مادران و پدران شهدا برگزیده خداوند هستند

فاضلی با بیان اینکه مادر شهید تقدیر شده الهی است گفت: فدا کردن فرزند فقط مربوط به محسنین و خواص است و این مادران و پدران برگزیده خداوند هستند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از رشت، «فیروز فاضلی» امروز (یکشنبه،۳۰ آبان) در مراسم پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت و رونمایی از کتاب " تنها گریه کن" در رشت با اشاره به موضوع زن در گفتمان انقلاب اسلامی افزود: گفتمان جر در زبان شکل نمی‌گیرد و منطور از آن، جانشینی زبان است. یعنی پذیرفته‌ایم جانشین سازی را که در محور جانشینی، برخی کلمات جایگزین کلمات دیگر می‌شوند.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در ادامه جایگزینی واژه زن از دوران قاجار تاکنون را مورد اشاره قرار داد و افزود: در انقلاب اسلامی شاهد تنوع واژگانی در محور جانشینی برای واژه زن هستیم که با صفاتی چون زن مومن، بسیجی، فداکار، زن شهید و مادر شهید همراه است و این تنوع نشان‌دهنده وجود یک گفتمان بسیار غنی در مورد زن است.

 

وی با بیان اینکه گفتمان را با کلمات می‌توان تغییر داد و زمانی باید بیمناک بود که این جانشینی‌ها تغییر کند تصریح کرد: وقتی گفتمان تغییر یابد بسیاری از مفاهیم نیز تغییر می‌یابد.

 

فاضلی تاکید کرد: انقلاب اسلامی اساساً یک گفتمان بود که در حیطه زن به یک مفهوم باز و بسته تبدیل شد و زن تنها به معنای زن نیست بلکه صفت‌هایی یافت که یکی از آنها، کلمه شهید است.

 

وی با اشاره به کتاب " تنها گریه کن"با بیان اینکه این کتاب با یک انقلاب عاشورایی آغاز شده و به یک عاشورا هم ختم می‌شود، افزود: کلمه شهید یعنی گواه و حاضر و کسی که گواه می‌دهد، همیشه حاضر است.

 

فاضلی با تصریح اینکه باید بپذیریم که قبل از دوران معاصر زبان، مردانه بود و تک ستاره‌های زن را می‌بینیم اذعان کرد: این به معنای عدم حضور زن نبود بلکه به دلیل مردانه بودن زبان رخ داد. در کنار یک مرد موفق همواره یک زن قرار دارد و در گفتمان همواره این همراهی وجود دارد و کلمه همسر به‌معنای همین همراهی و همدلی است.

 

وی اضافه کرد: این همراهی و همدلی در دوران دفاع مقدس بیشتر جلوه‌گر شد زیرا اگر مادر و همسری راضی به رفتن همراه و فرزندش به جبهه نبود، این اتفاق رخ نمی‌داد و این همه رشادت و ایثارگری را شاهد نبودیم.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه مادر شهید تقدیر شده الهی است اذعان کرد: خداوند به مادر شهید این قدرت را اعطا کرده که عزیزترین چیز دنیاییش را نثار کند و از این بالاتر چیزی نداریم همانطور که از شهدا فرزند صالح تر نداریم.

 

وی تاکید کرد: فدا کردن فرزند فقط مربوط به محسنین و خواص است و این مادران و پدران برگزیده خداوند هستند و شهیدان همیشه گواه بر زندگی آنها بوده و در زندگی‌شان حضور دارند.

 

گفتنی است، همزمان با هفته‌ کتاب و کتابخوانی و برگزاری یازدهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت که امروز همزمان با سراسر کشور در گیلان هم برگزار شد از تقریظ رهبر انقلاب اسلامی بر کتاب «تنها گریه کن» رونمایی شد.

 

در این مراسم که با حضور جمعی از خانواده‌های معظم شهدا، پیشکسوتان جهاد و مقاومت و فعالان حوزه‌ ادبیات و هنر دفاع مقدس با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزارشد از مادران شهدا و نویسندگان حوزه دفاع مقدس نیز تجلیل شد.

 

کتاب «تنها گریه کن» روایت زندگی‌«اشرف سادات منتظری» مادر شهید محمد معماریان، در دوران مبارزات انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی و پس از آن است که به قلم «اکرم اسلامی» تدوین و توسط انتشارات حماسه یاران منتشر شده است.

 

 





 

کد خبر 1118450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha