چاره اندیشی برای گرانی کتاب/ با کتاب صمیمی باشیم

استاد انوش نصر ماسوله دارنده نشان درجه یک هنری شورای عالی فرهنگی و هنری معتقد است عللی که برای کتاب نخواندن بیان می‌شود همه بهانه است و هیچ مانعی نمی‌تواند فرد کتابخوان را از این حرکت ارزشمندش باز دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، با توجه به اهمیت مقوله کتاب و کتابخوانی و در راستای برداشتن یک قدم در مسیر سنجش وضعیت فعلی استان و کشور، آسیب‌شناسی دقیق فرهنگ کتاب و کتابخوانی و بررسی دستاوردهایی که از اجرای برنامه‌هایی با هدف نهادینه کردن این فرهنگ اجرایی شده گفت‌وگویی صمیمانه را با استاد "انوش نصر ماسوله" هنرمند برجسته و پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون کشور، کارشناس بازنشسته وزارت نیرو و دومین نفری که در گیلان حائز نشان درجه یک هنری شورای عالی فرهنگی و هنری شده است انجام دادیم که به شرح زیر است.


- چه آسیب‌هایی در حوزه کتاب و کتابخوانی به ویژه در زمان حال حاضر وجود دارد؟

 اگر بخواهیم در این حوزه صحبت کنیم و موارد را در این مجال کوتاه و دقیق واکاوی کنیم، شاید به موارد متعددی برسیم، به عقیده من آسیب‌های فراوانی در مسیر ترویج هر چه بیشتر و نهادینه کردن فرهنگ کتاب و کتابخوانی وجود دارد.

یکی از این آسیب‌هایی که شاید می‌تواند در ترویج سرانه فرهنگ مطالعه و تبلیغ کتاب و کتابخوانی اثرگذار باشد، قیمت بالای کتاب است، به بیان دیگر اقتصاد و سقف درآمد اقشار جامعه آنقدر نیست که بتوانند در طول ماه چند جلد کتاب بگیرند و بخوانند.

 

-پاندمی کرونا را چقدر مؤثر می‌دانید؟ آیا شیوع این بیماری بر سرانه مطالعه و میزان کتابخوانی اثر گذاشته است؟

حدود تقریبا ۲ سال است که کل دنیا با این معضل و چالش مواجه شده است، شیوع کرونا و پاندمی این بیماری سبب شد که تعداد کتابخوانان مقداری ریزش کند و کاهش یابد، البته من بر این باور هستم که تمام این علت‌ها بهانه است و کسی که قرار است کتاب بخواند حتما می‌خواند.


- انتخاب کتاب و نوع آن را چقدر در افزایش سرانه مطالعه مؤثر می‌دانید؟

به عقیده من انتخاب کتاب‌های خوب و مفید هم در این بخش بسیار می‌تواند مؤثر واقع شود، به بیان دیگر کتاب ذهن انسان را باز می‌کند و فرد می‌تواند به واسطه آن، حرف‌های پخته و ماندگار بزند طوری که آثار آن برای مدت‌های طولانی در ذهن مخاطب و شنونده حک شود و بتواند از آن پند بگیرد.

شاعر می‌فرماید؛ به آب زمزم و کوثر، سفید نتوان کرد گلیم بخت کسی را که بافتند سیاه و من معتقدم هر کسی کتاب بخواند، می‌تواند تقدیرش را تغییر بدهد و گلیم سیاه را به گلیم سفید تبدیل کند چون همه جهالت انسان‌ها از روی عدم شناخت، دوری جستن از کتاب و کتاب نخواندن است.

 

- وضعیت گیلان را در حوزه مطالعه و کتابخوانی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

از آنجا که گیلان به جهت موقعیت جغرافیایی و ژئوپولتیک و نوع مراوداتش با دنیای پیرامونی از دیرباز دروازه اروپا بوده است، وضعیت استان در این حوزه را می‌توان قابل قبول دانست چون اکثر گیلانی‌ها کتاب‌خوان هستند.

همه گنج‌ها در سطح کره آبی و خاکی زیر زمین است و همه دربه‌در دنبال پیدا کردن آن گنج هستند در حالی‌که بهترین گنج، کتاب روی زمین است اما افراد خیلی نادری به این گنج توجه دارند و کتاب را نمی‌بینند در حالی‌که اگر کتاب را ببینند و بخوانند بزرگ‌ترین گنج را به دست آورده‌اند.

 

- آیا سفارش و توصیه‌ای در بحث کتاب و کتابخوانی دارید به ویژه برای نسل جوان

همه مردم و قشرها را به کتاب و کتابخوانی سفارش می‌کنم، باید با کتاب صمیمی باشیم و دوستش داشته باشیم زیرا به تبع انجام این امر نسل آینده ما هم کتاب‌خوان می‌شوند و در همین مسیر روشن و سعادت‌گونه گام خواهند برداشت.

به واقع آن کسی می‌تواند در جامعه مؤثر واقع شده و خودی نشان دهد که با کتاب، انس، دوستی و آشنایی داشته باشد و حداقل در طول هفته یک کتاب بخواند.


 

کد خبر 1119077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha