برکناری  ۳ نفر از حقوق بگیران نجومی شرکت های زیرمجموعه وزارت کار/اعلام شرایط حراج اوراق مالی اسلامی دولت

وضعیت نامناسب ۷۸ درصد پروژه دولت الکترونیک در دستگاه‌های اجرایی، اعلام شرایط حراج اوراق مالی اسلامی دولت، برکناری ۳ نفر از حقوق بگیران نجومی شرکت های زیرمجموعه وزارت کار، برگزاری نخستین کنفرانس مدیریت فرایند برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز سه شنبه دوم آذر شبستان به شرح زیر است:

وضعیت نامناسب ۷۸ درصد پروژه دولت الکترونیک در دستگاه‌های اجرایی

میثم لطیفی در نشست مجمع مدیران منابع انسانی کشور، افزود: بهره‌وری به‌عنوان یک ضرورت برای برون‌رفت از مشکلات در کشور است. 

 

وی تصریح کرد: با وجود اینکه در برنامه ششم توسعه مقرر شده بود ۲.۸ درصد از ۸درصد رشد اقتصادی، در حوزه بهره‌وری باشد، اما اکنون و پس از پنج سال تقریباً هیچ دستاوردی در حوزه بهره‌وری نداریم و برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که بهره‌وری در بعضی بخش‌ها منفی است. 

 

معاون رییس جمهوری ادامه داد: فرآیندها در دستگاه‌ها طولانی است و این منجر به کاهش بهره‌وری می‌شود لذا لازم است فرآیندها اصلاح شوند.

 

رییس سازمان اداری و استخدامی کشور با تاکید بر نقش دولت در ارتقای بهره‌وری افزود: به مرور زمان، ساختار و تشکیلات عریض و طویلی در دولت شکل گرفته است؛ هر مسئولی سر کار آمده، خواسته کار جدیدی انجام دهد که آن کار را هم به تدوین قوانین و مقررات فروکاسته است، لذا در این سال‌ها با فراوانی قانون و مقرره و بروکراسی مواجه هستیم.

 

وی توضیح داد که دولت الکترونیک یکی از حوزه‌هایی است که طی ۲۰ سال، نزدیک به ۶۰ مقرره و قانون دارد، درحالی‌که طبق ارزیابی‌ها، ۷۸درصد از پروژۀ دولت الکترونیک در دستگاه‌های اجرایی وضعیت نامناسبی دارد.

 

رییس سازمان اداری و استخدامی کشور یکی از چالش‌های کشور را ادراک بی‌عدالتی از سوی مردم دانست و گفت: من اسم این پدیده را «سونامی تسری و همسان‌سازی» گذاشته‌ام؛ بسیاری از دستگاه‌ها به دنبال تسری و همسان‌سازی حقوق و دستمزدشان هستند، بخشی از این اتفاق به دلیل وضعیت نامناسب اقتصادی و بخشی از آن به دلیل ادراک بی‌عدالتی است. ادراک بی‌عدالتی با خود بی‌عدالتی تفاوت دارد؛ بی‌عدالتی میان مردم و دولتی‌ها، بی‌عدالتی بین دستگاهی و بی‌عدالتی درون‌دستگاهی باید رفع شود؛ شعار دولت، سیاست و تکلیف شرعی ما رفع این بی‌عدالتی است.

 

وی از دستگاه‌های اجرایی کشور خواست تا نسبت به ساماندهی داده‌های خود اهتمام لازم را داشته باشند؛ افزود: ما نیاز داریم برای تغییر در ضرایب حقوق‌های سال آینده برآورد دقیق داشته باشیم و برای این کار به داده‌های دقیق احتیاج داریم.

 

 لطیفی مدیران منابع انسانی دستگاه‌های اجرایی را سفیران سازمان اداری و استخدامی کشور خواند و تاکید کرد که این مجمع تشکل مردمی و خوبی است، امیدوارم نشست‌هایی که برگزار می‌کند به اقدامات خوبی منجر شود. 

 

وزارت اقتصاد شرایط حراج اوراق مالی اسلامی دولت را اعلام کرد

وزارت امور اقتصادی و دارایی (به نیابت از دولت جمهوری اسلامی ایران) در اطلاعیه‌ای شرایط حراج اوراق اسلامی دولت را اعلام کرد. بر اساس این اطلاعیه، از همه نهادهای مالی از جمله شرکت‌های تأمین سرمایه، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های بیمه‌ای و صندوق‌های بازنشستگی دعوت شد، تقاضاهای خود شامل مبلغ مورد درخواست و نرخ تعهد پذیره‌نویسی را در روز اعلامی در جدول فوق‌الذکر در سامانه مظنه‌یابی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران (قابل دسترسی برای کارگزاران مجاز در سامانه معاملات فرابورس ایران) ثبت کنند. همچنین حداقل حجم هر سفارش برابر با پنج هزار میلیارد ریال است.. 

طبق هماهنگی‌های انجام شده با سازمان بورس و اوراق بهادار ثبت مظنه در سامانه مذکور ازسوی نهادهای واجد شرایط به منزله قبول تعهد خرید بوده و در صورت استنکاف از ایفای تعهدات اعلامی در موعد مقرر، مشمول قوانین و مقررات مربوط از جمله قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران خواهد شد.

 نهادهای مالی تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار با رعایت مفاد اساسنامه و مقررات ناظر بر فعالیت نهادهای مالی می‌توانند نسبت به ثبت مظنه در سامانه مذکور اقدام کنند.

وزارت امور اقتصادی و دارایی در خصوص پذیرش یا عدم پذیرش تمام یا بخشی از درخواست‌های ثبت شده مختار است. همه متقاضیانی که پیشنهادهای آنها مورد تایید قرار می‌گیرد، موظفند حداکثر تا دو روز کاری پس از اعلام، نسبت به ارائه نسخه‌های تکمیل شده قراردادهای تعهد پذیره نویسی و سایر مدارک و مستندات مورد نیاز اقدام کنند. 

بایستی همه سفارش‌ها به صورت "معتبر تا لغو" (Good till Cancel) در سامانه ثبت شود.

 عامل فروش اوراق فوق‌الذکر ایستگاه معامله‌گر مستقل بانک مرکزی است. 

 

۳ نفر از حقوق بگیران نجومی شرکت های زیرمجموعه وزارت کار برکنار شدند

احمد خانی نوذری، معاون امور اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در صفحه شخصی خود توییت کرد که «بخش زیادی از مبالغ فیش های نجومی در شرکت های زیرمجموعه وزارت کار از محل کارت هدیه و سکه بوده است، با ابلاغ وزیر در هفته گذشته، هر گونه خرید و اعطای سکه، کارت هدیه و بودجه محرمانه ممنوع است.

در این خصوص تاکنون سه نفر برکنار شده اند.

برکناری ۳ نفر از حقوق بگیران نجومی شرکت های زیرمجموعه وزارت کار

چند روزی است که فیش های نجومی و غیر متعارف چند مدیر از شرکت های زیر مجموعه وزارت تعاون در فضای مجازی منتشر شده است که مورد انتقاد بسیاری از کاربران فضای مجازی قرار گرفته است.

 

نخستین کنفرانس مدیریت فرایند برگزار می‌شود

بحران کرونا، کوچک‌تر شدن اقتصاد در اثر تحریم‌ها و انتظار مشتریان برای دریافت محصولات و خدمات با کیفیت و به موقع، سبب وارد آمدن فشارهای متعددی به سازمانها و شرکت‌های دولتی و خصوصی شده است و این مسئله اهمیت انعطاف‌پذیری، تغییر و اصلاح فرایندهای سازمانی را به منظور بقاء و رشد دو چندان کرده است.

 

از سوی دیگر اپیدمی کرونا سبب افزایش روند دیجیتالی شدن فرایندهای متعدد کسب و کار در جهان به ویژه ایران شده است.

 

همزمان با افزایش روند مذکور مسائل و مشکلات این حوزه نیز به دلیل عدم بکارگیری متخصصان مدیریت فرایند (BPM) افزایش چشم‌گیری پیدا کرده است که از آن میان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

●    طولانی شدن فرایندهای تعریف شده برای خدمت رسانی به مشتریان

●    موازی کاری‌های غیر ضروری بین فرایندهای مختلف سازمانی

●    دوباره کاری های بسیار بین سلسه مراتب سازمانی

●    عدم شفافیت در کیفیت و کمیت محصولات و خدمات و  فرایندهای مورد استفاده در یک سازمان

●    نبود یکپارچگی و همسویی و هماهنگی میان عناصر مختلف سازمان

●    بکارگیری سیستم‌های اطلاعاتی متعدد و در نتیجه  بوجود آمدن آشفتگی در کاربران این سیستم‌ها

●    طولانی شدن انجام کارها و قابل پیگیری نبودن کارهای ارجاع شده

●    و ...

 

و در نهایت افزایش زمان و متعاقباً افزایش هزینه‌های سازمان، اهمیت بکارگیری مدیریت فرایند (BPM) را بیش از پیش حیاتی کرده است.

 

کاربری کارخانه الیاف شهریار تغییر نمی کند

یحیی مالمیر چگینی، مدیرعامل شرکت پایا صنعت سینا شب گذشته (دوشنبه اول آذر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به اینکه گمانه زنی ها درباره تغییر کاربری زمین کارخانه الیاف شهریار نادرست است، تاکید کرد: تحت هیچ شرایطی این شرکت تغییر کاربری داده نخواهد شد و همچنان در حوزه کاربری صنعتی باقی خواهد ماند.

 

مالمیر چگینی با اشاره به اینکه شرکت الیاف از سال 1346 شروع به کار کرد و نخ نایلون تولید می کرد و بالغ بر 96 درصد قیمت تمام شده این محصول از مواد اولیه ای است که از خارج وارد می شود، ادامه داد: صنعت نایلون دوره عمر مصرفی دارد و زمانی که نایلون در بازار حضور یافت به علت ارزان بودن جایگزین پنبه شد و سپس محصول جدیدی به نام پلی استر تولید شد که حدود 40 درصد نایلون قیمت دارد و بازار به سمت این محصول میل پیدا می کند بنابراین به شدت عمر محصول نایلون در دنیا کاملاً رو به کاهش است.

 

مدیرعامل شرکت پایا صنعت سینا با بیان اینکه باید مواد اولیه را از خارج وارد و به نایلون تبدیل کنیم، گفت: محصول ما با پلی استر که همه مواد اولیه آن در داخل کشور تولید می شود رقابت کند. خریدار کافی برای نایلون وجود ندارد. سال گذشته فقط 116 تن از محصولاتمان را توانستیم در بازار بفروشیم؛ اگر خریدار به اندازه کافی بود باید بیشتر می فروختیم.

 

وی با بیان اینکه تولید نخ نایلون موانع علمی دارد، گفت: عمر نایلون در سطح دنیا رو به پایان است و مصرف پلی استر به شدت رو به افزایش است. در طول یک تا دو سال گذشته خبرگان این صنعت را جمع کردیم و چندین جلسه داشتیم تا بر روی فناوری های جدید کار تا از آن استفاده کنیم اما نتوانستیم نتیجه بگیریم و فراخوان علمی هم دادیم و همه شرکت های دانش بنیان را دعوت کردیم تا به ما کمک کنند تا قیمت تمام شده و فرایندها را کاهش دهیم اما تا کنون پیشنهاد مفیدی در این باره دریافت نکردیم. باید متناسب با شرایط روز تصمیم بگیریم.

 

کد خبر 1119017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha