوضه این رودخانه ۲۷ هزار کیلومتر مربع است که از این مقدار هزارو ۹۰۰ کیلومتر مربع در استان چهار محال بختیاری و بقیه در استان اصفهان قرار دارد.

 

مولایی با اشاره به اینکه بیش از ۸ میلیارد متر مکعب بیلان منفی دشت‌های استان اصفهان است و سالانه سطح آب زیر زمینی در این حوضه آبریز به طور میانگین حدود ۵۶ سانتی متر کاهش می‌یابد، افزود: به طول میانگین سالانه بیش از ۲۰۰ میلیون متر مکعب اضافه برداشت از حوضه آبریز زاینده رود در زمانی که بارش‌ها نرمال باشد، داریم. در زمانی که بارش بحرانی می‌شود میزان آب‌های زیر زمینی نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد و سطح آب پایین‌تر می‌آید.

 

رئیس حوضه آبریز زاینده رود با بیان اینکه در حوضه بالا دست سد زاینده رود و منطقه کوهرنگ در دوره مدت ۵۱ ساله به طور میانگین سالانه هزار و ۴۰۵ میلی متر بارندگی داشتیم، گفت: در ۱۰ سال گذشته با توجه به حاکم شدن دوره خشکسالی در کشور میزان بارش در منطقه کوهرنگ به هزار و ۲۷۳ میلی متر در سال کاهش یافته است و در سال آبی سال گذشته این میزان به ۸۲۲ میلی متر رسید که ۵۸۳ میلی متر در مقایسه با دوره دراز مدت کاهش بارندگی داشتیم.

 

ملایی با اشاره به اینکه با کاهش بارش روان آب‌ها بیشتر کم می‌شود و این بر تغذیه سفره‌های آب زیر زمینی اصفهان تاثیر گذاشته است، افزود: در ۵۰ سال گذشته حدود ۲ درصد میانگین دمای حوضه آبریزی زاینده رود افزایش یافته و افزایش دما به معنای تبخیر بیشتر و کاهش برف و سطح پوشش برف است.

 

رئیس حوضه آبریز زاینده رود با بیان اینکه حدود ۲۰۰ هزار هکتار اراضی تحت پوشش شبکه‌های آبرسانی رودخانه زاینده رود است، گفت: در بالا دست سد زاینده رود نیز حدود ۸۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی وجود دارد که یا از رودخانه برداشت مستقیم می‌کنند یا چاهک و چاه احداث کرده اند. برنامه جامعی برای تغییر الگوی کشت در حوضه آبریز زاینده رود نداریم، اما برنامه‌ای در دست تدوین است. اجرای این برنامه نیازمند فراهم شدن زیر ساخت هاست.

 

وی با اشاره به اینکه بسیاری از اراضی حوضه آبریزی زاینده رود زیرکشت گندم قرار دارد، اما در بخشی هنوز برنج کشت می‌شود و جایگزینی برای آن معرفی نشده است، اضافه کرد: در حال تحلیل وضع موجود و جمع آوری داده‌ها در حوضه آبریز زاینده رود در استان چهارمحال بختیاری و اصفهان هستیم و پایش منظم دوره‌ای در منطقه در حال انجام است و برداشت‌های غیرمجاز منابع آب شناسایی شده است.

 

رئیس حوضه آبریز زاینده رود با اشاره به اینکه سیستم آبیاری اراضی کشاورزی حوضه آبریز زاینده رود ۵۰ درصد سنتی و ۵۰ درصد سامانه‌های تحت فشار است، گفت: وزارت جهاد کشاورزی در سال‌های گذشته بر اساس منابعی که در اختیار داشته طرح‌های آبیاری تحت فشار را تدوین و برخی را اجرا کرده است، اما در این زمینه درخواست کشاورزان برای استفاده از این سیستم و کمک دولتی برای ایجاد آبیاری تحت فشار اهمیت دارد.

 

برنامه ریزی برای ایجاد یک میلیون و ۸۵۰ هزار شغل/بخش تعاون باید احیا شود

حجت الله عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شب گذشته (شنبه 29 آبان) در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی را متشکل از سه وزارتخانه عنوان و تصریح کرد: در حقیقت این وزارتخانه؛ وزارتخانه مردم است. در حوزه تأمین اجتماعی؛ ۴۴ میلیون نفر مخاطب داریم، صندوق بازنشستگی کشور هم حدود دو میلیون نفر مخاطب دارد، سازمان بهزیستی بیش از یک میلیون و ۷۵۰ هزار نفر مخاطب را به خود اختصاص داده و سازمان آموزش‌های فنی و حرفه‌ای هم با رویکرد تربیت و آموزش جوانان؛ بسیاری از کارگران را مخاطب خود قرار داده است.

 

وی با بیان این که در حال حاضر ۹۶ هزار تعاونی در کشور وجود دارد، افزود: این تعاونی‌ها با احتساب اعضای آنها؛ جمعیت و جامعه وسیعی را تشکیل می‌دهند، البته اگر تعاونی سهام عدالت را هم لحاظ کنیم که این جامعه بزرگتر می‌شود؛ وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی در کشور دو مسئولیت دارد؛ اول ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف کشور است؛ به همین جهت دبیرخانه شورای عالی اشتغال کشور در وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار دارد و رئیس این شورا هم رئیس جمهور است، زیرا همه دستگاه‌ها اعم از شبکه بانکی و بخش‌های غیردولتی، نهاد‌های دیگر هم باید در کنار وزارتخانه‌ها ایفای نقش کنند.

 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دومین مسئولیت وزارتخانه را تنظیم روابط کار عنوان کرد و گفت: تنظیم روابط میان کارفرمایان و کارگران و تنظیم قواعد کلی را که بر بازار کار حاکم می‌شود، می‌توان اهم این مسئولیت نام برد. در ماه‌های اول فعالیت این دولت در جلسه شورای عالی اشتغال کشور؛ زیست بوم اشتغال کشور رونمایی شد و آغاز به کار کرد؛ این زیست بوم در حقیقت همان وجه تعامل میان دستگاه‌های مختلف اقتصادی کشور است؛ این زیست بوم در واقع همان نظام واره میان دستگاهی شمرده می‌شود که بخش‌های داخلی، خارجی، بین المللی، خصوصی و دولتی را کنار هم جمع می‌کند.

 

وی با بیان اینکه خروجی این زیست بوم در گام اول؛ ۲۶ توافقنامه با دستگاه‌های مختلفی بود که هر کدام در ایجاد اشتغال سهمی داشتند، گفت: بر اساس این ۲۶ توافقنامه که میان ۲۶ دستگاه شکل گرفت؛ وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان تسهیلگر برای ایجاد یک میلیون و ۸۵۰ هزار شغل در سراسر کشور برنامه ریزی کرد، البته پس از جلسه شورای عالی اشتغال؛ توافقنامه‌های جزئی‌تر هم با این دستگاه‌ها در حال تنظیم است.

 

عبدالملکی تصریح کرد: در جلسه شورای عالی اشتغال کشور ۲۰ مصوبه کلان برای ساماندهی زیست بوم اشتغال کشور طی شد که در آن وظایفی برای بانک مرکزی جمهوری اسلامی تکلیف شد و برای سایر دستگاه‌ها هم وظایفی از آموزش تا مشاوره شغلی و فرهنگ سازی و ترویج فرهنگ کار و کارآفرینی در نظر گرفته شد؛ با این سیر حرکت امیدواریم تا پایان ۱۴۰۱ بتوانیم بیش از یک میلیون و ۸۵۰ هزار شغل در کشور ایجاد کنیم.

کد خبر 1118365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha