توحید شهودی است و این مشاهده تنها از طریق ولایت اهل‌بیت(ع) ممکن است

آیت‌الله رشاد گفت: توحید شهودی است و این مشاهده تنها از طریق ولایت اهل‌بیت(ع) ممکن است. آنگاه که توحید با ولایت همراه شود کارساز است. چراکه بدون ولایت انواع برداشت‌ها و سوءاستفاده‌ها از توحید می‌شود.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آیت الله علی اکبر رشاد امروز در جلسه درس اخلاق که در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، گفت: حدیث سلسلة‌الذهب حدیث قدسی است که جبرئیل واسطه نزول آن به ساحت مقدس رسول گرامی اسلام(ص) بوده است.

وی افزود: حدیث سلسلة‌الذهب از آیات قرآن نیست و حدیث حساب می‌شود سلسله نقل آن زنجیره‌ای طلایی دارد که همه از ائمه معصومین(ع) هستند.

 

آیت‌الله رشاد ادامه داد: امام رضا(ع) به نقل از رسول‌الله در این حدیث فرمودند «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ حِصْنِی فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِی أَمِنَ مِنْ عَذَابِی قَالَ فَلَمَّا مَرَّتِ الرَّاحِلَةُ نَادَانَا بِشُرُوطِهَا وَ أَنَا مِنْ شُرُوطِهَا» به معن «...خداوند جل جلاله می‌فرماید: «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» دژ من است، پس هرکس که در دژ من درآید از عذابم در امان است. چون مرکب به راه افتاد امام رضا(ع) فرمودند البته با شرایطش و من جزو شرایط آن هستم».

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه با بیان اینکه حضرت امام رضا(ع) فرمودند ورود به این حصن شروط زیادی دارد که من یکی از شروع آن هستم. اظهار کرد: یعنی هویت ولایت از شروط  توحید است.

 

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه توحید بدون ولایت میسر نیست و محقق نمی شود، اظهار کرد: آنگاه که توحید با ولایت همراه شود کارساز است. چراکه بدون ولایت انواع برداشت‌ها و سوءاستفاده‌ها از توحید می‌شود. اگر ما پایبند به ولایت نباشیم و فهم ولایی از توحید نداشته باشیم معلوم نیست که خوانش و قرائت چه کسی از توحید را باید بیان کنیم.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) ادامه داد: امروزه شاهدیم انواع فهم‌ها، برداشت‌ها و سوء‌استفاده از توحید می‌شود. وهابی‌ها، سلفی‌ها، فرق و جریان‌های مختلف مذهبی همه مدعی توحید هستند. هر کدام هم ادعا دارند که توحید ناب از آنها است. صوفی‌ها و متکلمین هم هر کدام توحید را به گونه‌ای دیگر تبیین می‌کنند.

 

آیت‌الله رشاد بیان کرد: این شرط امام رضا(ع) یعنی برای فهم توحید باید به ما اهل‌بیت(ع) مراجعه کنید. توحید یک جمله یا کلمه نیست. توحید ذهنی و زبانی کفایت نمی‌کند توحید شهودی است و این مشاهده تنها از طریق ولایت اهل‌بیت(ع) ممکن است.

کد خبر 1119324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha