نهادینه شدن مشارکت اجتماعی در حوزه سلامت نیازمند توجه و تکرار است

مدیر سازمان‌های مردم نهاد و خیرین سلامت دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه جلب مشارکت اجتماعی از جمله اهداف ما است، گفت: مشارکت در حوزه سلامت یک امر فرهنگی است و برای نهادینه شدن نیازمند توجه و تکرار است.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، بهرام کندایی مدیر سازمان‌های مردم نهاد و خیرین سلامت دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سومین جلسه کارگروه دانشگاهی جشنواره مشارکت‌های اجتماعی سلامت، ضمن گرامیداشت هفته بسیج اظهار کرد: در کشور ما بسیج یکی از مصادیق مشارکت‌های مدنی است که به عنوان الگوی خاصی در سطح بین المللی به آن پرداخته شده است.

 

وی یکی از ستون‌ها و ارکان اصلی پیشرفت و توسعه در جامعه را استفاده از پتانسیل نیروی انسانی، دخیل کردن و حضور مردم در امر تصمیم گیری  و عمل در تمام جوانب جامعه از جمله حوزه سلامت برشمرد و اظهار کرد: این جشنواره فرصتی بسیار ارزشمند در راستای مشارکت مردمی در جامعه و تعامل بین سیستم های دولتی و مردمی به شمار می‌آید.

 

کندایی با بیان اینکه حجم بالای مشارکت‌های اجتماعی در حوزه سلامت موجب کاهش هزینه‌ها و ایجاد رفتارهای بهتر همراه با سلامت بیشتر در تمامی افراد جامعه می‌شود، افزود: با توجه به قدمت کم مشارکت خیرین در حوزه سلامت این استان در مقایسه با سایر حوزه‌ها در جامعه از جمله مدرسه سازی و ساخت مساجد و بهره مندی حداکثری از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در جامعه لازم است که موانع موجود در این فرایند را برطرف نماییم و  بستر ورود خیرین به این حوزه را فراهم و این مسیر را هموار سازیم.

 

این مقام مسئول ضمن تقدیر از اقدامات ارزنده خیرین، سمن‌های حوزه سلامت، پیام گزاران سلامت و خانه مشارکت‌ مردم در سلامت اذعان کرد: بهره مندی از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد و اقدامات خودجوش مردمی خصوصاً در پاندمی کرونا مصداق بارز الگوهای مشارکتی و عزم ملی برای عبور از بحران است.

 

کندایی با بیان اینکه جلب مشارکت اجتماعی از جمله اهداف ماست، یادآور شد: مشارکت در حوزه سلامت یک امر فرهنگی است و برای نهادینه شدن نیازمند توجه و تکرار است.

 

وی هدف از برگزاری این جشنواره را ایجاد تلنگر و آماده سازی اذهان عمومی در بحث مشارکت  اجتماعی و حضور داوطلبانه در حوزه سلامت از یک سو و ایجاد انگیزه در جامعه و ترویج و توسعه اقدامات صورت گرفته توسط دانشگاه، مراکز عالی، سمن‌ها و دیگر اقشار جامعه عنوان کرد و گفت: این امر باعث می‌شود سلامت به عنوان یک وظیفه همگانی و عمومی شناخته شود.

 

دکتر کندایی به چگونگی برگزاری نخستین جشنواره ملی مشارکت اجتماعی سلامت در سطح ملی گریزی زد و اظهار داشت: در راستای اشاعه فرهنگ خیر در جامعه، بهره‌گیری صحیح از کمک‌ها و مشارکت‌های مردمی اداره کل سازمان‌های مردم نهاد و خیرین سلامت وزارت بهداشت با بهره مندی از ابزار هنر و به منظور شناسایی و رشد استعدادهای فرهنگی و هنری کشور، اقدام به برگزاری این جشنواره کرده است.

 

وی اهداف پنج‌گانه این جشنواره را، ارائه الگوهای مناسب برای ترویج مشارکت و مسئولیت پذیری اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی در حوزه سلامت، تبیین ضرورت حمایت‌های مادی و کار داوطلبانه در این حوزه از جنبه علمی اجتماعی و فرهنگی، تقویت و جلب مشارکت در فعالیت‌های داوطلبانه، تجلیل از هنرمندان، نخبگان هنری فعال در حوزه مشارکت‌های اجتماعی سلامت، تقویت و توسعه ظرفیت‌های علمی پژوهشی در حوزه مشارکت‌های اجتماعی سلامت عنوان کرد.

 

مدیر سازمان‌های مردم نهاد و خیرین سلامت دانشگاه گفت: این جشنواره در محورهای مسئولیت پذیری اجتماعی و فردی، سرمایه گذاری اجتماعی، مشارکت اجتماعی در بحران، کار داوطلبی، موانع موجود در جلب مشارکت‌های عمومی، مشارکت اجتماعی از منظر دین، معنویت و اخلاق برگزار می‌شود.

 

دکتر کندایی با بیان اینکه در این جشنواره عموم شهروندان، کارکنان دولت و بخش خصوصی، انجمن های مدنی فعالان فرهنگی و هنری، اصحاب رسانه، معلمان و اصناف، اعضای هیات علمی، دانشجویان، طلاب، اساتید حوزه و دانش آموزی در همه مقاطع تحصیلی می‌توانند شرکت کنند افزود: این جشنواره شامل بخش‌های مختلف هنری، محصولات خبری و رسانه ای، ایده‌ها و تجارب نو اورانه، آموزش پژوهش و فناوری که هر کدام شامل موارد خاصی از جمله عکس، گزارش، مقاله، مصاحبه و آثار ادبی نمایشنامه، فیلمنامه، موسیقی، طرح تحقیقاتی و .. است.

 

وی با اشاره به اینکه این جشنواره در اردیبهشت ماه سال آینده برگزار خواهدشد، مهلت ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره را از ۱۵ مهر  تا پایان آذر ماه سال جاری عنوان کرد.

کد خبر 1119492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha