سرریز معلمان آموزش ندیده و موقت به مناطق محروم

سیفی با با بیان اینکه معلمان آموزش ندیده و موقت به مناطق محروم سرریز شده اند گفت: یکی از اولویت های ما برگزاری دوره های ضمن خدمت برای این دسته از معلمان است.

«محمد رضا سیفی» مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش‌وپرورش در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان گفت:نیروهای موقت و آموزش ندیده در نیمی از مدارس وجود دارند و متاسفانه بیشتر این افراد در مدارس لازم التوجه مناطق محروم، حاشیه شهر و عشایری هستند.

 

او افزود:دانش آموز عشایری که هیچ گونه بسته فرهنگی همچون پارک نزدیک خانه، سینما، وسیله کمک آموزشی، آزمایشگاه و کتابخانه ندارند، بیشتر والدین دانش آموزان هم از سواد موثر برخوردار نیستند و نمی توانند نقش دستیار معلم را داشته باشند.با همه این محرومیت ها معلم بی کیفیت و کم تجربه برای دانش آموزان عشایری اعزام می کنیم و معلم با کیفیت، با سابقه و با تجربه در شهرها فعالیت می کنند.

 

سیفی تصریح کرد:نکته ای قابل تامل در بازدید هایی که در دوران کرونا داشتیم  عمق یادگیری در دانش آموزان عشایری نسبت به دانش آموزان روستایی و شهری خیلی بالاتر است. بدون استثنا دانش آموزان اول تا سوم ابتدایی خواندن، نوشتن وحساب کتاب را بلد هستند.

 

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش‌وپرورش گفت: این نکته در مدارس شهری به دلیل مجازی شدن آموزش ها نمی بینیم. با محدودیتی که دانش آموزان عشایری دارند با اعزام سرباز معلم و نیروهای آموزش ندیده مثل نیروهای نهضت سواد آموزی و معلم های دیگری که از جاهای دیگر وارد شده اند و آموزش های لازم را ندیده اند به این محدودیت و محرومیت می افزاییم. چاره ای برای بهره مندی از  آن ها به دلیل کمبود معلم نداریم.

 

 سیفی با اشاره به همراهی راهبران آموزش تربیتی   تصریح کرد: اولویت ما این است با همین نیروهای موجود، دوره های آموزشی، کلاس های باز آموزیی یا دوره های روش تدریس برای آن ها برگزار کرد. این اتفاق در استان ها پیگیری می شود و هر استان با توجه به موقعیت و فرهنگ و بوم خود  شاخص های تحصیلی این دوره ها را برگزار می کند.

 

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش‌وپرورش گفت:این نیروها دلسوزانه کار می کنند اما دوره های آموزشی و عملی را از دانشگاه فرهنگیان و تربیت شهید رجایی ندیده اند باید با برگزاری دوره های ضمن خدمت با هدف کیفیت بخشی تدریس و آموزش در مناطق روستایی  کیفیت کار آن ها را افزایش داد.

 

سیفی گفت: معلمان آموزش ندیده، موقت و انگیزه کافی برای آموزش ندارند به مناطق عشایری و روستایی سرریز شده اند و آموزش های مکمل هم ندیده اند. مسلما معلمی که در این مناطق می خواهد تدریس کند باید مهارت های جانبی هم کسب کند.

 

او یاد آور شد: معلمان مناطق محروم باید از کمک های اولیه تا کشاورزی، خوشنویسی و ورزشی اطلاعاتی داشته باشد و مهارت ها چندگانه داشته باشند تا در مناطق محروم فعالیت کنند.

 

کد خبر 1118546

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha