ضرورت افزایش توان هماهنگی برای کسب تبادل و تحلیل اطلاعات راهبردي با شرکای منطقه ای

سرلشکر رحیم صفوی با تاکید بر ضرورت افزایش توان هماهنگی برای کسب تبادل و تحلیل اطلاعات راهبردي با شرکای منطقه ای گفت: با برخورداري از اطلاعات راهبردي مي توانيم تصويري صحيح از راهبرد دشمنان نسبت منطقه و خودمان داشته باشيم.

به گزارش خبرگزاری شبستان، پیش نشست ملی همایش ایران و همسایگان با موضوع «سياست همسايگي» با حضور سرلشکر صفوي، محمدحسن شيخ الاسلامي، مسئولان مركز مطالعات وزارت امور خارجه و مركز آينده پژوهي جهان اسلام برگزار شد.

 

سيد يحيي صفوي در نشست علمی سیاست همسایگی با تأكيد بر ضرورت افزایش توان هماهنگی برای کسب تبادل و تحلیل اطلاعات راهبردي با شرکای منطقه ای جمهوری اسلامی ایران گفت: ما با برخورداري از اطلاعات راهبردي مي توانيم تصويري صحيح از راهبرد دشمنان نسبت منطقه و خودمان داشته باشيم و استراتژي ملي خودمان را با در نظر گرفتن مؤلفه هاي قدرت ملي و مصالح ملی و اقتضائات منطقه ای تنظيم كنيم.

 

رحیم صفوی افزود: اين راهبرد شامل سیاست خارجی، اقتصادی، فناوري هاي نوين، فرهنگی، رسانه ای و گردشگری و سایر ابعاد است.

 

رئیس مرکز آینده پژوهی جهان اسلام تاكيد كرد: بر اساس يك فهم مشترك اطلاعاتي مي توانيم با كشورها طرح همه جانبه روابط سياسي، اقتصادي و فرهنگي در قالب بازي برد-برد طراحي كنيم البته ممكن است كشورها در اين مسير در برخي از حوزه ها با هم تضاد منافع هم داشته باشند و اين طبيعي است.

 

اين استاد جغرافياي سياسي با بيان اينكه انعقاد پيمان عدم تعرض بين جمهوري اسلامي ايران و ١٥ كشور همسايه مي تواند موجب افزايش اعتماد منطقه ای و جلوگيري از توليد معماي امنيت شود تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران با پيگيري هوشمندانه سیاست امنیت جمعی و سياست همسايگي مي تواند با هر كدام از كشورهاي همسايه راهبرد همه جانبه تعريف كند و روابط سياسي، اقتصادي، علم و فناوري، گردشگري، زيست محيطي و فرهنگي را با اين كشورها گسترش دهد.

 

رحیم صفوی با بیان ملاحظات ژئوپلیتیکی و ژئواستراتژیکی در گسترش روابط همه جانبه ایران و همسایگان در افق سند ملی آمایش سرزمین 1424 شمسی گفت: ویژگی‌ها و مشخصات ژئوپلیتیکی و ژئواستراتژیکی ایران در سطوح مختلف ملی، منطقه‌ای‌ و جهانی، بر تمام مناسبات و فرایندهای درونی و خارجی بازیگران تأثیر می‌گذارد.

 

وي افزود: وضعیت ژئوپلیتیکی و الزامات ژئواستراتژیک کشورها، وجوه مختلف اقتصاد ملی، در بخش‌های مختلف تولید و مصرف تا حوزه‌های مالی و پولی را متأثر می‌سازد و بدون توجه به ملاحظات ژئوپلیتیکی و ژئواستراتژیکی، امکان سیاست‌گذاری اقتصادی و پیاده‌سازی راهبردهای پیشرفت و توسعه ملی، ممکن نیست.

 

رحیم صفوي با برشماري پيشنهاداتي براي توسعه روابط با همسايگان خاطرنشان ساخت:   تغییر رویکرد ملی به سیاست دریاگرایی، وابسته کردن ارتباطات بین‌المللی کشورهای همسایه به فضای جغرافیایی کشور، تلاش در راستای افزایش تعاملات گسترده با سازمان همکاری های شانگهای و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در قالب کریدور شمال-جنوب و شرق به غرب و مشارکت با همسایگان برای بهره برداری از ظرفیت‌های مشترک، بازسازماندهی مناطق آزاد، مناطق ویژه اقتصادی و مناطق مرزی در مشارکت همسایگان، از جمله اقداماتي است كه مي تواند با تقويت فرصت هاي اقتصاد ملي، گسترش روابط ايران و همسايگان را محقق كند.

کد خبر 1119327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha